ישועה: "ינון מגל לא שיתף פעולה עם הסיקור המוטה. הוא יצטרך ללכת"

נמשכת חקירתו הנגדית של אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, במסגרת משפט נתניהו • סנגורו של שאול אלוביץ' המשיך לחקור את ישועה בנוגע לעסקת מכירת אתר יד2, שבגינה הרוויח ישועה בונוס של 15 מיליון שקל, וניסה להוכיח כי ישועה פעל בהקשר זה מתוך אינטרסים עצמאיים • ישועה: "הריצוי היה במשך 4 שנים, לא רק לפני עסקת יד2"

אילן ישועה / צילום: יוסי זמיר
אילן ישועה / צילום: יוסי זמיר

14:10

סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, שאל את אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, על דרישה להסיר כתבה על חקירה פלילית של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אלוביץ' כתב לישועה: "זה עדיין בדעות בגלובס, כי זה נמשך מאיתנו" (מאתר וואלה). 

ישועה מסביר: "גלובס משכו מאיתנו דברים לעמוד הבית במסגרת הסכם. כאן היה נזק כפול - גם אצלנו וגם אצלם". 

עו"ד חן הציג הודעה מאלוביץ' לישועה (שהועברה מזאב רובינשטיין): "הי בוס, העלו בוואלה שתיק ביביטורס יגיע לחקירה פלילית. זה שקר! הרי אין כלום! דחוף שיורידו את זה מוואלה. למה הם שמו את זה!".

עו"ד חן לישועה: "כמו שאני מבין, זו הודעה שהועברה לזאב רובינשטיין מהגברת נתניהו, ואלוביץ' מעביר אליך. דקה אחר-כך רובינשטיין כותב: 'אילן, הם בלחץ, למה העלית כתבה שלילית על ביביטורס?'. אלוביץ' כתב לך: 'אילן, מה יהיה?', ואתה עונה לו: 'אני מטפל מיד', ואתה מוסיף: 'לא הייתי במערכת יום אחד, ותראה איך הם השתגעו (המערכת)'". 

ישועה: "צריך להבין את ההקשר - זאב (רובינשטיין) מעביר כל דבר הלאה".

עו"ד חן: "האם יש כאן זיקה מושחתת פלילית של 'תן וקח', שוחד תמורת סיקור מוטה, על עסקת יד2?"

ישועה: "זה דפוס שהיה שנה וחצי לפני יד2. וזה ממשיך. פעם ראשונה שחשבתי שיש פה עניינים פליליים באירוע השיבוש (27.12.16), לא חשבתי שזה אירוע פלילי בשום אופן". 

לדברי ישועה, "התכוונתי לינון מגל. הוא לא שיתף פעולה עם הסיקור המוטה. קיבלתי הרבה תלונות עליו. הכוונה - הוא יצטרך ללכת". 

הדיון הסתיים. חקירתו הנגדית של ישועה תימשך מחר (ד'). 

13:50

לאחר התחדשות הדיון בחקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, עולים שוב היחסים הקשים בינו ובין ינון מגל, עורך אתר וואלה בתקופה המדוברת. ישועה מספר כי בשל רצף אינסופי של לחצים על מגל, כתב לו האחרון: "אילן היקר, בפעם הבאה שתיתן הוראות לעובדים שכפופים לי, אראה זאת כפיטורים".

12:00 

בית המשפט יצא להפסקה בדיון. 

ישועה למגל: "תן לי גיבוי. אתה מבין מה על הפרק"

11:40

עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', מטיח במנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה כי לחץ על ינון מגל, עורך האתר דאז, בקשר לעסקת יד2; זאת על רקע פניות של ראש מערך ההסברה הלאומי לשעבר, לירן דן, ללא קשר לאלוביץ'. בנוסף, עו"ד חן שואל את ישועה על הודעה דחופה ששלח למגל: "תצא, גם אם הדבר יציאה מישיבה עם מלכת אנגליה". עוד כתב ישועה למגל: "תן לי גיבוי. אתה מבין מה על הפרק".

ישועה מאשר כי בתקופת אישור עסקת יד2 היו לו 13 התקשרויות עם לירן דן, ראש מערך ההסברה הלאומי דאז, וכי הם מכירים עוד מהתקופה של חדשות 2. לדבריו, היו מקרים שדן פנה לגבי ידיעות בעניין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שגן הוא הוא ראש מערך ההסברה, והפניות שלו היו לגיטימיות וסבירות: "לירן לא היה בציר של הלחץ. הפניות שלו היו לגיטימיות. הוא היה שונה מהגורמים האחרים, הוא לא פעל להטות, והיו פניות מועטות", אמר ישועה בעדותו היום. 

במשך שעה ארוכה, עו"ד חן חוקר את ישועה על ההודעה ששלח לינון מגל "תן לי גיבוי. אתה יודע מה על הפרק" בתקופת מכירת יד2. עו"ד חן מנסה להראות כי כאשר היה מדובר בעסקת יד2 כי לישועה היה עניין בעסקה זו.

עו"ד חן טוען כי מרבית ההתקשרויות בין לירן דן לבין ישועה היו בתקופת עסקת יד2. ישועה מציין כי הייתה פעם שלירן דן פנה בעקבות שיחה בין שאול אלוביץ' לראש הממשלה וישועה קיבל הנחייה, אך מציין כי לא יכול לומר אם הדרישה הייתה לגיטימית או לא כי זה נכנס לדפוס הרגיל של הריצוי".

11:15

חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה ממשיכה בניסיון של ההגנה להראות ששר התקשורת דאז גלעד ארדן קיבל סיקור אוהד באתר וואלה בלחץ של ישועה בגלל עסקת יד2. 

במשטרה השיב ישועה בתשובה לשאלה בעניין: "חד-משמעית יכול להיות. אין לי בעיה להגיד את זה. זה אנושי לגמרי שבתקופה כזאת אתה לא רוצה להרגיז. זה אנושי. דפוס הפעולה כבר היה קיים".

בבית המשפט השיב ישועה: "רמת הריצוי שהייתה אז הייתה לכל אורך הדרך, למשך ארבע שנים, ולא רק לפני עסקת יד2".

10:50

חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה נמשכת בנוגע לימים שקדמו לאישור עסקת יד2 - במאי 2014 - על הלחצים שהופעלו על שר התקשורת דאז גלעד ארדן דרך עו"ד גיל שפר, היועצת המשפטית של משרד התקשורת. קו החקירה מתמקד בלחצים הרבים שהפעיל ישועה לאישור עסקת יד2.

כך, עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', מטיח בישועה כי רגע לפני אישור עסקת יד2 הוא כתב לאלוביץ': "תודה על כל המאמץ ושסבלת את הנדנודים שלי בשבוע החולף".

דוגמה אחרת המוטחת בישועה היא הלחץ שהביע בהודעות עם אלוביץ' לקבל אישור לעסקה. ישועה כתב לאלוביץ': "האם יש מצב שיעבירו משהו חתום בפקס הערב כתוב?", ואלוביץ השיב: "אני לא חושב שכדאי לשדר היסטריה מעבר למה שנעשה".

בנוסף כתב ישועה לאלוביץ': "תסתכל בראשית וואלה, זה לפי בקשתו" , כאשר הכוונה לכתבה על גלעד ארדן, שהועלתה, כך לפי ההודעה, לבקשתו של ארדן או לבקשת מישהו מטעמו.

ישועה מסביר כי עסקת יד2 היא עסקה לגיטימית, וכי היה צריך לאשר אותה. בהודעה כתב ישועה כי יש חשש שהשר ארדן יכשיל את העסקה בגלל יחסיו עם העכורים של אלוביץ'.

10:25

עו"ד ז'ק חן, סנגורו של שאול אלוביץ', ממשיך בקו ההגנה לפיו אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, פעל מתוך אינטרסים עצמאיים בעסקת יד2.

ישועה מסביר את התנהלותו: "קשה להפריד את הדברים. אני וינון מגל (עורך וואלה דאז) נמצאים עמוק בתוך דפוס התנהגות. אני לא יכול לבודד את המחשבה שלי - אם זה בגלל עסקת יד2 או הדפוס הרגיל".

ישועה מוסיף כי "שאול אלוביץ' בעצמו כתב שברגע שנודע לנו שצריך אישור, שאול אמר שהכול תלוי בינון". 

ישועה מאשים את עו"ד חן שהוא מראה לו מקטעים מנותקים מההקשר: "אתה לוקח קטע בודד שאני יוזם, אבל זה מופיע אחרי רצף של הודעות שמכתיבים לי מה להגיד".

במהלך חקירתו הנגדית של ישועה, שבה הןא נשאל על עסקת יד2, אמרה השופטת רבקה פרידמן-פלדמן לישועה: "אני מבינה שיד2 צריך היה לקרות, ולא קשור למה שאתה מכנה הסיקור המוטה". ישועה השיב: "נכון. זה היה קורה בכל מקרה בלי שום קשר".

לפני כן, לשאלת עו"ד חן האם הוא מאפיין את הפעולה שלו ביד2 ושל אלוביץ' כסיקור מוטה תמורת הטבה רגולטורית, השיב ישועה: "כשאמרתי בעדות 'הטבות רגולטוריות', התכוונתי להחלטות רגולטוריות. לא נכנסתי לעומק הפעילות אם זו הטבה או לא מעבר למה שאני קורא בעיתון".

ישועה הסביר כי כאשר אמר בחקירתו הראשית "הטבות רגולטוריות", אין לו מומחיות לשפוט אם מדובר בהטבה, אלא הוא התכוון להחלטות רגולטוריות.

10:00

סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, חוקר את אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, על החודשים אפריל-מאי של שנת 2014, ומנסה להראות כי ישועה יזם בעצמו את הסיקור האוהד ולא אולץ לפעול כך. כך בכל הנוגע לעסקת יד2.

עו"ד חן מטיח בישועה שאף אחד לא מאלץ אותו לשתף פעולה עם הדרישות, ביניהם - "הגדול קיבל קונצרט, וינון דאג לילד".

ישועה משיב: "עשיתי בשבילו המון ושיתפתי פעולה".

עו"ד חן מציג לו הודעות ומבקש את תשובותיו, וישועה טוען כי חן מציג לו חלקי דברים: "אתה לוקח שבועיים בתוך 4 שנים. התבנית נקבעה שנה וחצי לפני. אני לא קבעתי את התבנית".

עו"ד חן שואל את ישועה: "האם אתה מאפיין את ההתנהגות של אלוביץ' ושלך כסיקור מוטה תמורת הטבה רגולטורית בכל הנוגע להתנהלות לקראת עסקת יד2?" - זאת מאחר שלישועה היה עניין כלכלי בעסקה כאמור.

ישועה משיב כי ההחלטה בעניין יד2 הייתה "החלטה רגולטורית טכנית, ולכן אני לא חושבת שמדובר בהטבה". יכול להיות שהשר ארדן או ברגר היו מאשרים בשמחה. 

ישועה מספר כי ביקש מינון מגל, עורך וואלה דאז, להעלות כתבות ידידותיות לפני אישור עסקת יד2.

השופט משה ברעם פנה לישועה ושאל אם כאשר ישועה ביקש ממגל כתבות אוהדות בנוגע ליד2 - האם זה היה קשור לניסיון לרצות את אלוביץ', שכן מדובר בהטבה רגולטורית לישועה. ישועה השיב כי היה מדובר באישור טכני הנוגע לעסקת יד2, וכי הוא לא ראה בכך הטבה רגולטרית.

ישועה כתב על היועצת המשפטית - "אסור שהיא תדע על המסלול האחורי", על כך שיש פנייה לשר ארדן. ישועה כתב אז לאלוביץ': "תביא את המכתב (הפניה לאישור עסקת יד2) או שאני מאושפז עם התקף לב".

9:45 

בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת היום (ג') חקירתו הנגדית של אילן ישועה, מנכ"ל וואלה לשעבר, במסגרת משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת על רקע המתיחות הביטחונית ולאחר שהתקבלה החלטה בהנהלת בתי המשפט לקיים את הדיונים בבתי המשפט למרות המצב.

באולם נוכחים בני הזוג איריס ושאול אלוביץ' לצד עורכי דינם, ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, ועו"ד בעז בן-צור המייצג את ראש הממשלה נתניהו.

במסגרת כתב האישום נטען כי אחת ההטבות הרגולטוריות שהעניק ראש הממשלה בנימין נתניהו לבזק של שאול אלוביץ' הייתה החתימה שלו המאשרת למכור את אתר יד2 מקבוצת בזק בשנת 2014 לתאגיד אקסל שפרינגר הגרמני תמורת כ-800 מיליון שקל. ישועה, שדחף וקידם את העסקה, הרוויח ממנה בונוס של 15 מיליון שקל.

עו"ד ז'ק חן המשיך לחקור את ישועה בנוגע לאישור לעסקה שנתן שר התקשורת דאז גלעד ארדן לעסקה. ישועה הציע לפנות לראש הממשלה על-מנת להשיג את האישור המיוחל. ישועה גם פנה באותה תקופה ליועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד דנה נויפלד, כדי לקדם את ההיתרים הרגולטוריים, על-מנת שתקבע שאין בכלל צורך בחתימה של שר התקשורת וראש הממשלה. לטענתו, היוזמה לא הייתה שלו אלא של מזכירת בזק, עו"ד לינור יוכלמן.

ישועה הציע לשאול אלוביץ' לערב בעניין גם את ראש הממשלה נתניהו, על-מנת שייתן רוח גבית לעו"ד נויפלד. אלוביץ' דחה את הרעיון ואמר שאין בו עניין.

המטרה של עו"ד חן היא להראות כי חרף המעורבות של ישועה בדרישות נתניהו לסיקור באתר וואלה, הוא לא ראה בעיה בפנייה אקטיבית לראש הממשלה כדי שישפיע על היועצת המשפטית של משרד התקשורת בעניין רגולטורי שחשוב מאוד לקבוצת בזק ולישועה עצמו.

ישועה הוא עד מפתח שמסר למשטרה הקלטות ומסרונים המתארים בפירוט ובזמן אמת את מערכת הלחצים שהופעלה עליו ועל עיתונאי וואלה לאורך שנים מצד הזוג אלוביץ', הבעלים לשעבר של האתר ושל קבוצת בזק; לחצים שנועדו, לשיטת התביעה, להכפיף את אתר החדשות לגחמות ולרצונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, רעייתו שרה ובנו יאיר.

ישועה העיד בחקירה ראשית במשך 7 ימים ותיאר את מערכת הלחצים חסרת התקדים שהופעלה על אתר וואלה שבראשו עמד, כדי לשרת בדרכים שונות את האינטרסים של משפחת נתניהו ולהטות את הסיקור באתר לטובתה.

לפי האישום, בתמורה לסיקור המוטה, נתניהו כשר התקשורת דאג לקדם את האינטרסים של בזק וקידם החלטות רגולטוריות שהיו שוות לבזק ולאלוביץ' מאות מיליוני שקלים.

*** יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.