החלום ושברו: עבאס הקפיא את המגעים וחשף את הצד הפגיע של בנט

ההבטחות האזרחיות של מנסור עבאס לא יכלו למול האלימות המשתוללת • עכשיו הכדור בידיים של בנט. כבר אתמול נשמעו במפלגה קולות שאומרים שצריך לעצור את השת"פ המתקדם, אבל המילה האחרונה תהיה של היו"ר

עבאס השבוע בכנסת. ברע"מ כעסו על התקפות הימין על המפלגה / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ
עבאס השבוע בכנסת. ברע"מ כעסו על התקפות הימין על המפלגה / צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

הדיון התאורטי על השתתפות אפשרית של מפלגה ערבית בכינון ממשלה בישראל שהתקיים פה במהלך השנה האחרונה, נכשל אתמול במבחן המציאות הראשון. יו"ר רע"ם מנסור עבאס שהודיע במערכת הבחירות האחרונה שיפעל לקדם נושאים אזרחיים וישים בצד את הנושא הפלסטיני, ביטל אתמול פגישה עם יו"ר ימינה נפתלי בנט ועם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד רגעים לפני סיכום המשא ומתן בשל ההסלמה הביטחונית.

ההבטחות האזרחיות שלו לא יכלו למול האלימות המשתוללת ברחובות הפלסטינים, בתוך ירושלים ובעזה נגד יהודים. הוא נדרש בן רגע לזנוח פרגמטיזם אידאי לטובת המציאות שבה המתיחות בין ישראלים לפלסטינים נוכחת בעוצמות משתנות. מי שנחשב לצלע השלישית של כל ממשלה שיכולה הייתה לקום בישראל בסבב הבחירות הזה נטש את המערכה במנוסה. עבאס לא רק ביטל את הפגישה אתמול, אלא הודיע שלא ישוב לשולחן המו"מ עד שהשקט יחזור לרחובות.

כל מנהיג פוליטי שהשתעשע עד ליל אמש בשותפות פוליטית אמיצה עם מפלגה ערבית לצורך הרכבת ממשלה, נאלץ להחזיר אתמול את התוכניות למגירה. במציאות הנפיצה בין הישראלים לפלסטינים, שותפות כזו אפשרית רק בכנסת, אד הוק, להעברות תקציביות, חוקים ופיקוח פרלמנטרי. לשבת בממשלה שמקבלת החלטות על תקיפות בעזה: זה כבר משימה בלתי אפשרית למפלגות הערביות. עבאס כבר הבין את זה אתמול, במשותפת הבינו עוד קודם לכן, מעניין מתי ייפול האסימון גם אצל החולמים במפלגות השמאל?

הקפאת המגעים מצדו של עבאס חשפה את הצד הפגיע של נפתלי בנט. בעוד המגעים לממשלת אחדות נמשכים גם כעת, אך בעצימות נמוכה, יו"ר ימינה, מי שהיה הראשון לדרוש תגובות קשות מישראל נוכח טרור, יידרש להחליט: האם מעתה והלאה יניח בצד את תפיסתו הניצית לטובת ראשות ממשלה, או יחזור לבית האידיאולוגי שלו ויתרחק מרחק רב מלהיות זה שירכיב ממשלה.

עד עכשיו היה זה יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בבחינת הילד בסיפור "בגדי המלך החדשים" שצעק שהמלך עירום. נגד מי שתקפו אותו מימין ומשמאל הוא הסביר במניפסטים ארוכים ארוכים מדוע הקמת ממשלה עם עבאס לא אפשרית וזכה לקיתונות של לעג במקרה הטוב ולהאשמתו בגזענות נטו במקרה הרע. סמוטריץ' סיכל ככה את הקמת ממשלתו של נתניהו, אך בפועל הציל אותו מהחרפה שנצמדת כיום למי שמבקשים עדיין לראות ברע"ם שותפים אפשריים לכינון ממשלה בתוך העימות הפלסטיני-ישראלי, שרחוק מסיום.

ועכשיו הכדור בידיים של בנט. כבר אתמול נשמעו במפלגה קולות שאומרים שצריך לעצור את השת"פ המתקדם, אבל המילה האחרונה תהיה של היו"ר, מי שקידם את הרעיון לכתחילה ולכן יידרש להיות זה שמוריד אותו מהשולחן. בגוש השמאל טוענים שהמו"מ נמשך גם בשעות אלו, אבל החשש העיקרי המכונן אצל השותפות כולן הוא מההחלטה של בנט בימים הקרובים. אגב, מי שכבר מתנערים מהשת"פ האבוד עם רע"ם אלו אנשי סער בתקווה חדשה הטוענים כי מעולם לא היו צד למו"מ כזה, רק נפתלי בנט.