"מגמת המימושים בעולם מתלבשת על המצב המקומי המורכב"

בשוק ההון לא מתרגשים מהמצב הביטחוני - בבתי ההשקעות טוענים כי הירידות בבורסה בת"א נובעות דווקא בגלל מצב השווקים בארה"ב, שם הסתיים המסחר ביום ב' בירידות שערים • אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אקסלנס: "ההסלמה הביטחונית לא מטרידה יותר מדי את השוק המקומי"

פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
פגיעה ישירה ברכב באשקלון / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

על רקע המתיחות הביטחונית בארץ נרשמו ירידות שערים חדות בבורסה בתל אביב, שהגיעו במהלך המסחר לכ-2.5% במדדים המובילים (ת"א 35 ות"א 125). למרות זאת, הפעילים בשוק מסרבים בשלב הנוכחי להתרגש מגל שיגורי הטילים מרצועת עזה, וממשיכים לתת משקל רב יותר למצב השווקים בארה"ב, שם אחרי שהמסחר ביום שני הסתיים בירידות שערים, גם תחילתו ביום שלישי הצביעה על כיוון דומה.

יחד עם זאת, האירועים האחרונים לא הותירו את המשקיעים אדישים. רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר כי "הבסיס למגמה השלילית שאנחנו רואים בשוק זה בעיקר ממה שקורה בארה"ב. יש מגמה של מימוש בעולם, שמתלבשת על המצב המקומי המורכב. אבל המצב הביטחוני אצלנו נמצא בשוליים, וגם זאת בעיקר משום שבשלב הנוכחי ההתדרדרות נראית קצת יותר רחבה ממה שהיה בסבבים קודמים".

גוזלן מוסיף בניסיון לכמת את ההשפעה כי "80%-90% מהסיבות לירידות בשוק המניות הן בהשפעת המסחר בארה"ב ובעולם, והיתרה בעקבות המצב אצלנו. כבר היינו בסבבי מבצעים שכאלה, ובכל העשור האחרון ועוד קודם לכן היו להם השפעות מאוד קצרות. אין לכך השפעה כלכלית מהותית. אחרי הקורונה, אנחנו נמצאים בהתאוששות כלכלית מסוימת, שבעקבות המצב יכולה קצת בשוליים להיבלם, אבל לא מעבר לכך".

גם בבית ההשקעות אקסלנס רואים את הדברים בצורה דומה, ולדברי אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי של בית ההשקעות, "ההסלמה הביטחונית בישראל לא מטרידה יותר מדי את השוק המקומי". עוד לדבריו , "השקל נחלש בגבול סטיית התקן".

יחד עם זאת, כהנוביץ הוסיף כי "תגובה חריגה יחסית נרשמה באג"ח הממשלתיות, חריגה גם בהשוואה לאירועים ביטחוניים בעבר. ייתכן שהשינויים הרבים שעברו בתקופה האחרונה יסודות האג"ח, כמו גודל ומבנה החוב, הפכו אותן לרגישות יותר מבעבר לאירועים ביטחוניים".

"השקל והאג"ח הממשלתיות נפגעים מהמצב"

בלאומי שוקי הון העריכו כי "ההסלמה המשמעותית בדרום צפויה להכביד על המסחר בת"א בעיקר לאור ירידות השערים החדות בארה"ב, שזלגו גם ליתר השווקים, וזאת אחרי שמדד הנאסד"ק ירד ביום שני ב-2.5% ורשם את היום הגרוע ביותר שלו זה כחודשיים".

לגבי השקל הוסיפו בלאומי, כי "ניסיון העבר מלמד אותנו שהיחלשות השקל סביב אירועי מתיחות גיאופוליטית היא קצרת טווח ובת-חלוף. למרות זאת, ייתכן כי שיא האירוע עוד לפנינו, והסלמה עשויה להחליש את השקל עוד".

לגבי שוק החוב ציינו כי "גם שוק האג"ח הממשלתיות, ובעיקר האפיק השקלי הלא צמוד  הסובל לאחרונה מחולשה בולטת - צפוי להיות מושפע מההסלמה במצב. כיוון המסחר עשוי להיות מושפע במיוחד מתנועת הכסף בקרנות הנאמנות, ועיקר החשש הוא מגל פדיונות חדש על רקע המצב השברירי".

למרות הכול, הוסיפו בלאומי, "בסיכומו של דבר יש לזכור כי הכלכלה המקומית נהנית מאוד מפתיחת המשק לאחר משבר הקורונה ומעלייה חדה בביקושים המקומיים".