סין מאיימת בפעולת גומלין נגד אריקסון אם לא יוסר האיסור על דור 5 של וואווי

תפקידה של יצרנית ציוד הטלפוניה השבדית בבניית רשת הדור החמישי בסין נמצא בסיכון, כך עפ"י התקשורת הלאומית הסינית

מבנה של אריקסון בבייג'ינג. הסיכוי לפעולת תגמול גרם למנכ"ל החברה להתחיל בקמפיין שתדלנות בשם וואווי / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
מבנה של אריקסון בבייג'ינג. הסיכוי לפעולת תגמול גרם למנכ"ל החברה להתחיל בקמפיין שתדלנות בשם וואווי / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

בייג'ינג נותנת לשבדיה הזדמנות אחרונה להפוך את האיסור שלה על שימוש בציוד תקשורת מתוצרת חברת וואווי (Huawei), כך נכתב בעיתון סיני בתמיכת הממשלה, ועשויה לגמול על ההחלטה בצעד משלה נגד היריבה אריקסון , שהיא חברה שבדית.

ההשתתפות של אריקסון בסבב הבא של בניית רשת הדור החמישי העצומה של סין תלויה בשאלה אם שטוקהולם תשנה את עמדתה לגבי וואווי, כך נכתב בעיתון גלובל טיימס, שהוא פרסום של המפלגה הקומוניסטית הסינית.

רגולטורים שבדיים אסרו על מפעילות טלפונים להשתמש בציוד הדור החמישי של היצרנית הסינית באוקטובר, וציינו חששות הנוגעים לביטחון המדינה. בוואווי עותרים נגד ההחלטה הזו בבתי דין שבדיים, והחלטה בנושא צפויה להתקבל בשבועות הקרובים.

דוברת של אריקסון, שמשרדיה בשטוקהולם, סירבה להגיב. דובר של המשרד השבדי לסחר חוץ לא הגיב לבקשות תגובה. מניות אריקסון ירדו בכמעט 4% ביום שלישי, מעט נמוך מהמתחרות בשוק טכנולוגיה שאופיין כולו בירידות.

האזהרה שהודפסה על גבי העיתון היוצא בסין היא הדוגמא האחרונה לאופן בו בייג'ינג משתמשת בכוח השוק המקומי שלה על מנת להגן על חברות סיניות ועל האינטרסים שלה במדיניות חוץ. בשנה שעברה הגבילה סין יבוא של יין אוסטרלי, בקר וסחורות אחרות, אחרי שאוסטרליה החליטה לאסור על שימוש במוצרי וואווי וקראה לפתוח בחקירה לגבי הניהול הסיני של מגפת הקורונה.

אחרי שהרגולטור השבדי הטיל את האיסור על וואווי באוקטובר, פקידים סינים והתקשורת הנשלטת על ידי הממשלה הגדירו את ההחלטה כלא הוגנת, ואמרו שוואווי לא מציבה סיכון ביטחוני וששבדיה מנסה להגן על החברה המקומית אריקסון. הפקידים איימו לנקום בחברות שבדיות העושות עסקים בסין, כולל אריקסון ובעלת המניות הגדולה ביותר בה, Investor AB, חברת ההשקעות של משפחת ולנברג המשפיעה בשבדיה שיש לה אחזקות משמעותיות בכמה חברות אירופאיות גדולות.

הסיכוי לפעולת תגמול גרם למנכ"ל אריקסון ברייה אקהולם להתחיל בקמפיין שתדלנות בשם וואווי. הוא מתח ביקורת על פוליטיקאים שבדים ושכר עורכי דין שעזרו לוואווי להילחם באיסור השבדי. הוא אמר שאריקסון עושה רק כ-1% ממכירותיה בשבדיה, לעומת 8% בסין, שם החברה גם מעסיקה 13 אלף איש ומחזיקה מפעל.

סין היא השוק הגדול ביותר בעולם לציוד דור חמישי. ארבע מפעילות הטלפוניה שלה, בבעלות הממשלה, מנהלות סבב נוסף של בדיקות ציוד דור חמישי על מנת לקבוע באיזה ספקים להשתמש בשלב הבא של בניית רשתות סלולריות ברחבי המדינה, כך דווח בגלובל טיימס בכתבה שפורסמה ביום שני.

במרץ, כלי תקשורת סיניים וקבוצות הקשורות למפלגה הקומוניסטית עודדו סילוק של מותג הביגוד השבדי הנס אנד מוריץ (H&M) מהרבה אתרים סיניים. הצעד בא לאחר שמותג האופנה הודיע שהוא מבקש להבטיח שהכותנה בה משתמשים בייצור הבגדים לא מגיעה ממחוז שינג'יאנג בסין, מקום בו ממשלות ארה"ב ובריטניה וקבוצות זכויות אדם טוענים שהממשלה הסינית מבצעת רצח עם ומשתמש בעובדים בכפייה. סין אמרה שההאשמות הן שקרים, וטענה שפעולותיה בשינג'יאנג נועדו להילחם בטרור ולשפר את רמת החיים.

חלק מחנויות H&M בסין נסגרו לאחר שמותג האופנה הודיע שהוא מבקש להבטיח שהכותנה בה משתמשים בייצור הבגדים לא מגיעה ממחוז שינג'יאנג בסין / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
 חלק מחנויות H&M בסין נסגרו לאחר שמותג האופנה הודיע שהוא מבקש להבטיח שהכותנה בה משתמשים בייצור הבגדים לא מגיעה ממחוז שינג'יאנג בסין / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

בחברת H&M נצמדו לעמדתם וזה הביא לכך שחלק מחנויות המותג בסין נסגרו על ידי בעלי הנכסים. חברות אחרות, כמו חברת Muji מיפן, הלכו בכיוון ההפוך. החברה מפרסמת שהיא משתמש בכותנה משינג'יאנג.

הסביבה העסקית אילצה חברות שבדיות העושות עסקים עם סין לשקול אסטרטגיות יציאה, כך אמר ג'רקר הלסטרום, מנהל המרכז השבדי ללימודי סין וחבר במועצת המסחר הסינית-שבדית.

"אני לא אומר שהחברות מתכננות לעזוב את סין, אבל בפעם הראשונה הן חושבות ברצינות שהאתגרים יהיו קשים מדי", אמר הלסטרום. "יהיו תנאים לכך שיוכלו להישאר בסין. מה ייצא מזה לסינים? הם תמיד יצטרכו לחשוב על זה".