ביידן עומד למבחן מול רוסיה לגבי סיוע בסוריה

עימות מתקרב לגבי מעבר הגבול האחרון שהאו"ם משתמש בו להכנסת ציוד סיוע למדינה

מעבר הגבול באב אל האווה. המעבר היחיד שבו לאו"ם מותר לעבור לסוריה כדי לספק סיוע הומניטרי / צילום: Reuters, Osman Orsal
מעבר הגבול באב אל האווה. המעבר היחיד שבו לאו"ם מותר לעבור לסוריה כדי לספק סיוע הומניטרי / צילום: Reuters, Osman Orsal

ממשל ביידן מתכונן לעימות עם רוסיה לגבי המשלוח של סיוע מהאו"ם למיליוני סורים, שלא נמצאים תחת שליטתו של הנשיא הסורי  בשאר אל אסד. מדובר במשלוח שמוסקבה מתכוונת לחסום ביולי.

מה שמוטל על הכף הוא השימוש של האו"ם במעבר הגבול באב אל האווה בין סוריה וטורקיה, שהגוף העולמי השתמש בו להעברת כ־1,000 משאיות עם ציוד סיוע כל חודש למחוז בצפון מערב סוריה. במחוז זה יש אוכלוסייה של מעט יותר מ־4 מיליון איש.

ארה"ב ובנות בריתה אומרות שסגירת הגבול בפני האו"ם תסכן חיי אזרחים, בייחוד 2.7 מיליון אנשים באזור שברחו מבתיהם עקב המלחמה. בנוסף, האו"ם בדיוק החל במבצע החיסונים נגד קורונה באזור, ובנושא זה יהיה קשה למצוא גוף בינלאומי שיחליף אותו.

במוסקבה אומרים, עם זאת, שמעבר הגבול מהווה הפרה של ריבונות הממשלה הסורית ושהסיוע צריך להינתן מתוך אזורים הנמצאים בשליטת המשטר, שהצליח לנצח את המורדים בעזרת רוסיה ואיראן אחרי מלחמת אזרחים שארכה עשור.

"ברור שהסיכויים די גבוהים", אמר בכיר אמריקאי באו"ם. "אנו נהיה מעורבים באופן פעיל גם עם מדינות שחשות כמונו ויעמדו לצידנו בעניין זה וגם עם אחרים שהביעו ספקות".

בכירים אמריקאים מכהנים ובדימוס אומרים שהמטרה הרחבה יותר של מוסקבה היא לבסס את סמכותו של אסד, ללחוץ על האופוזיציה הסורית ואולי לסחוט ויתורים מממשל ביידן לגבי מדיניות סוריה.

למרות שפקידי ממשל ביידן עדיין נמצאים בעיצומה של הערכת מדיניות באזור, מזכיר מחלקת המדינה אנתוני בלינקן קרא בפומבי למועצת הביטחון של האו"ם להרחיב את השימוש שלה במעברי הגבול. הנושא צפוי להוות חלק מסדר היום אם הנשיא ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייפגשו באירופה ביוני, כפי שמקווים בבית הלבן.

לאו"ם יש רק מעבר גבול אחד לשימוש

השימוש של האו"ם במעברי הגבול התחיל ב־2014 כשמועצת הביטחון אישרה תוכנית לשלוח סיוע לסורים דרך ארבעה מעברי גבול, עם טורקיה, עיראק וירדן, שיגיעו לאזרחים משני צידי הקרבות. בלחץ רוסי, אחר כך צמצמה מועצת הביטחון את מספר מעברי הגבול שהאו"ם מורשה להשתמש בהם לאחד: באב אל האווה. ביולי 2020, ממשל טראמפ השיג הארכה של שנה אחת לשימוש של האו"ם במעבר.

"רוסיה ממנפת את אחיזת החנק שלה על מועצת הביטחון על המעברים ההומניטריים האלה על מנת לזכות בקבלה של משטר אסד בעולם להסגת הסנקציות נגדו", אמר ג'יימס ג'פרי, ששירת כנציג המיוחד של ממשל טראמפ על מדיניות סוריה.

מוסקבה לא אמרה עדיין שתטיל וטו על ההארכה, והותירה פתוחה את האפשרות לדון על שימוש ממושך במעבר בתמורה לוויתורים אמריקאיים על סוריה או בתחומי מדיניות אחרים. "סיום מנגנון המעבר בגבול לא יהפוך לטרגדיה הומניטרית", אמר דובר של שגרירות רוסיה, שהוסיף שמשלוח הסיוע לצפון סוריה דרך קווים של הממשלה יכול להיות יעיל.

בארגוני סיוע, עם זאת, אומרים שהקבוצות הסוריות הרבות, המהוות את מרקם מאמצי הסיוע במדינה, תלויות באופן חיוני באספקה מהאו"ם ובמימון המופץ מטורקיה. בארגונים אומרים שניסיונות קודמים לתאם משלוחים של ציוד סיוע מאזורים באזור המריבה הנמצאים בשליטת ממשלת סוריה כשלו.

"יש מחנות ענקיים, עם אוהלים ואנשים מחוסרי בית בכל מקום", אמר מארק קאטס, פקיד האו"ם הבכיר המפקח על משלוח ציוד סיוע לצפון מערב סוריה. "מזון, כמעט כל האוהלים וחיסוני קורונה כולם מגיעים בעזרת האו"ם. הוצאנו שנים על בניית מנגנון שממש עובד. למה להסיר אותו בזמן שהצורך הוא הגדול ביותר?".

כצעד הכנה לקראת האפשרות שמעבר הגבול האחרון הפתוח לשימוש האו"ם ייחסם, ישנן קבוצות סיוע שאוגרות ציוד בצפון מערב סוריה שיכול להספיק לחודשים, כך אומרים עובדי סיוע.

אבל זה עשוי להיות פתרון זמני בלבד, עד שארגונים לא ממשלתיים וממשלות זרות, שלא צריכות אישור של מועצת הביטחון של האו"ם כדי להשתמש במעבר הגבול, יוכלו למצוא דרכים לשלוח עוד סיוע מטורקיה. עדיין, ארגוני הסיוע אומרים שלא יוכלו להחליף לגמרי את הסיוע המגיע בחסות האו"ם.

"יש כל כך הרבה השפעות נוספות שלא רואים מיד", אמר עובד של ארגון הסיוע מרסי קורפס העובד בסוריה, וציין שהארגונים המקומיים מהווים חלק ממערכת מורכבת של ארגוני סיוע הומניטרי המסתמכת על האו"ם. "אין דרך שנוכל באופן פיזי להחליף את מה שהאו"ם עושה עכשיו; כל מה שיהיה, יהיה פחות יעיל, בקנה מידה קטן יותר ופחות משפיע".

ההחלטה המתקרבת לגבי הגבול כבר מפעילה לחץ על ממשל ביידן לומר בבירור מה האסטרטגיה הנרחבת שלו להתמודדות עם המשבר בסוריה. פקידים בממשל, שמינו נציגים מיוחדים לטיפול במשברים בתימן ובקרן אפריקה, עוד לא אמרו אם הם מתכננים למנות נציג מיוחד למדיניות סוריה.

הממשל גם לא תיאר את האסטרטגיה הדיפלומטית שלו לגבי הניסיון להרגיע את הסכסוך בסוריה ולא אמר אם הוא מתכוון להמשיך להחזיק כ־800 חיילים אמריקאיים בצפון מזרח סוריה, שתומכים בכוחות הדמוקרטיים הסוריים, מיליציה כורדית ברובה הנלחמה נגד לוחמים של ארגון המדינה האיסלאמית.

מדינות ערביות במפרץ, בינתיים, בודקות אפשרות של משלוח סיוע הומניטרי לאזורים בשליטת הממשלה הסורית, צעד שכמה פקידים אמריקאים בדימוס אומרים שמוסקבה תקדם בברכה ואמרו שעשוי להיות שלב ראשון בקבלה נרחבת יותר של ממשלתו של אסד.

"שאלת מפתח היא האם הממשל האמריקאי מחבר את הדיון הזה על מעבר הגבול לנושאים אחרים הקשורים לסכסוך עם סוריה", אמר צ'רלס טפו, עמית אורח במכון למדיניות המזרח הקרוב בוושינגטון.

"החלון לפשרה צר", אמר. "נותר רק מעבר גבול אחד. יש לחץ גבוה על כל המדינות החברות, בעיקר ארה"ב, להימנע ממצב של מבוי סתום במועצת הביטחון".