ועדי עובדים בנמלים באיטליה מוחים נגד העברת נשק בספינות לישראל

אונייה בבעלות "צים" מעוררת סערה באיטליה בימים האחרונים, אחרי שבמל בגנואה ובליבורנו טענו כי היא נושאת משלוח נשק לישראל וסירבו להשתתף בהטענתה • האונייה נמצאת בדרכה לישראל וצפויה להגיע לנמל אשדוד מחר בערב

נמל ליבורנו באיטליה / צילום: Reuters, Max Rossi
נמל ליבורנו באיטליה / צילום: Reuters, Max Rossi

ועד עובדי הנמל בעיר ליבורנו שבאיטליה סירב להשתתף בטעינת ספינה שעגנה בנמל בסוף השבוע האחרון, שיעדה היה נמל אשדוד, בטענה כי היא נושאת משלוחי נשק לישראל העלול להיות בשימוש נגד הפלסטינים במסגרת המבצע הנוכחי ברצועת עזה. "נמל ליבורנו לא יהיה שותף לטבח הנעשה באוכלוסייה הפלסטינית", כתב הוועד בהודעה שפורסמה ביום שישי.

לפי הדיווחים מאיטליה, בסופו של דבר התברר כי לא היה צורך בהטענת מכולות נוספות בנמל ליבורנו, והאנייה הפליגה בדרכה לאשדוד, עם עצירה מתוכננת בנאפולי. לא ברור מהו המטען שנושאת האנייה, הרשומה בסינגפור ונמצאת בבעלות "צים". מי שפירסם את הטענות לגבי משלוח אפשרי של נשק לישראל על אוניית המכולות הוא הארגון הלא-ממשלתי Weapons Watch שבסיסו בגנואה, ושנועד להיאבק בהפצת נשק באמצעות משלוחים ימיים, לפי אתר האינטרנט שלו.

לפי הודעת הארגון ו-ועד העובדים, מדובר באנייה Asiatic Island, העוגנת בנמלי גנואה וליבורנו מדי שבועיים-שלושה. לפי ארגון Weapons Watch היא נושאת כעת מכולות המכילות חימוש המיועד לצה"ל, כולל פגזים מדויקים.

"היום אחרי הצהריים האונייה Asiatic Island תעגון בנמל ליבורנו", נכתב בהודעה שפירסם הוועד ביום שישי האחרון, "אנחנו יודעים כי על סיפונה יש מכולות העמוסות בנשק ובחומרי נפץ המיועדים לנמל אשדוד הישראלי... אנחנו לא יודעים עדיין אם מכולות המכילות נשק וחומרי נפץ יועמסו על האונייה בנמל שלנו, אבל אם כן - זו בוודאי לא תהיה הפעם הראשונה שזה קורה".

אחרי פרסום הודעת הוועד התברר כי אין כל משלוח נוסף שאמור להתווסף בנמל ליבורנו והיא המשיכה בדרכה באותו היום (ו'). מדובר באונייה שיצאה ממרסיי, עגנה והעמיסה מכולות בנמל גנואה ב-13 במאי (חמישי) ואז יצאה בדרכה לנמל ליבורנו (שישי), בדרך ליעדה הסופי - נמלי אשדוד וחיפה. לפי אתרי ספנות, האונייה עצרה בנאפולי ויצאה מהנמל שלשום (16 במאי, ראשון) בדרכה לישראל. נכון לאתמול בחצות היא נמצאה סמוך לאי היווני כרתים. לפי אתרי ספנות, הספינה מבצעת מסלול דומה בשנים האחרונות.

הארגון Weapons Watch מגנואה התרכז בשנה האחרונה באיתור משלוחי נשק המיועדים לסעודיה, אולם בשל העימות המתגלגל בין ישראל לחמאס ולג'יהאד האיסאלמי, הצביע על החשד כי משלוחי נשק עוברים דרך נמלים איטלקיים גם לישראל. ערוצי הטלוויזיה והחדשות הקשורים לאיראן ולקטאר דיווחו בימים האחרונים בהרחבה על החלטת הוועד של עובדי נמל ליבורנו להתנגד לפריקה או העמסה של סחורה על האונייה. גם העיתון האיטלקי "איל טלגרפו" מליבורנו דיווח על הפרשה.

האונייה צפויה לעגון באשדוד ביום רביעי בערב.

לדברי ההסתדרות, "יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הנחה את האגף הבינלאומי בהסתדרות לפעול בנושא מיידית מול האיגודים המקצועיים באיטליה על מנת להביא לפתרון הסוגיה".