בעקבות נאייקס: גם גלאסבוקס מנפיקה טכנולוגיה בת"א ביותר ממיליארד שקל

גלאסבוקס מספקת שירותי תוכנה לניתוח נתוני גלישה, ועל פי ההערכות היא מבקשת לגייס עד 230 מיליון שקל, לפי שווי חברה של סביב 1.2 מיליארד שקל "לפני הכסף" • עם לקוחותיה הישראליים נמנים הבנקים הגדולים, חלק מחברות הביטוח וכרטיסי האשראי, ולקוחותיה בעולם כוללים את סיטיבנק, וולס פארגו, ורייזון ואקספידיה

ירון מורגנשטרן, מנכ"ל גלאסבוקס / צילום: יעל הרמן
ירון מורגנשטרן, מנכ"ל גלאסבוקס / צילום: יעל הרמן

זמן קצר אחרי השלמת הנפקת מניות מוצלחת של חברת הפינטק נאייקס, שגייסה בתל אביב קרוב ל-670 מיליון שקל (לפי שווי חברה של כ-3.4 מיליארד שקל "אחרי הכסף") והוגדרה על ידי הבורסה כהנפקה הראשונית הגדולה ביותר של חברת טכנולוגיה, מתקרבת הנפקה גדולה נוספת מתחום הטכנולוגיה.

מדובר בחברת התוכנה גלאסבוקס (Glassbox), שפרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ראשונה, ואשר על פי ההערכות בשוק מבקשת לגייס כ-50-70 מיליון דולר (כ-165-230 מיליון שקל), לפי שווי חברה שינוע סביב כ-350 מיליון דולר (כ-1.1-1.2 מיליארד שקל) "לפני הכסף".

גלאסבוקס הוקמה בשנת 2010 על ידי יואב שרייבר, ירון גואטה וחנן בלומשטיין, המחזיקים כיום בתפקידי ניהול בה, והיא עוסקת במתן שירותים מבוססי תוכנה (SaaS) "למטרת אנליזה של נתוני גלישה בערוצים דיגיטליים (אתרי אינטרנט ואפליקציות מובייל)".

את ההנפקה מובילה חברת החיתום של פועלים אי.בי.אי.

בעלי המניות הגדולים של גלאסבוקס כיום הם שלושה גופים אמריקאיים - קבוצת Ibex (שהשקיעה בה ב-2015), Updata (שהשקיעה בה ב-2018) וקבוצת Brighton (שהשקיעה בה ב-2020), אולם בגלאסבוקס מציינים, כי לאחר השלמת ההנפקה "לא תראה החברה במי מבעלי מניותיה כבעל שליטה בחברה".

על פי ההערכות, תוך כשנתיים-שלוש לאחר הנפקתה בבורסה בתל אביב, אם תושלם כמתוכנן, תפעל גלאסבוקס להנפיק את מניותיה בבורסת נאסד"ק האמריקאית.

ככל הידוע, בין לקוחותיה הישראלים של גלאסבוקס מצויים חלק גדול מהגופים הפיננסיים הפועלים פה, בהם הבנקים הגדולים, וכן חלק מחברות הביטוח וכרטיסי האשראי הבולטות, ועם לקוחותיה הבינלאומיים נמנים סיטיבנק, וולס פארגו, החברות ורייזון ואקספידיה, ועוד.

את עיקר התמורה בהנפקה מייעדת גלאסבוקס לפעילות מו"פ, פיתוח עסקי ושיווק, רכישות ומיזוגים, וכן היא מייעדת חלק מסכום ההנפקה לתשלום מענקים לעובדיה. החברה מעסיקה כיום כ-260 עובדים, המנכ"ל שלה הוא ירון מורגנשטרן והיו"ר הוא בריאן אברהמס.

עלייה של 40% בהכנסות בעקבות רכישה

לקראת סיומה של 2020 רכשה גלאסבוקס את המתחרה האנגלית SessionCam, הפועלת בתחום דומה, תמורת כ-20 מיליון דולר (וסכום מותנה תוצאות נוסף של עד כ-12 מיליון דולר), כך שבשקלול תוצאותיה בדוחות פרופורמה מציגה גלאסבוקס בסיכומה של שנת 2020 טיפוס של 40% בהכנסותיה, ל-31 מיליון דולר והפסד של 14 מיליון דולר - דומה לזה של 2019.

בנטרול הרכישה, בסיכומה של שנת 2020 הציגה גלאסבוקס קפיצה של 45% בהכנסותיה, שהגיעו ל-22 מיליון דולר, בזכות "גידול במכירות ללקוחות", אולם גם הוצאותיה גדלו, כך שההפסד התפעולי השנתי שלה הוכפל ועמד על יותר מ-14 מיליון דולר. בשורה התחתונה ההפסד עמד על סכום דומה, ברמה של 14 מיליון דולר - גדול בכ-80% מהפסד של כ-8 מיליון דולר ב-2019.

בגלאסבוקס מסבירים בקשר לפעילותה, כי המערכת שפיתחה על בסיס טכנולוגיות של ביג דאטה ולמידת מכונה "מייצרת תובנות אוטומטיות בקשר עם הפעילות בערוצים הדיגיטליים, באמצעות אלגוריתמים פשוטים ומתקדמים".

באמצעות הכלים שפיתחה החברה, היא "מספקת דוחות מובנים מראש בקשר עם המתרחש בערוצים הדיגיטליים, וכן אוספת מידע בקשר עם הפעילות בערוץ הדיגיטלי ומקטלגת אותו באופן אוטומטי".

עוד מסבירה גלאסבוקס, כי זכות השימוש במערכת שפיתחה "ניתנת על בסיס רכישת רישיון שימוש מהחברה, בדרך כלל לתקופה של 12 חודשים, אשר ניתנת להארכה", כי הרישיון שהיא מעניקה "מוגבל בדרך כלל לכמות מוסכמת מראש של Sessions (ביקורים דיגיטליים)", וכי אצל מרבית לקוחותיה, "מוצרי הקבוצה מוטמעים בענן, בסביבה המנוהלת על ידי גלאסבוקס".

השינויים העולמיים תמכו בצמיחת הביקוש

לגבי השפעות הקורונה על פעילותה, בגלאסבוקס מציינים כי מגמת הדיגיטציה בעולם הואצה בעקבות המגפה ו"האיצה את קצב הגידול בשימוש בפלטפורמות Online".

כפי שגלאסבוקס מציינת, בחלקו המוקדם של המשבר, במהלך הרבעונים השני והשלישי של 2020, הוא פגע בפעילותה, בין היתר בשל הקפאת תקציבי רכישות מצד לקוחות פוטנציאליים, הגבלות תנועה והתקהלויות ומגבלות נוספות, אולם בהמשך, השינויים העולמיים תמכו בצמיחה בביקושים ובצורך במוצרי החברה, והם עדיין משפיעים לחיוב על פעילותה.

כאמור, הנפקתה של גלאסבוקס, אם תצא לפועל כמתוכנן, צפויה להיות אחת מהנפקות האקוויטי הראשוניות הגדולות בגל ההנפקות הנמשך בבורסה המקומית זה כשנה, בהובלתן של חברות מתחום הטכנולוגיה על ענפיו השונים, שחלק גדול מהן חברות צעירות וללא הכנסות, או הכנסות זעומות בלבד, אשר מגייסות סכומים לא גדולים במיוחד, של כמה עשרות מיליוני שקלים.

גלאסבוקס

עוסקת במתן שירותים מבוססי תוכנה (SaaS) למטרת אנליזה של נתוני גלישה בערוצים דיגיטליים • הוקמה ב-2010 בידי יואב שרייבר, ירון גואטה וחנן בלומשטיין • המנכ"ל הוא ירון מורגנשטרן והיו"ר בריאן אברהמס • בחברה עובדים כ-260 איש • בעלי מניות בולטים בחברה: קבוצת Ibex, Updata, קבוצת Brighton • התוצאות שרשמה ב-2020 (פרופורמה): הכנסות של 31 מיליון דולר, הפסד בסך 14 מיליון דולר