טיולים | פיצ'ר

קצת אוויר צח ואסקפיזם בריא: טיילת חדשה בעמק יזרעאל ואגמון פולג בשרון

יעדים חדשים לטיולים, לא יותר מדי מאתגרים לימים אלה

נחל בית לחם. מסביב שטחי חקלאות שחלקם עדיין מוריקים / צילום: אורלי גנוסר
נחל בית לחם. מסביב שטחי חקלאות שחלקם עדיין מוריקים / צילום: אורלי גנוסר

זה כמה שנים שרשות הניקוז וגופים נוספים, משקיעים מזמנם ומרצם לשיקום נחלי עמק יזרעאל. בכל שנה יש חידושים וההתקדמות משמחת. לאחרונה הושלמה הקמתה של טיילת חדשה לטובת ציבור המטיילים, בלב הטבע, במקביל לאפיקו המתפתל של נחל בית לחם, שמאפשרת קצת אסקפיזם בריא בימים טרופים שכאלה.

נחל בית לחם הוא נחל קטן אך איתן. מסלולו מתחיל במעיינות אלוני אבא, ומהם הוא זורם דרומה מגבעות האלונים אל נחל הקישון וחולף בדרכו בשטחי החקלאות שבין בית יהושע לשדה יעקב. באזור הזה מצטרף אליו נחל טבעון ומשלים את החגיגה.

לפני כמה שנים דווח במדור על תחילת העבודות במקטע האחרון, מרמת ישי לכיוון תחנת הרכבת של בית יהושע, שם נשפך הנחל אל הקישון. במהלך הפרויקט ניקו את הנחל מאשפה ומסחף, שיקמו את הגדות באמצעות צמחיית נחלים שגם ייצבה אותם, ונטעו עצים לאורך האפיק. לכל אלה הוסיפו שביל יצוק שאורכו כמעט חמישה קילומטרים בין רמת ישי לכביש הגישה לכפר יהושע. הוא נועד להולכי רגל ולרוכבי אופניים, אך משמש גם את חקלאי הסביבה.

בימים אלה, כשהשדות משנים גוונים ויש עוד מים בנחל הזורם בתא השטח המישורי יחסית, אפשר לצאת לטיול רגלי וליהנות מהשקט השלווה והסביבה היפה. ממערב - גבעות שיח אברק ותל קשיש, מצפון - רמת ישי, ומסביב שטחי חקלאות שחלקם עדיין מוריקים. מסילת רכבת העמק החדשה נמצאת מדרום לטיילת, והאזור פסטורלי להפליא. כיוון שמדובר במסלול קווי אפשר להשאיר את הרכב באחד מקצות הטיילת (רמת ישי או אזור כפר יהושע), לטייל לאורכה כמה שרוצים, להתבשם מהטבע, מבעלי החיים ומהיופי, ולחזור.

טיילת בית לחם. בין שדות עמק יזרעאל / צילום: אורלי גנוסר
 טיילת בית לחם. בין שדות עמק יזרעאל / צילום: אורלי גנוסר

חובבי האופניים יוכלו להתחיל את הטיול בתחנת הרכבת הישנה של כפר יהושע, שם לצד עגלת קפה ותיקה נמצאת עמדה של "אופק בשטח" להשכרת אופניים (בתיאום מראש: 052-2662181). מכאן רוכבים מערבה כשני קילומטרים ופונים ימינה וצפונה אל הטיילת. אם תביאו אופניים מהבית, תוכלו לקצר את המסלול ולהתחיל ישר בטיילת. אגב, לאורכה הוקמו כמה פינות ישיבה בשיתוף רשות ניקוז ונחלים קישון ותושבי הסביבה הקרובה.

נצלו את הימים הנעימים האלה, לפני החום הגדול. בהמשך הקיץ תוכלו ליהנות ממנו בשעות הבוקר המוקדמות או לקראת שקיעה. 

מים, טבע ושביל

ועוד הצעה: מאז נברא אגמון החולה, נולדו לו צאצאים, "אגמונים" חדשים, בעיקר באזור השרון, ובהם אגמון פולג. זה אכן אגם קטנטן, רק 60 דונם, אבל עם תועפות של חן. בדומה לאחיו גם הוא תולדה של מי תהום גבוהים, אלא שעד לפני שלושה עשורים ויותר שימש כמחצבת כורכר. לאחר שזו נעזבה וננטשה תפסו את השטח ערימות של אשפה וצמחי עזובה כולל מינים פולשים. ניסים אלמון, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים שרון, האחראית על הפרויקט, מספר על 600 משאיות דאבל שנדרשו כדי לנקות אותה.

אגמון פולג. מחצבה לשעבר שנוקתה ושוקמה / צילום: אורלי גנוסר
 אגמון פולג. מחצבה לשעבר שנוקתה ושוקמה / צילום: אורלי גנוסר

הפוטנציאל של המקום נבע מנוכחות מרשימה של מי תהום גבוהים שעלו מהקרקע, שהם מקור חיים, וברשות הבינו שפיתוח השטח יתאים לצורכי חינוך ופנאי. השטח הועבר מהקרן לשטחים פתוחים למועצת חוף השרון, והרשות פעלה לניקוי שיקום ופיתוח ולפני שנתיים נחנך אגמון פולג.

האגמון נושק למושב אודים ממזרח ולפארק יקום מצפון. גדר מקיפה את גוף המים ויש שביל טיול היקפי שלאורכו נבנו כמה מצפורים יפים ובעיקר הוצבו שלטי הסברה לימודיים על מקור המים, על ההיסטוריה החי והצומח. באמצע השבוע מגיעים תלמידים מיישובי המרחב, אבל בסופי שבוע זהו אתר טבע ונופש שמושך מטיילים.

מסלול הטיול המקיף את האגמון קליל ומקסים. בחלקים לאורכו ניטעו עצי פרי צעירים שמוסיפים יופי ויש חורשת אקליפטוסים קטנה. מתחם חנייה קטן ומסודר מקבל את האורחים, ואת האתר מקיפים שטחי חקלאות ותוואי נחל פולג כך שהסביבה פסטורלית למדי.

כדי לשמור על אופיו הטבעי של האתר אין שולחנות פיקניק ואסור להבעיר אש. בנוסף אין פחי אשפה כדי למנוע פגיעה בבעלי חיים, אז אנא קחו את האשפה אתכם הביתה או לעגלות שמחוץ לאתר. כשני מיליון שקלים הושקעו בנקודת החן היפה, שמרו עליה באהבה.

איך מגיעים? מכביש 553 נכנסים לתחנת הרכבת של בית יהושע. נוסעים דרומה ובמפגש עם מסילת הרכבת מתחת לכביש פונים ימינה ושוב ימינה. משם יש שילוט, שימו לב שמדובר בדרך עפר, אך היא טובה לכל רכב.