חוות-דעת שעשויה לצנן את המוטיבציה של שלומי פוגל ברכישת נמל חיפה

רשות התחרות פרסמה חוות-דעת בנוגע להשתתפות מספר חברות בהליך המכרזי למכירת נמל חיפה, ממנה עולה כי במקרה שמספנות ישראל תזכה במכרז, היא תיאלץ לוותר על הנמל שהיא מפעילה כיום לצד נמל חיפה • במספנות ישראל הודיעו כי בשלב זה בכוונתם להמשיך ולהתמודד במכרז

שלומי פוגל, בעלי מספנות ישראל / צילום: איל יצהר
שלומי פוגל, בעלי מספנות ישראל / צילום: איל יצהר

במצב שבו חברת מספנות ישראל שבשליטת שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר יזכו במכרז לרכישת החברה הממשלתית נמל חיפה שמפעילה את הנמל, הם עשויים להיפרד מנמל מספנות ישראל שהם מפעילים מזה מספר שנים, וזאת לאור פגיעה פוטנציאלית בתחרות בתחום המטען הכללי - כך עולה מהמלצה שהעבירה רשות התחרות לסגן מנהל רשות החברות, רועי כחלון, על רקע התקדמות ההליך המכרזי למכירת נמל חיפה. לגבי שלוש מתמודדות אחרות - גדות מסופים לכימיקלים, ים השיבלים בע"מ וחברת ממן, נטען כי במקרה שהם יזכו במכרז, הדבר לא יהווה פגיעה בתחרות במשק.

"בשנים האחרונות הושם דגש רב בהחדרת תחרות לתחום הנמלים, באמצעות רפורמה הכוללת שני תהליכים מקבילים: הראשון, הפרטת חברות הנמל הממשלתיות, והשני הקמת שני נמלים פרטיים חדשים, נמל הדרום באשדוד, ונמל המפרץ בחיפה. ייעוץ זה עוסק בהליך הפרטת נמל חיפה", נכתב בחוות-הדעת שפרסמה רשות התחרות תחת הכותרת "היוועצות במסגרת הליך מכירת חברת נמל חיפה בע"מ", עליו חתומה ראש הרשות מיכל הלפרין.

מרבית חוות-דעת עוסקת בחברת מספנות ישראל, וזאת על רקע אחיזתה של החברה בנמל שהיא מפעילה לצד נמל חיפה מזה מספר שנים. בחוות-הדעת מתוארת פעילות החברה, וכן את העובדה שהיא אחת המתמודדות במכרז, בשיתוף החברה הבינלאומית DP WORLD מדובאי. לגבי פעילות הפעלת הנמל של מספנות ישראל נכתב כי "הפעילות המרכזית של נמל מספנות בתחום שירותי הנמל היא פעילות ניטול מטען כללי (סחורות כמו ברזל, מתכות מטענים יבשים, ועוד. ג"ל) וכפי שיוצג להלן היא שחקנית משמעותית בתחום זה".

לפי הסקירה, כיום יש רק שלושה שחקנים בתחום - נמל חיפה, נמל אשדוד ונמל מספנות. "בהסתכלות על סוגי המטענים העיקריים בקטגוריית המטען הכללי, היקף הפעילות של נמל מספנות בתחום ניטול מתכות, שילוב בין נמל חיפה ונמל מספנות יהפוך את החברה המאוחדת לבעלת היקף פעילות מצרפי גבוה במיוחד גם בסוג מטען מסוג גרעינים ותבואות. מתוך כך עולה כי לו תרכוש תעשיות מספנות ישראל את נמל חיפה תיהנה החברה המאוחדת מנתחי שוק גבוהים בניטול מטעם כללי. מכאן קיים חשש אופקי מפני הפעלת כוח שוק חד צדדי של החברה מאוחדת כלפי לקוחות המייבאים מטען כללי. במצב זה עולה החשש כי החברה המאוחדת תוכל להעלות מחירים, לצמצם שירותים או לפגוע באיכות השירות, כאשר הרסן התחרותי מולה יהיה מוגבל נוכח קיומו של מתחרה יחיד", כותבים ברשות התחרות.

במכתב עולה כי במספנות ישראל ביקשו להפיג את החשש מפגיעה בתחרות, כאשר לפי נציגיהם מסרו כי הפעלת שני הנמלים הפרטיים החדשים, תרחיב את התחרות ממילא. עם זאת, לפי חוות-הדעת, בשיחות שערכו אנשי רשות התחרות, הם לא השתכנעו כי בקרב המפעילים החדשים תהיה פעילות של מטען כללי, אלא התמקדות בפריקת מכולות. כן נכתב בחוות-הדעת, כי נציגי מספנות ישראל מסרו כי לאור התחרות, בנמל אשדוד יגבירו את הפעילות שלהם בתחום המטען הכללי. "בעניין זה בדיקתנו העלתה כי אכן ישנם אינדיקציות להעמקת פעילות נמל אשדוד בתחום המטען הכללי, אך מדובר בתוכניות עתידיות בלבד", כתבה הלפרין.

כאמור, ברשות התחרות הגיעו למסקנה כי זכיית מספנות ישראל עשויה לפגוע בתחרות ולכן המליצו לרשות התחרות כחלק מחוות-הדעת כי "במצב דברים זה, על הפגת החשש התחרותי להיעשות דרך הטלת תנאי שיוטל על תעשיות מספנות ישראל, אם היא תזכה בהליך המכירה ותבחר לממש את זכייתה. על התנאי ליצור מצב בו ייכנס מפעיל חדש לפעילות ניטול המטען הכללי, וזאת באמצעות מכירת נמל מספנות לצד ג' או באמצעות כל פתרון מבני אחר אשר יאפשר קיומו של מתחרה נוסף בתחום המטען הכללי או שיוביל לתוצאה תחרותית דומה בעיני הממונה", נכתב.

מחברת מספנות ישראל נמסר: "מספנות ישראל מצויה בהידברות מול רשות התחרות ודנה עימה במתווים שונים ליישוב החששות שהעלתה הרשות. הצדדים מודעים לכך שההחלטה בנושא תוכל להתקבל רק בתום הליך ההפרטה ולכשכלל העובדות הנדרשות לקבלת החלטה מושכלת תהיינה בפני הרשות. על כן מספנות ישראל משוכנעת כי עד לסיום המכרז והכרזת הזוכה הצפוי, אשר להערכתה לא יוכרז לפני הרבעון האחרון של השנה - יימצא פתרון מתאים ומאוזן אשר יהא מקובל על כלל הצדדים ואשר לא יהא דווקא כרוך במכירת חלק כלשהו מנמל מספנות.

"ראוי לציין שרשות התחרות הדגישה אף היא במכתבה כי קיימות אלטרנטיבות לדרישת המכירה. מכל מקום גם מכתב הרשות אינו מונע את השתתפותה של מספנות ישראל במכרז להפרטת נמל חיפה וזו נמשכת ותימשך באופן סדור".