הצוללת | פודקאסט

לפדות את המשכורת בשקל דיגיטלי? כל מה שרציתם לדעת על התוכנית של בנק ישראל

אחרי שנזנח בעבר, השקל הדיגיטלי הוא שוב נושא חם בבנק ישראל, ששוקל לאמץ אותו בקרוב • בסין, בשוודיה ובקנדה כבר מקיימים פיילוטים במטבעות דיגיטליים, אבל האם בישראל בכלל צריך מטבע כזה? • הצוללת חזרה עם כל התשובות האזינו

תשלום בטלפון / צילום: Shutterstock
תשלום בטלפון / צילום: Shutterstock

בנק ישראל מגביר את המאמצים שלו בתקופה האחרונה לבחינה לכך שישראל תאמץ בשלב כלשהו "שקל דיגיטלי"; מטבע שמנפיק הבנק המרכזי במדינה ולכן מכונה CBDG: כלומר, Central Bank Digital Currency. בשבוע שעבר פירסמה ועדת ההיגוי של בנק ישראל, בראשות המשנה לנגיד אנדרו אביר, קול קורא שבו הסברים למהו בדיוק שקל דיגיטלי ואיך הוא צפוי יעבוד. תוכנית הפעולה מהווה שינוי של 180 מעלות לעומת המלצות הבנק מלפני שלוש שנים שלא להנפיק מטבע דיגיטלי.

הדד ליין שהציב לעצמו בכדי לבחון את הנושא בשיתוף הציבור והתעשייה הוא יולי 2021; כך הסביר השבוע עודד סלומי, מנהל מערכות התשלומים בבנק ישראל, בראיון לרועי ויינברגר והילה ויסברג ב"גלובס".

אם כבר היום כולנו משלמים באמצעות כסף דיגיטלי באפליקציות תשלום וארנקים דיגיטליים - מדוע בכלל צריך שקל דיגיטלי? סלומי מסביר כי ייתכן שבנק ישראל יגלה בסוף, שאכן לישראל אין צורך במטבע שכזה. "יתכן שמה שקיים היום מספיק, אבל חשוב לנו לוודא שאנו לא מפספסים משהו בדרך. אם כן ננפיק, זה יהיה אחד הדברים הגדולים שעשינו בהיסטוריה של הבנק המרכזי. במדינות כמו סין, קנדה שוודיה וארה"ב כבר נערכים היום פיילוטים בתחום של מטבעות דיגיטליים".

וישנן עוד שאלות: האם נוכל לפדות את המשכורת שלנו בשקל דיגיטלי? מה יהיה שוויו ואילו תועלות יהיו לו בתשלומים מעבר לים? כל התשובות בפודקאסט הצוללת של גלובס בהנחיית אורי פסובסקי וכתב מאקרו של "גלובס", גיא בן סימון.