תביעה נגד יוטיוב וגוגל: מציגות תוכן להמרת דתם של קטינים בניגוד לחוק

אב לקטין שהמיר את דתו לאחר שצפה בתוכן ובפרסומות של אגודה המזוהה עם תנועת "היהודים המשיחיים", תובע את יוטיוב וגוגל בטענה כי הפצת הסרטונים בתוכן שמיועד לקטינים היא עבירה על החוק • התכנים של האגודה מופצים במגוון רשתות חברתיות

יוטיוב / צילום: Shutterstock, PixieMe
יוטיוב / צילום: Shutterstock, PixieMe

אב לקטין בן 16 שהמיר את דתו בעקבות חשיפה לסרטוני ילדים, הגיש תביעה נגד יוטיוב, גוגל ועמותה המפעילה את "המכללה למקרא" בנתניה. זאת בטענה כי יוטיוב, השייכת לגוגל, מאפשרת הצגת פרסומות ותכנים המיוצרים על-ידי המכללה ומיועדים לקטינים במטרה לשדל אותם להמיר את דתם בניגוד לחוק. בין התובעים גם קטין בן 14 ואביו, שנחשף לתכנים ביוטיוב והחל להאמין בישו.

בתביעה נדרשת המכללה, המופעלת על-ידי "עמותת דרך-אל אגודה ישראלית להכרת שורשים מקראיים", להסיר את התכנים ולפצות את התובעים ב-400 אלף שקל. יוטיוב נדרשת להסיר את התכנים מהערוץ של המכללה, ואם לא אלה לא יוסרו, לכל הפחות היא נדרשת להגביל את הערוץ מעל גיל 18.

בתביעה, שהוגשה על-ידי עוה"ד גיא אופיר ורועי בן דוד, נטען כי סרטונים שהמכללה, המזוהה עם הזרם הנוצרי המוכר כ"יהודים משיחיים", מייצרת ומפרסמת, נועדו להמיר את דתם של הקטינים ולפנות אליהם באופן ישיר; וכי יוטיוב וגוגל מאפשרות לה את הפרסום; זאת בזמן שהחוק קובע איסור פלילי לשדל קטין בפנייה ישירה אליו להמיר את דתו, ואוסר לבצע פעולות המובילות את הקטין להמרה זו.

עוד נטען כי נעשו פניות ליוטיוב על-מנת שתפסיק את הפצת התכנים, כולל הליך משפטי שהסתיים בהסכם פשרה לפיו יוטיוב תגביל את הפרסומות למי שגילו מתחת לגיל 18. "למרות שגוגל ויוטיוב קיבלו 'כרטיס צהוב' בדרך של תביעה קודמת", נטען כי יוטיוב ממשיכה לפרסם את התכנים.

בתביעה נחשף סיפורו של הקטין בן ה-16, בן למשפחה המנהלת אורח חיים דתי, שסבל מבעיות חברתית ופסיכולוגיות. הקטין נתקל בפרסומת שמשכה את תשומת-ליבו בפייסבוק וכך הגיע לסרטוני המכללה. הוא הסתיר מהוריו את הקשר בינו לבין המכללה במשך תקופה ארוכה. לפי התביעה, הקטין הושפע מהסרטונים, החל להאמין בישו וראה עצמו כ"יהודי משיחי", זאת למרות שהאמונה בישו אינה חלק מהדת היהודית כפי שהוצג לו על-ידי המכללה.

"מדובר בהתערבות גסה ובוטה בחינוכו של קטין על-ידי הוריו וחדירה לאוטונומיה של ההורים המחנכים את ילדיהם", נכתב בתביעה.

המכללה עושה שימוש בכל הרשתות החברתיות - טיק טוק, אינסטגרם, פייסבוק וטלגרם. "כל התכנים שמועלים אל החשבונות בפלטפורמות החברתיות מוצגים ומנוסחים כפנייה ישירה לקטינים או כסרטי אנימציה", כתבו התובעים. עוד צוין כי התכנים לא מכוונים לבגירים, וכי מדובר בין היתר בשירי הילדים "שעון בן חייל" ו"מי שטוב לו ושמח", שרק מצפייה בהם ניתן להבין שהם כוללים תכנים סמויים.

לתביעה צורף סרטון שבו נצפה דובר התנועה אומר כי "אנחנו עוקפים את הרבנים האורתודוכסים. אנחנו כבר לא זקוקים לאישור שלהם או לרשות. אנחנו חודרים ישירות לטלפונים של הילדים או למחשבים".

גוגל ויוטיוב מסרו בתגובה כי "אנחנו לא מגיבים על הליכים משפטיים. נגיש את תגובתנו לבית המשפט".

את תגובת המכללה למקרא או העמותה המפעילה את המכללה לא ניתן היה להשיג.