משרד התחבורה משיק את "מחירון העם לרכב משומש"

המחירון מבוסס על דיווחי קונים ומוכרים בעת עסקת המכירה • גורמים בענף הרכב: יוסיף בלבול וחסר ערך ללא הסכמת המוכרים המוסדיים

רכבים על הכביש / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS
רכבים על הכביש / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS

משרד התחבורה השיק היום (א') רשמית את "מחירון העם" שמבוסס על דיווחים של קונים ומוכרים של כלי רכב משומשים בפועל. המחירון מבוסס על דיווח וולונטרי של בעלי רכב, מוכרים וקונים, שביצעו העברות בעלות על רכב בדואר או באינטרנט. המידע שנמסר נותר אנונימי, ללא זיהוי עם רכב או עסקה ספציפית.

לדברי משרד התחבורה בחצי השנה האחרונה, מאז הושק המחירון, נאספו עשרות אלפי דיווחים של בעלי רכב שעדכנו על מחיר העסקה, סוג הרכב, שנת עלייה לכביש, רמת גימור, תיבת הילוכים (אוטומטית או ידנית), נפח המנוע, הנסועה (קילומטראז') העדכנית של הרכב, מספר ידיים וסוגי בעלות.

גורמי המקצוע במינהל התנועה במשרד התחבורה, בשיתוף יועצים סטטיסטיים, ניתחו את הנתונים, וגיבשו בהתאם מחירון עדכני המציג ללא תשלום את מחיר השוק של כלי רכב יד שנייה.

על פי הודעת המשרד "המחירון החדש מבוסס על נתוני אמת מעודכנים. המחירון עשוי לתרום להוזלת פרמיות הביטוח, המתומחרות כיום על סמך מחירון פרטי שאינו מייצג נאמנה את מחיר השוק. רכישת רכב היא ההוצאה השנייה בגובהה במשקי הבית בישראל, אחרי רכישת דירה. קבלת מידע מדויק, מעודכן ונגיש על מחירו הריאלי של הרכב, היא לפיכך יעד צרכני משמעותי, שיתרום לשוק רכב אמין, הוגן ומשתלם יותר לצרכן".

עם זאת בענף הרכב מקבלים בספקנות את המחירון החדש ואומרים כי בסופו של דבר קבלת המחירים של מחירון כזה או אחר מבוססת על קונצנזוס בין קונים ומוכרים ואם יהיו פערים משמעותיים בין מחירי דגם כזה או אחר במחירון הממשלתי לבין המחירונים המוסכמים כיום, בעיקר לוי יצחק ויד 2, הדבר ייצור בעיקר בלבול".

בנוסף אומרים בענף כי בסופו של דבר מחירון הקונצנזוס נקבע במידה רבה על פי הסכמת הגורמים המוסדיים בתחום מכר המשומשות ובראשם חברות הביטוח, מחלקות הטרייד אין של יבואני הרכב ומערכי מכירת הרכב של חברות הליסינג.

"קשה להאמין שאלה ירצו להסתמך על מחירון חדש שבו, לטענתם, קיימים 'חורים' באיסוף המידע ובכיסוי רחב של כלל הדגמים והגרסאות בשוק", אומרים אותם הגורמים.

יצוין כי על פי נתוני האוצר קרוב ל-70% מכלל כלי הרכב המשומשים משלושת השנתונים האחרונים נמכרים על ידי גופים מוסדיים, בעיקר חברות הליסינג, ואלה בוחרות לרוב שלא לדווח על מחירי העסקאות.