בדקה ה-90 ואחרי פסילת המכרז: אומגה התבקשה להמשיך להעניק שירותי בדיקות קורונה בנתב"ג

פרשת בדיקות הקורונה בנתב"ג ממשיכה להסתעף: רגע לפני שחברת אומגה הייתה אמורה לסיים את פעילותה, משרד הבריאות פנה לחברה וביקש ממנה להמשיך עד 1 ביוני • משרד הבריאות: "פועלים להכשרת הספק שנבחר בהליך התיחור להמשך מתן השירות ולצורך שמירה על הרציפות התפקודית"

עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
עמדות בדיקת קורונה בנתב"ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

סאגת הבדיקות בנתב"ג: יום לפני שחברת אומגה פינתה את הציוד שלה בכדי לעזוב את נתב"ג אחרי שנפסלה זכייתה במכרז של רש"ת - משרד הבריאות ביקש שאומגה תישאר עד 1 ביוני ותמשיך לספק את מערך הבדיקות לנוסעים.

מערך הבדיקות נחלק לבדיקות לנוסעים הממריאים, על פי דרישת מדינת היעד: עבור בדיקות אלה משלמים הנוסעים 45 שקל לבדיקה רגילה ו-135 שקל לבדיקה מהירה. החלק השני והמהותי של הבדיקות הוא לנוסעים הנכנסים: על פי הנחיות משרד הבריאות, כל הנכנסים לישראל עוברים בדיקת קורונה לאחר הנחיתה. בדיקה זו ממומנת בשלב זה על ידי המדינה, ועל כן, ספקיות שמבצעות בדיקות נאבקות לא במקרה על זהות מי שתפעיל את המערך שיכניס לה מיליוני שקלים בחודש - תגמול שיגדל יחד עם תנועת הנוסעים.

אחרי פסילת הזכייה במכרז שהפעילה רש"ת, העבירה רשות שדות התעופה את הזכייה לחברת פנגיה, שדורגה שנייה במכרז, אחרי אומגה שנפסלה. בשעה שרש"ת ופנגיה דנו בסוגיית הפחתת המחיר שהגישה פנגיה בשעתו למכרז (ושעמד על פי שלושה לעומת אומגה, כלומר כ-150 שקל לבדיקה) - התברר שמשרד הבריאות מתכוון להביא ספקית משלו. הספקית הזו כלל לא תיבחר על פי מכרז רשות שדות התעופה, אלא על פי הליך תיחור שהוציא משרד הבריאות.

פנגיה עתרה נגד משרד הבריאות שבינתיים פרסם זוכה בהליך: חברת פמי פרימיום. יצוין כי נגד החברה הוגשה תביעה מטעם משרד החינוך בטענה לגבייה ביתר. כך או כך, את עתירת פנגיה בית המשפט לא קיבל ואפשר למשרד הבריאות להמשיך בהליך מול פמי. עוד בטרם יבשה הדיו מהחלטה זו, קבע בית המשפט בעתירה אחרת כי יש לפסול את מכרז רש"ת ולפיכך את זכיית פנגיה. את העתירה הזו הגישה חברה שגם היא התמודדה במכרז רש"ת, חברת איי איי די ג'מוניקס בטענה כי נתוני המתמודדות שהוגשו במכרז שנערך באוגוסט 2020 אינם רלוונטיים עוד בהיבט המחיר של הבדיקות ובהיבט הטכנולוגי.

אל מול הסאגה הזו צפויה תנועת הנוסעים לגדול עם השקט הביטחוני והפתיחה של עוד ועוד מדינות לישראלים. המשמעות היא שהיקף הבדיקות צפוי לזנק, ובתוכו גם של התיירים הראשונים שצפויים להיכנס לישראל כבר בקרוב.

תגובת משרד הבריאות: "ההתקשרות מול הספק הנוכחי, הוארכה באישור וועדת המכרזים עד 1/6/2021. במקביל פועלים להכשרת הספק שנבחר בהליך התיחור להמשך מתן השירות ולצורך שמירה על הרציפות התפקודית".