בתי הקולנוע חוזרים: איך ישתלבו יחד הפופקורן והמסכות?

אחרי 14 חודשים בהם היו סגורים ולאחר לא מעט עיכובים, בתי הקולנוע ייפתחו ביום חמישי הקרוב • איך הם יעבדו, מה יהיה אפשר לראות כבר בסוף השבוע הקרוב, והאם יהיה ניתן לאכול פופקורן בזמן הצפייה?

אולם קולנוע ריק / צילום: איל יצהר
אולם קולנוע ריק / צילום: איל יצהר

אחרי 14 חודשים, בתי הקולנוע חוזרים. לאחר לא מעט עיכובים בתאריך הפתיחה, והרבה זמן אחרי שהממשלה אפשרה למוסדות התרבות להיפתח, בתי הקולנוע ייפתחו ביום חמישי הקרוב לאחר שמצאו מתווה שמתאים להם כלכלית, וכל הרשתות הגדולות - יס פלאנט, סינמה סיטי, הוט סינמה ולב - יפתחו את שעריהן באופן קבוע עבור כלל הצופים.

איך זה יעבוד?

בתי הקולנוע הכריזו כי המתווה שהם יעבדו בו הוא מתווה שבו חלק מהאולמות יפעלו ב"תו ירוק" וחלק ב"תו סגול" - מתווה שיהיה רלוונטי רק לימים הראשונים של הפתיחה בעצם, שכן משרד הבריאות ביטל את התווים הללו החל מיום שלישי הבא - כלומר, חלק מהאולמות יהיו פתוחים לילדים ולקהל הרחב (אך יפעלו בשל כך בתפוסה פחות מלאה), וחלק מהאולמות יהיו פתוחים רק לאנשים שיציגו תעודת מחוסן או מחלים.

בפועל, זה יעבוד כך: מתחם הקולנוע יהיה פתוח לכולם, וכן המזנון וקופות הכרטיסים, בלי הבדל בין מחוסנים ללא מחוסנים , כאשר כולם יהיו מחויבים בחבישת מסיכה מרגע הכניסה למתחם ועד עזיבתו, כולל בזמן צפיית הסרט (למעט כשאוכלים וכשותים).

לאחר קניית הכרטיסים (או השגתם מהקופות האוטומטיות), יוכלו הצופים ללכת לאולמות הייעודיים - כאשר האנשים שצופים במסגרת התו הירוק יצטרכו להציג תעודת מחלים לצד תעודה מזהה לפני שיוכלו להיכנס לאולם.

המזנון יהיה פתוח לכולם, בלי הבדל בין התו הירוק והתו הסגול, ויהיה אפשר להכניס ולאכול את האוכל באולמות - כולל אוכל שאנשים יביאו מהבית. כל זה, כאמור, עד יום שלישי הבא, ואז הדבר יבוטל, פרט לעניין המסכות.

יש לציין כי מציאת המתווה הנכון עבור בתי הקולנוע עיכבה את פתיחתם זמן רב. בעוד שמוסדות תרבות אחרים פתחו את שעריהם כבר לפני מספר שבועות, בתי הקולנוע טענו כי המודלים המוצעים בפניהם אינם רווחיים, ובכך נמנעו מפתיחה עד אשר נמצא המתווה המקביל שפורט מעלה. בזמן הזה פעלו רק הסינמטקים העירוניים בצורה שוטפת, וקולנועי לב ומובילנד (רשת קולנוע שמתמחה בצפון הארץ) פעלו בפורמט מיוחד של "הקרנות טרום בכורה".

בנוסף, חלק מבתי הקולנוע יפתחו את שעריהם מוקדם יותר, וכבר מחר (ג') יוכלו הצופים להיכנס להקרנות.

מה יהיה אפשר לראות?

לאחר 14 חודשים ללא בתי קולנוע, נוצרו אצל המפיצים "פקק" של סרטים שלא הוקרנו בישראל - החל מסרטים כמו "טרולים מסביב לעולם", שיצאו ברחבי העולם בשירותי סטרימינג כבר באפריל של שנה שעברה, ועד לסרטים כמו "ארץ נוודים", הזוכה הגדול בפרס האוסקר של השנה, שיצא לאקרנים בצורה רחבה בארצות-הברית בחודש פברואר האחרון.

ה"פקק" הנ"ל אומר שרשימת הסרטים שתהיה פתוחה לקהל הרחב ביום חמישי לא כוללת בתוכה סרטים שיוצאים בסוף השבוע לראשונה גם בארצות-הברית, כמו "קרואלה" מבית היוצר של דיסני או "מקום שקט 2" - שייצאו בארץ אך רק בתחילת חודש יוני.

עוד דבר שיוצר ה"פקק" הזה הוא דחיקה של הקולנוע הישראלי לשוליים. זה שנה וקצת שהצופים הישראליים לא ראו סרטים ישראליים חדשים, שכן המפיצים הישראלים לא הפיצו אף סרט ישראלי חדש בזמן הזה - לא באולמות הקולנוע, מן הסתם, אך גם לא בהפצה ישירה ב-VOD או בשירות סטרימינג כלשהו (נציין לצורך ההוגנות כי "אסיה", זוכה פרס אופיר האחרון, הוצג למשך שבוע וקצת באתר הסטרימינג של "לב" - אך זה היה רק למטרת מילוי התנאים של פרס האוסקר; וכן שפסטיבלי הקולנוע בארץ הציגו סרטים ישראליים חדשים כחלק מהתוכנייה שלהם).

למרות זאת, לא נראה כי המפיצים ממהרים לשים תוכן ישראלי חדש בין הכותרים שלהם - נכון לעכשיו, הסרט הישראלי היחיד שידוע שיעלה בשבועות הקרובים הוא "בגידה" של דורון ערן, וזאת למרות שיש סרטים חדשים ומסקרנים.

להלן רשימת הסרטים שיוצאים לקולנוע החל מיום חמישי הקרוב:

סרטי אקשן - "וונדר וומן 1984", "טנט", "סתם אחד", "גנב עם כבוד"

סרטי מתח - "אמאל'ה", "הדברים הקטנים", "ללא מעצורים", "אפליקציה סוף", "העד הבלתי נראה"

סרטי קומדיה - "ביל וטד - שורפים ת'זמן"

סרטים לכל המשפחה - "נשמה", "מלחמה עם סבא", "שיגועים ודרקונים"

סרטי דרמה - "ארץ נוודים", "בגידה", "חיים אחרים", "סיפור חיי", "ואז רקדנו", "עוזרת אישית"

החל מחודש יוני ייצאו גם סרטי האקשן "גודזילה נגד קונג", "מורטל קומבט" ו"מהיר ועצבני 9"; סרטי הילדים "ריה והדרקון האחרון", "סקובי דו!" ו"לוקה"; סרטי האימה "מקום שקט 2" ו"פריקי"; וסרט הדרמה זוכה האוסקר "עוד סיבוב".