"חטיפת" מטוס רייאנאייר: האיחוד האירופי שוקל סנקציות על בלארוס

טיסת ראיינאייר אולצה לבצע נחיתת חירום בשטח בלארוס, במהלכה נעצרו עיתונאי ביקורתי כלפי המשטר ובת זוגו • בעקבות זאת, האיחוד האירופי שוקל לבטל את אישור הטיסה של חברת התעופה הלאומית של בלארוס (בלאוויה) באיחוד ולהכריז על השטח האווירי של המדינה כ"בלתי בטוח"

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו / צילום: AP
נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו / צילום: AP

מנהיגי האיחוד האירופי צפויים לדון היום (ב') בהשלכות פרשת "חטיפת" טיסת ראיינאייר, שאולצה לבצע נחיתת חירום בשטח בלארוס, אשר במהלכה נעצרו עיתונאי ביקורתי כלפי המשטר ובת זוגו. לפי הדיווחים בתקשורת האירופית, האיחוד שוקל לבטל את אישור הטיסה של חברת התעופה הלאומית של בלארוס (בלאוויה) באיחוד האירופי, להכריז על השטח האווירי של המדינה כ"בלתי בטוח", או להסתפק בהרחבת את הסנקציות האישיות והכלכליות נגד המשטר, שכבר יושמו בגלל דיכוי זכויות אדם.

במהלך טיסה מאתונה לווילנה בירת ליטא, בעת שטיסה FR4978 של חברת רייאנאייר הייתה מעל השטח האווירי של בלארוס, הנשלטת על-ידי  אלכסנדר לוקשנקו, המכונה בתקשורת "הדיקטטור האחרון באירופה", הופיע מטוס מיג לצד כלי הטיס, ורשויות התעופה במדינה הודיעו לקברניט על "איום בפצצה" על הטיסה. הקברניט הונחה לסטות מהנתיב המקורי ולנחות במינסק, בירת בלארוס. שם, עלו כוחות ביטחון למטוס ועצרו את הבלוגר רומן פרוטסוביץ', המנהל אתר ביקורתי כלפי המשטר, ואת בת זוגו שהתלוותה אליו, אזרחית רוסיה. נוסעים שהיו במטוס סיפרו לסוכנויות הידיעות כי פרוטסוביץ "היה נפחד בבירור" ואמר לנוסעים: "הם הולכים לגזור עליי עונש מוות".

"להתנהגות השערורייתית והבלתי חוקית של המשטר יהיו השלכות", אמרה בתגובה נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין, בהודעה שפורסמה בטוויטר. היא כינתה את הפעולה "חטיפה" ואמרה כי "האחראים לה חייבים לעמוד בפני סנקציות". "יש לשחרר מיידית את העיתונאי רומן פרוטסוביץ'", הוסיפה. מנכ"ל רייאנאייר כינה את התקרית "מעשה של פיראטיות אווירית" והודיע כי החברה ממתינה להחלטה אם להימנע בעתיד מטיסה מעל בלארוס.

בלארוס עומדת כבר בפני סנקציות אישיות וכלכליות מצד בריסל, בעקבות הדיכוי האלים של הפגנות דמוקרטיות שפרצו אחרי הבחירות שהתקיימו במדינה, ושנחשבות על-ידי הקהילה הבינלאומית למזויפות. בלארוס דחתה את ההאשמות נגדה ומסרה כי רשויות התעופה במדינה "פעלו לפי ההנחיות הבינלאומיות". כלי התקשורת דיווחו כי לוקשנקו עצמו אישר את המבצע. מנכ"ל רייאנאייר אמר כי ככל הנראה היו אנשי KGB, המשטרה החשאית הבלארוסית, על הטיסה עצמה, והעיתונאי פרוטסוביץ' דיווח לחבריו כי הוא חשד שמישהו עוקב אחריו בשדה התעופה.

פעילי אופוזיציה הנמצאים מחוץ לבלארוס קראו לאיחוד להטיל איסור טיסה מעל המדינה, וגם לפגוע ביצוא הפוטסיום והדלקים של בלארוס.

לוקשנקו, בעל ברית של מוסקבה, שולט בבלארוס ב-27 השנים האחרונות. מוסקבה גינתה את התגובה של האיחוד האירופי. ליטא הודיעה כי המעשים הם בגדר "חטיפה" של תושבי האיחוד האירופי, וכי היא דורשת תגובה חריפה מצד הגוש. גם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן גינה בחריפות את המעשה ואמר כי מדובר ב"מעשה מזעזע - להסיט טיסה מסחרית כדי לעצור עיתונאי". על סיפון המטוס היו 171 נוסעים.