הפסקת אש | ניתוח

"מאז הפסקת האש אין סוררים ויש שקט, מה שלא היה ב'צוק איתן' שמיידית הופר"; האומנם?

כמה שקט יביא מבצע "שומר החומות"? מוקדם לומר, אך "צוק איתן" מציב לו רף גבוה • המשרוקית של גלובס

מאז נכנסה הפסקת האש בין ישראל לחמאס לתוקפה, בלילה שבין חמישי לשישי בשבוע שעבר, השקט בגבול הרצועה נשמר. כמה זמן ימשך השקט? אין לדעת כמובן. גם השורות הללו נכונות רק לשעת כתיבתן. אבל אולי יש משהו שאפשר ללמוד מההיסטוריה של המבצעים הקודמים של ישראל בעזה?

סגן שר הבריאות יואב קיש חש שכבר כעת יש סיבה לאופטימיות. "אולי זה קצת מוקדם לומר", הוא סייג במהלך ראיון אתמול (ב') בבוקר בכאן ב', אבל במבצע הנוכחי "מאז הפסקת האש אין סוררים, ויש שקט, מה שלא היה לנו ב'צוק איתן' שמיידית הופר". 

 
  

האם "צוק איתן" אכן "הופר מיידית"? תלוי איך מגדירים הפרה. על-פי דיווחי העיתונות מאותם ימים, למרות ששעת הפסקת האש נקבעה אז לשבע בערב, הירי לעבר יישובי הדרום נמשך גם זמן מה לאחר מכן, ורק אז שכך. זה אכן לא קרה במבצע הנוכחי. אבל אם בודקים את השקט בפרמטרים אחרים - "צוק איתן" מ-2014 ומבצע "עמוד ענן" שקדם לו ב-2012 - מציבים לקיש ולממשלה הנוכחית יעדים מאתגרים יותר.

נתחיל את הבדיקה שלנו במבצע מוקדם אפילו יותר. "עופרת יצוקה" בסוף 2008 ותחילת 2009 היה המבצע הצבאי הגדול הראשון בעזה לאחר ההתנתקות שאירעה ב-2005. הוא יצא לדרך לאחר שבמהלך 2008 לבדה נורו על ישראל יותר מאלפיים רקטות ומרגמות, והסתיים לאחר כשלושה שבועות בהפסקת אש חד-צדדית של ישראל. מיום סיום המבצע חלפו עשרה ימים עד שנורתה שוב רקטה משטח הרצועה, אך זה היה בגדר אירוע בודד. בסיכום השנה שלאחר המבצע נורו על ישראל 158 רקטות ו-108 פצצות מרגמה. הרבה פחות משנים קודמות, אך גם לא ממש שקט.

"עמוד ענן" מ-2012 כבר רשם תוצאות טובות יותר. בשנה שלפני המבצע נורו לעבר ישראל כ-600 רקטות, ובמהלכו נורו לעברה יותר מ-1,400, אך בסיומו נרשמו לא פחות מ-96 ימי שקט עד להפרת הירי הראשונה. בחלוף שנה מסיום המבצע נרשמו רק 36 שיגורי רקטות לעבר ישראל - הנתון הנמוך ביותר עד אז, מאז ההתנתקות.

"צוק איתן" החל ביולי 2014 לאחר שהגזרה התחממה על רקע פעילות צה"ל ביהודה ושומרון, בעקבות רצח שלושת הנערים. במהלך המבצע נורו לעבר ישראל יותר מ-3,800 רקטות. מה היו תוצאותיו? אם מתעלמים מההפרות של השעות הראשונות, הרי שהירי הראשון נרשם לאחר שלושה שבועות. חלפה כמעט שנה שלמה - לפני כן היו אירועים ביטחוניים אחרים אך לא שיגורים - עד ששוב חודש הירי מהרצועה, במקביל ל"אינתיפאדת היחידים".

השנה שאחרי "צוק איתן" הייתה השקטה ביותר מאז ההתנתקות, ובמהלכה שוגרו לעבר ישראל 15 רקטות בלבד. אומנם גם 15 רקטות בשנה הן 15 רקטות יותר מדי, ועדיין רף לא פשוט שמותיר כעת המבצע הזה ל"שומר החומות" שבא אחריו.

לקריאה נוספת:
דוחות מרכז המידע למודיעין ולטרור
הארץ: הירי נמשך גם אחרי שהפסקת האש בצוק איתן נכנסה לתוקף

תחקיר: ארן רונדל