הפורעים בחברה הערבית היו מיעוט קיצוני שלא מייצג את כל הציבור

הדו קיום והחיים המשותפים במדינת ישראל חזקים מכל פרץ של אלימות משולי החברה • אסור לנו לאפשר את החזרת הגלגל לאחור ולאפשר לקיצוניים ופורעים משני הצדדים לגרום להחרפת הסכסוך בין הדתות השונות והמגזרים הרבים החיים במדינה בשותפות

המהומות בצפון / צילום: דוברות המשטרה
המהומות בצפון / צילום: דוברות המשטרה

בימים אלו של חופש ההסתה והתפרעויות של פורעים עבריינים אלימים ורוצחים, הפורעים בחפים מפשע, חשוב לומר- אין לנו את הפריבילגיה להתייאש. חובתנו להמשיך ולפעול לשוויון זכויות במדינה לכל אזרחיה כמו גם לשוויון בחובות ולחיים משותפים בסובלנות הדדית של כל חלקי החברה.

מדינת ישראל לא יכולה להתקיים ללא כל מרכיבי האוכלוסייה וללא כוח העבודה של החברה הערבית, המשולב כיום בכל ענפי המשק: בתי החולים, תעשייה, תיירות, שווקים, מסעדות, אקדמיה, בשלטון המקומי ובחברות הקבלניות והיזמיות ובענף הבניה והתשתיות.

כדאי מאוד לקחת את המציאות הקשה של השבועות האחרונים בפרופורציות המתאימות. על מה באמת מדובר פה?

חסימות צמתים והשחתת רכוש בכבישים הראשיים בנגב, בגליל ובוואדי ערה. בכל צומת בה היו התפרעויות מדובר על 10-20 צעירים שמתפרעים ופועלים באלימות. משטרת ישראל תטפל בהם במלוא החומרה.

במהומות בערים המעורבות כמו בלוד המצב באמת חריג. צעירים עבריינים משולהבים שניצלו הזדמנות להתפרע, להשחית, לבזוז, לירות ולפגע בשכניהם היהודים, גם הם מיעוט ויטופלו ע"י משטרת ישראל.

בשאר הערים המעורבות מדובר היה במקרים בודדים של אלימות קשה ומעשי לינץ' שהובילו לרצח של 2 יהודים ופצועים קשה ואף למעשה נורא של שריפת ילד קטן ביפו.

מקרים קשים ונוראים, אבל מקרים בודדים וחריגים שאינם מעידים על הכלל, שנעשו ע"י פורעים, מחבלים, רוצחים שפלים ומקומם בכלא. משטרת ישראל והשב"כ ידאגו למצוא אותם ולשלוח אותם לשנים רבות מאחורי סורג ובריח.

הרוב המוחץ של תושבי המדינה מכל המגזרים והדתות - ודאי לא שותף ולא מסכים להתפרעויות ולאלימות - כולנו כאן חיים ביחד מאז הקמת המדינה.

הדו קיום והחיים המשותפים חזקים מכל פרץ של אלימות של שולי החברה האלימים. לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה ולא נאפשר לקיצוניים משני הצדדים לגרום לסכסוך בין הדתות השונות החיים פה בארץ שנים רבות יחד.

בהפגנות ומחאות יש מפגינים קיצוניים שמתפרעים וגורמים נזק לרכוש, זה לא הופך אותם לאויב. זכותו של כל אזרח במדינה להפגין ולמחות נגד הממשלה, זוהי הזכות במדינה דמוקרטית אך אין לנצל את זכות המחאה לאלימות ולהסתה ולפגיעה בחיי אדם.

אנחנו נמשיך לחיות בסובלנות בין הדתות השונות כי נגזר עלינו לחיות יחד ואנחנו עושים זאת בהצלחה רבה בעשרות השנים האחרונות. נרחיק את הקיצוניים והמסיתים המנסים להעצים את הסכסוך ולגרום למלחמת אזרחים במדינה, הם מיעוט זעיר וקיצוני ומקומם בבתי המעצר.

אנחנו הרוב המוחץ והשפוי שמבין שהחיים המשותפים ימשיכו פה עוד שנים רבות ולכן על כולם לפעול בנחישות לשמור על יחסי השכנות והדו קיום ולמנוע מהקיצוניים לחבל במרקם העדין.

לא מספיק לגנות את האלימות ולקיים הפגנות פיוס משותפות, מפגשים משותפים, העברת מסרים הדדיים לציבור ופרסום הודעות של קריאה לשלום וכבוד הדדי ברשתות החברתיות - על מנהיגי הציבור ואנשי הדת בכל הדתות להפסיק עם דברי הסתה וקיצוניות, ולפעול באופן פיזי ואקטיבי להרגעת השטח. לסייר לאורך הכבישים ובצמתים בכניסות לישובים יחד עם חברי המועצות ומנהיגות מקומית ולהרחיק את הצעירים הפורעים מלפעול באלימות, להתפרע ולהשחית רכוש.

לא ניתן לאפשר פגיעה בחייהם של התושבים ע״י סגירת הכבישים הראשיים והשחתת מבני ציבור, בתי כנסת ופגיעה וונדליזם של רכוש ציבורי ותשתיות ציבוריות.

הנזקים לרכוש יתוקנו בהשקעה של מאות מיליוני שקלים על חשבון פרויקטים חדשים, אבל הנזק ארוך הטווח למרקם היחסים בין הקהילות והפגיעה בחיים המשותפים יהיה קשה לתיקון, יארך שנים רבות ויפגע בכולנו.

לכן, חובתנו לפעול בנחישות כדי למנוע את המשך האלימות וההתפרעויות של הצעירים פורעי החוק.

ועל המשטרה והשב"כ לפעול בכוחות גדולים מאוד להשליט חוק וסדר בעיקר בערים המעורבות ובצירים הראשיים במדינה ולהעמיד לדין את כל הפורעים העבריינים שפגעו בחיי אדם שרפו בתי כנסת עסקים ובתי מלון זרקו אבנים ושרפו רכבים השחיתו ושרפו דירות פרטיות ופגעו בתשתיות ומבני ציבור. 

שהשלום והשלווה ישכנו בינינו לעד.

הכותב הוא מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב