אחרי 18 שנים: הופקדה תוכנית חוף התכלת בהרצליה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הפקידה להתנגדויות הציבור את התוכנית, שכוללת הקמה של רובע חדש עם 12.5 אלף יח"ד בחלק הצפון מערבי של הרצליה • בשטח התוכנית יש מאות בעלי קרקעות, והערכה היא כי מימושה יארך זמן רב

חוף התכלת, הרצליה / צילום: שלומי יוסף
חוף התכלת, הרצליה / צילום: שלומי יוסף

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הפקידה היום (ג') להתנגדויות הציבור את תוכנית 'חוף התכלת'. מדובר בהקמה של רובע חדש בחלק הצפון מערבי של הרצליה, שיתחיל בחוף הים ויגיע לקו המצוק. הרובע כולל 12.5 אלף יח"ד, כ-640 אלף מ"ר עבור מבני ציבור מקומיים וכלל עירוניים, כ-680 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, כ-30 אלף מ"ר שטחי מסחר, כ-120 אלף מ"ר של כ-2,000 חדרי מלון. הרובע כולל גם פארק חופי בשטח של 690 דונמים. 

העבודה על התוכנית החלה כבר לפני 18 שנים, אך היא אושרה להפקדה באוגוסט 2020 ורק כעת הופקדה. ב-60 הימים הקרובים ניתן יהיה להגיש התנגדויות לתוכנית. אחרי שמיעת ההתנגדויות ודיון בהם תוכל הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית.

יש לציין ששטח התוכנית שונה ממתחמי תיכנון אחרים באזור בגלל נושא הבעלות על הקרקע. מדובר במאות בעלי קרקעות, רובם בעלי חלקות קטנות, שהפרצלציה (איחוד וחלוקה מחדש של קרקעות) שלהן נעשתה עוד בתקופת הבריטים. כאמור, קידומה של התוכנית כרוך באישור התוכנית, ובהכנת תוכניות מתחמיות מפורטות (תב"ע), כולל בהליך איחוד וחלוקה. ההערכה היא כי מימוש התוכנית יארך זמן רב.

מחירה של הקרקע בתוכנית היה גבוה ובעקבות הפקדתה של התוכנית אף יעלה. מומחים מעריכים כי המחיר לדונם הוא סביב 6.5-7 מיליון שקל בחלק הקדמי של התוכנית (קרוב יותר לים), ובסביבות 6 מיליון שקל בחלק העורפי.

תוכנית חוף התכלת
 תוכנית חוף התכלת

"עכשיו מתחיל המרוץ"

עו"ד נעמה שיף, ממשרד עו"ד שוב ושות', המייצגת בעלי קרקעות פרטיים, מסבירה כי מדובר עבורם בשלב משמעותי: "עד עכשיו היינו בהולד, הימים לא נספרו. עכשיו מתחיל המרוץ. זה שלב מאוד משמעותי כי התוכנית אושרה להפקדה כבר באוגוסט 2020. אני מניחה שיהיו התנגדויות של בעלי קרקעות אבל גם של אנשים מסביב. ממה שראינו במסמכי התוכנית אני מניחה שרוב ההתנגדויות של בעלי הזכויות יהיו על תוספת זכויות. יש פה המון הפקעות ופחות זכויות ביחס לתוכניות אחרות".

האם את יכולה להעריך מתי ניתן יהיה להוציא היתרים?
"אם היית שואל אותי לפני 3 שנים על תוכנית תא 3700 (נמצאת מדרום לתוכנית חוף התכלת. ג.נ), הייתי אומרת לך שהתוכנית רצה. היא אושרה ב-2015 ויש כבר תוכניות מפורטות משנת 2018. למרות ששדה דב פונה רק לפני שנתיים, התוכניות מתקדמות שם מהר. למדנו שאתה מתחיל לצאת למרוץ ואתה לא יודע מתי תסיים".

בראיון לגלובס באוגוסט 2020, הסביר מתכנן התוכנית, האדריכל דני קייזר, כי האתגר בתוכנית היה ייצור עירוניות שתתייחס לים, על אף הריחוק היחסי: "תוכנית המתאר המחוזית, כולל חוק החופים, דיברה על התרחקות של 300 מטר מקו המים. זה אומר שהיינו צריכים לייצר סביבה עירונית, לא כמו שיפו או עכו פוגשות את הים. העיר לא טובלת את הרגליים בים. לא עניין אותי שמכל דירה ברובע החדש יראו את הים. עניין אותי שמי שהולך ברחוב יחוש שהוא הולך לאורך הים התיכון. זה האתגר של התוכנית".

קייזר הוסיף: "יצרנו מערכת של רחובות שהאוריינטציה שלה היא מזרח מערב ובה מלווה כל רחוב שני ברצועה ירוקה, שדומה לרחוב דוד המלך בת"א. כלומר, כביש רחב ולצידו מדרכה רחבה עם רצועה ירוקה, שמלווה בחזית מסחרית. כשהרחוב הזה מגיע מערבה הוא נפתח כמו משפך אל הפארק החופי".