100% הצלחה: אלו תוצאות הניסוי של מודרנה בחיסון בני נוער

בישראל עדיין לא אושר החיסון של פייזר לבני נוער, הפועל בטכנולוגיה כמעט זהה • ממשרד הבריאות נמסר כי הוא אוסף נתונים כדי להרחיב את מבצע החיסונים בבטחה • ה-CDC האמריקאי אישרר את המלצתו לבני נוער להתחסן אחרי איסוף מידע מקמפיין החיסונים המתרחש בימים אלה בארה"ב

חיסון לקורונה. משרד הבריאות ממתין למידע נוסף על מנת לאשר חיסון בני נוער / צילום: Shutterstock, PhotobyTawat
חיסון לקורונה. משרד הבריאות ממתין למידע נוסף על מנת לאשר חיסון בני נוער / צילום: Shutterstock, PhotobyTawat

חברת התרופות והחיסונים מודרנה הודיעה על תוצאות הניסוי שערכה בחיסון שלה נגד קורונה (Covid-19) בבני נוער. על פי החברה, החיסון מנע קורונה תסמינית ב-100% מהמקרים, ולא נמצאו תופעות לוואי יוצאות דופן. הניסוי נערך ב-3,700 בני נוער בני 12-17, שחולקו לקבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת דומות בגודלן. תוצאות קודמות שפורסמו מניסוי זה הציגו 96% יעילות אחרי זריקת חיסון אחת.

תוצאות אלה מצטרפות לתוצאות דומות שהשיגה בבני נוער חברת פייזר, שפיתחה גם היא חיסון בטכנולוגיית RNA, והוא החיסון העיקרי בשימוש בארץ. פייזר דיווחה על יעילות של 100% לחיסון שלה בבני נוער, ללא תופעות לוואי חריגות. שני החיסונים דומים מאוד במנגנון הפעולה שלהם, ועד כה השיגו תוצאות דומות מאוד בניסויים קליניים ובמציאות, כך שניתן לראות בניסויים של כל אחת מן החברות, אשרור ותמיכה בניסויים של החברה השניה.

כמו המבוגרים שחוסנו בחיסוני ה-RNA וכמו בני הנוער שחוסנו בחיסון של פייזר, גם חלק מבני הנוער בניסוי של מודרנה דיווחו על תופעות לוואי קלות ביומיים שלאחר החיסון. התופעות כללו כאב בכתף במקום הזריקה, כאבי ראש, עייפות, כאבי שרירים וצמרמורות. תופעה כלשהי הופיעה אצל כמה עשרות אחוזים מן המתחסנים, אך לחלקם לא היו תופעות כלל.

מודרנה מקווה לקבל את אישור השיווק למוצר שלה במהלך חודש יוני. החיסון של פייזר אושר על ידי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות של ארה"ב, לפני כשבועיים. שתי החברות בודקות את יעילות החיסון גם בילדים בני חצי שנה עד 11 שנים, בתקווה לספק חיסונים לקבוצה זו עד סוף השנה.

אישור חיסון לבני נוער בישראל צפוי בשבועות הקרובים

משרד הבריאות בישראל עדיין לא אישר חיסון לקורונה לבני נוער, אף שהחיסון מאושר בארה"ב כבר כשבועיים, וכבר ניתנו על פי ההערכות מעל מיליון מנות חיסון לבני הנוער בארה"ב. צוות הטיפול במגיפות (צט"מ) של משרד הבריאות המליץ על אישור החיסונים, מתוך הערכה כי הסיכון במחלת הקורונה לקבוצת גיל זו הוא אמנם לא גבוה, אך עדיין קיים, וגדול משמעותית מן הסיכון שבחיסון. משרד הבריאות ממתין למידע נוסף, כאשר ההערכה היא כי בינתיים אין דחיפות באישור החיסון, בשל רמות התחלואה הנמוכות, אשר ממשיכות בינתיים לרדת.

בחודש האחרון, כ-20% מחולי הקורונה בישראל היו בני 10-19. רובם המוחלט חולים במחלה קלה, אך בבתי החולים מאושפזים בשעה זו חמישה ילדים חולי קורונה, ביניהם 2 במצב קשה, ולגבי החולים קל אין עדיין נתונים לגבי הסיכון שלהם ללקות בתסמיני "קוביד ארוך". רוב הילדים המגיעים לאשפוז בגלל קורונה, לא סבלו לפני כן ממחלות רקע.

ה-CDC, המרכז האמריקאי לשליטה במחלות, אישרר שלשום את עמדתו כי החיסון של פייזר בטוח ויעיל בבני נוער. הארגון מסר כי הוא בוחן מקרים של דלקות בלב אצל מקבלי החיסון, אך טען כי כרגע נראה כי שיעור הסובלים מדלקות בלב בקרב המחוסנים לא נראה גבוה יותר מאשר שיעור הדלקות בכלל האוכלוסיה, כך שייתכן שאין זו תופעת לוואי של החיסון. עוד נמסר מן המרכז, כי דלקות הלב שנבדקו היו חולפות, ולא מסכנות חיים.

בישראל, כאמור, מעדיפים לחכות עוד מעט ולראות. משרד הבריאות מסר היום כי "מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, קיים דיון בנושא הרחבת החיסונים לבני נוער בגילאי 12-16, בהשתתפות טובי המומחים בתחומי רפואת ילדים, בריאות הציבור, אפידמיולוגיה, קרדיולוגיה ופרויקטור הקורונה. בימים אלה, משרד הבריאות אוסף את הנתונים מבתי החולים ומקופות החולים ביחס לתופעות בסמיכות לחיסון. כמו כן מתבצעת למידה מתהליכי החיסון בארה"ב. בתום שלב איסוף הנתונים והסקת המסקנות, יגבש המשרד את עמדתו בנושא ויפרסם לציבור, זאת על מנת לנהל את הרחבת החיסון בבטיחות המירבית".

השבוע הוסרו מגבלות התו הירוק, כך שגם אם יאושר החיסון לבני נוער, לא יתקלו בני הנוער בתקופה הקרובה במצב של הפרדה בין קבוצות של מתחסנים ולא מתחסנים.