המשק חזר לשגרה. למה משרדי הממשלה עדיין במתכונת מצומצמת?

קבלת הקהל במשרדי הממשלה עדיין מתאפשרת רק באישור ותיאום הגעה מראש, בהתאם להגבלות שניתנו עם פרוץ המגיפה, וכך קהל רחב המבקש לקבל שירות מוצא עצמו חסר אונים • מדובר בפגיעה קשה בעיקר באוכלוסיות מוחלשות

נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח-לע"מ
נציב שירות המדינה פרופסור דניאל הרשקוביץ / צילום: חיים צח-לע"מ

מדינת ישראל חזרה לשגרה כמעט מלאה. המסעדות, העסקים, הקניונים, בתי הספר ואולמות השמחה, כולם פתוחים ורק במקום אחד מהדרים במגבלות הקורונה: משרדי הממשלה. קבלת הקהל במשרדים עדיין מתאפשרת רק באישור ותיאום הגעה מראש, בהתאם להגבלות שניתנו עם פרוץ המגיפה, וכך קהל רחב המבקש לקבל שירות מוצא עצמו חסר אונים.

מדובר בפגיעה קשה בעיקר באוכלוסיות מוחלשות. אלה שלא יודעים להשתמש באתרי האינטרנט לקביעת תורים, או שאין להם מידע נגיש באשר למגבלות הקורונה שנמצא גם הוא בעיקר ברשת, עומדים מול שוקת שבורה. מהסגר הראשון ועד ימינו אנו ניתן לאזרח בקצה שירות מצומצם וללא כל הצדקה, בזמן שהמשק כולו חזר לעבודה מלאה.

כך, הגיעו ללשכתה של ח"כ קטי שטרית מהליכוד עשרות פניות מהציבור המבקשות להעלות את הנושא לסדר היום, בין היתר לאחר שנתקלו בדלתות סגורות בשירותי הרווחה ומס הכנסה. ח"כ שטרית העלתה את הנושא לסדר היום בישיבת הוועדה המסדרת של הכנסת ביום שני ולאחר מכן אף פנתה במכתב לנציבות שירות המדינה וביקשה "לפעול למען החזרת עובדי המדינה לעבודתם המלאה וזאת על מנת להבטיח רמת שירות גבוהה ככל הניתן לאזרחים הפונים לקבלת שירותים ממשרדי הממשלה".

כשפנינו לברר מה הנחיות משרד הבריאות, עלה כי בהתאם לתו הסגול ניתן להכניס עד 50 אנשים לקבלת קהל, הגבלה שצפויה גם היא להתבטל כבר בשבוע הבא יחד עם יתר מגבלות הקורונה. אבל במשרדי הממשלה מחמירים ודבקים בהנחיות שנקבעו בימיה ה"מפוארים" של המגיפה. גורם פוליטי המעורה בסוגיה אמר לגלובס: "גם בנושא הזה משרדי הממשלה אחרונים. אחרונים להתאים את עצמם לקורונה ואחרונים לחזור לשגרה כמו כולם. רק כשייצא ‘חוזר’ מהנציבות יחזרו לעבוד".

נזכיר, בשבוע הבא ביום שלישי יבוטל הצורך בתו ירוק ואיתו מגבלות התו הסגול. זאת לאחר שבשאר תחומי החיים בארץ חזרו לעבוד באופן כמעט מלא כבר בתחילת החודש. וגם כאן בנציבות שירות המדינה לוקחים את הזמן, לא ממהרים להוציא הנחיות חדשות למרות הודעת שר הבריאות על ביטול כל המגבלות בשבוע הבא ואומרים לנו "כשזה יקרה, נחדש את ההנחיות".

תגובת נציבות שירות המדינה: "המגבלות בדבר קבלת קהל נקבעו בחקיקה ומקורן אינו בהנחיות נציבות שירות המדינה. בנוסף, לפי החלטות הממשלה והנחיות הנציבות בהתאם, כבר אין מגבלה על קבלת קהל זולת "התו הסגול". חלק מהשירותים הניתנים לציבור, כאמור, קבועים בחוקים שונים ועל כן ההנחיה שלנו מחייבת את המשרדים לפעול בהתאם לסמכויות השר הרלוונטי, לאחר היוועצות עם הלשכות המשפטיות שלהם".