טיולים | פיצ'ר

פארק נחל הדר. אתר טבע חדש, חצי שעה מתל אביב

בפעם הבאה שאתם בהוד השרון, בואו לבקר בריאה ירוקה וקסומה וליהנות מפיסה של טבע עירוני משובב לב

האגם המלאכותי. גשרים, שבילים ורציפים צפים / צילום: ארז לוטן
האגם המלאכותי. גשרים, שבילים ורציפים צפים / צילום: ארז לוטן

פה ושם בתוך אזור בנוי והומה צומחים לא רק מגדלים אלא גם פנינים של טבע עירוני. לצד מאבקים רבים נגד תוכניות בינוי ופיתוח ולמען שימור סביבתי שמתקיימים כל העת ברחבי הארץ, נולדים גם פארקים חדשים. פארק שכזה נמצא בפאתי הוד השרון, פארק נחל הדר.

רקע: הירקון זורם מהשומרון מערבה, ובדרכו מנקז כמה יובלים קטנים, מוכרים פחות או יותר, חלקם באזור הוד השרון. פעולות השימור של הירקון וסביבתו, כחלק ממאמצי "גאולת הירקון", נושאות פרי, ובהשקעה של תקציבי עתק מתרחבות ומעמיקות. על חלקן דווח כבר במדור. הפעם נספר שלשטחי פארק הירקון מתחבר עוד פארק אקולוגי, פארק נחל הדר.

נחל הדר הוא נחל קצר ואכזב. הוא מתחיל בשטחי גבעת חן שמדרום לרעננה, חוצה את הוד השרון ומתחבר לירקון. במשך שנים זרם בתעלת ניקוז מזוהמת ונטולת אפיל.
בתום תהליך פיתוח שכלל טיפול מעמיק ושיקום סביבתי, פיזי ואקולוגי, הוסב לאפיק נחל במופע טבעי, שמתפתל ומתפקד כפי שנחל אמור לעשות. בפארק הושקעו מיליוני שקלים בשיתוף פעולה של הקרן לשטחים פתוחים, רשות ניקוז ונחלים ירקון, המשרד להגנת הסביבה ועיריית הוד השרון, והתוצאה מרהיבה.

פארק נחל הדר בהוד השרון / צילום: ארז לוטן
 פארק נחל הדר בהוד השרון / צילום: ארז לוטן

הפארק שוכן בדרום הוד השרון, בקצה אזור תעשייה וסמוך להר זבל ותיק (שאינו עוד בשימוש), ועיקרו אגם אקולוגי שמשמש כגוף מים טבעי המשתרע על 27 דונם. כדי להעניק לו מראה טבעי, טיפלו בגדות והוסיפו צמחי מים ונחלים שאופייניים לאזור.

סך כל שטח הפארק כ-115 דונם. שביל היקפי עוטף אותו וכן שבילים נוספים להליכה ולרכיבה וגשרים שבהם עמדות תצפית מוסתרות לצורך צפייה בציפורים ובבעלי החיים. לצד השבילים נוספו מתקני כושר וניטעו עצי פרי ונוי, ובכניסה יש גם עגלת קפה/פיצה.

אפיק הנחל המשוקם מוביל את מימיו בתוואי טבעי ואיתן אל הירקון. מקור מי האגם הוא בפעולה סביבתית אחרת שמתרחשת בסמוך. מכון טיהור השפכים האזורי מזרים מים מטופלים למקבץ אגנים ירוקים, שם המים מטוהרים בשיטות אקולוגיות באמצעות צמחייה מיוחדת. לאחר מכן הם מוזרמים לאגם וכאמור ממנו אל נחל הירקון באפיק נחל הדר המשוקם.

אז בפעם הבאה שאתם בהוד השרון, בואו לבקר בריאה ירוקה וקסומה. הביאו משקפת, נעלי הליכה או זוג אופניים ותוכלו לטייל סביב האגם ועל הרציפים הצפים, וליהנות מפיסה של טבע עירוני משובב לב.