"חברות צריכות להתרחק מלדבר בחוץ על דברים שהן לא עושות בפנים"

משתתפי הפאנל "איך גורמים לעובדים להיות מחוברים לארגון" מדברים על הצורך להדגיש את המכנה המשותף ולמקד מאמצים דווקא בחברות קטנות ובינוניות

כיצד מחברים עובדים מגוונים לארגון? הרי כל אחד מגיע מרקע אחר עם מטרות ושאיפות שונות, כיצד גורמים לכל זה לעבוד. השאלה הזאת עולה ביתר שאת בשבועות שאחרי המהומות והמבצע בעזה, שבהם ראינו מקומות עבודה מסתבכים בגלל הרצון להכיל את כל העובדים והלקוחות. 

איה בן-עמוס, מנהלת גלובלית גיוון והכלה באמדוקס, אומרת שהחיבור נובע מהכלה של העובד במקום העבודה. "העובדים צריכים להרגיש שמה שהם בחוץ הם גם בעבודה. למרות שהחברה גלובלית ובכל מקום יש את הבעיות שלו, יש דברים שחותכים גלובלית - קידום נשים, בעלי מוגבלויות, קהילת הלהט"ב, עם התאמות לאזורים שונים. וגם נושאים מקומיים של זהות אתנית, למשל עובדים ערבים בישראל או שחורים בארה"ב".

איה בן עמוס / צילום: איל יצהר
 איה בן עמוס / צילום: איל יצהר

לדבריה, "חברות צריכות להתרחק מלדבר בחוץ על דברים שהן לא עושות בפנים. זה מתכון אידיאלי לחוסר חיבור". 

"רוב המחקר שקיים היום עוסק בפרסקטיבה של הארגון ולא של העובד המגוון", אומרת טלי סמני, פסיכולוגית קלינית ואקטיביסטית, מנהלת רשת מעוז. "בארגונים גדולים סביר שיהיה גיוון, כי הם מסתכלים על התאמה ללקוחות שלהם ועל הגדלת שורת הרווח, אבל צריך להסתכל על ארגונים שהם לא גדולים דווקא. חשוב שנתאמץ שם".

טלי סמני / צילום: איל יצהר
 טלי סמני / צילום: איל יצהר

לדברי סמני, "העובדים צריכים להכיל המון פרדוקסים בזהויות שלהם. ראינו מה השביתה עשתה בארגונים שונים. תפקיד הארגון הוא לתווך את מה שקורה בחוץ כלפי פנימה כדי שתהיה התחברות ארגונית חזקה, רק אחר כך לצאת עם קמפיינים והצהרות".

דניאל ספיר, מנכ"ל קבוצת תקשוב, הדגיש ש"גיוון הוא חוזקה - למשל, בתקופת החגים, כשעובדות חרדיות צריכות ללכת הביתה מוקדם, המגזר הערבי מגבה אותן וההפך ברמדאן".

דניאל ספיר / צילום: איל יצהר
 דניאל ספיר / צילום: איל יצהר

פרופ' זיאד חנא, מנכ"ל מרכזי הפיתוח בישראל של קיידנס, אומר שהמאבק הערבי-ישראלי הוא נקודה בעייתית, אבל צריך לחזור לבסיס, "ליכולת להכיר ולהבין את האדם השני ולעבוד איתו. לכולנו יש צרות, יש משכנתה, יש ילדים. אלה דברים משותפים וצריך לעבוד עליהם כמה שיותר".

זיאד חנא / צילום: איל יצהר
 זיאד חנא / צילום: איל יצהר

בקיידנס, אומר חנא, נותנים את כל החגים לכל העובדים. "יש לזה השפעה על הכלה: עובד מוסלמי יוצא לחופשה בכריסטמס ויהודי בחופשה בעיד אל פיטר".

***גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה בחסות אמדוקס.