"לא מספיק לסמן וי על העסקת עובדים מגוונים, צריך להציע להם אופק תעסוקתי"

יוליה איתן, ראש מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה, בכנס הגיוון התעסוקתי: "הצורך בעובדים מגוונים או בגיוון ארגוני הוא צורך כלכלי וערכי. כולנו מחויבים למאמץ אמיתי לשיקום ההריסות והחזרה לשגרה"

"עוברת על כולנו תקופה מטלטלת, הרבה ממוסכמות היסוד של החברה הישראלית ושוק העבודה עומדים למבחן מחודש", אמרה יוליה איתן, ראש מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה, בשיחה עם כתבת גלובס שירי דובר. "כולנו מחויבים למאמץ אמיתי לשיקום ההריסות והחזרה לשגרה, אין מנוס מלשנס מותניים ולראות את האופק, שהוא חד-משמעית מדבר על גיוון".

לדברי איתן, "הצורך בעובדים מגוונים או בגיוון ארגוני הוא צורך כלכלי וערכי. בשבועיים האחרונים צפינו בהתלקחות ובכניסה של הנושא לישיבות ההנהלה והתקשורת הפנים ארגונית. ראינו גם גיוון באופן שבו חברות בחרו להתמודד עם זה. זה זמן חשוב מאוד להפגנת מנהיגות והעברת מסרים ברורים על מה מקובל ומה לא מקובל ומה רוצים להשיג בטווח הארוך בראייה האסטרטגית של הארגון".

איתן אומרת שמינהל תעסוקת אוכלוסיות קדם כדי לקדם תעסוקה של אוכלוסיות יעד, הן בסיוע לפרט והן בסיוע למעסיקים. לא תמיד מספיק לקבל החלטה להיות ארגון מגוון, נדרשת עבודה פנימה כדי להצליח ואנחנו מספקים למעסיקים כלים שונים בתחום הזה".

איתן מצביעה על שינוי בשיח על גיוון. "עברנו מהשלב של לדבר על כניסה לשוק התעסוקה לדיבור על תעסוקה איכותית", היא אומרת. "מעסיק צריך להציע אופק תעסוקתי לעובדים, שירגישו רצויים גם כדי לשמש מודל לאוכלוסיות נוספות שעדיין לא השתוו בשוק העבודה. לא מספיק לסמן וי על העסקת עובדים מגוונים".

העסקת עובד מגוון היא יתרון שהוכח מחקרית, מדגישה איתן. "ב-2018 ביצעה מקינזי מחקר בקרב 1,000 חברות מ-12 מדינות, והמסקנה הייתה חד-משמעית: יש ביצועים עודפים לחברות שידעו לעשות גיוון. אנשים מגוונים מביאים הבנה אחרת, יצירתיות ומפגש שיוצר ניצוצות, שלאחרונה ראינו גם את ההקשר השלילי שלהם, אבל ראינו גם את הצורך והרצון לחבק".

כשנשאלה על חברות שעושות "גיוון-וושינג", הצהרות ללא גיוון אמיתי בשטח, אמרה איתן שעצם ההצהרה על רצון לעשות גיוון אומר משהו על החשיבה של חברה, על השאיפה שלה להיות חלק מקהילה עסקית. "כדי להיות גורם משפיע אתה צריך להיות חלק מהמשחק האסטרטגי הזה שנקרא גיוון והכלה". מעבר לכך, היא אומרת, "מעטים הארגונים שמתחילים בתהליך גיוון ועוצרים. כל ארגון שמאמין שלעסק שלו יש חיי מדף מחויב בתהליכי גיוון והכלה. השאיפה היא שבארגונים יהיה תפקיד של ממונה גיוון תעסוקתי".

***גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף מינהל תעסוקת אוכלוסיות במשרד העבודה והרווחה והפורום הישראלי לגיוון בתעסוקה בחסות אמדוקס.