הכללים והסיכונים: איך בוחרים מסלול השקעה לפנסיה?

החשיבות של בחירת מסלול החיסכון הנכון היא קריטית • הסיכון העיקרי הוא למעשה התנודתיות - ובאופן ספציפי, התנודתיות בשנים הסמוכות לפרישה • עליכם לחשוב על רמת הסיכון שאתם כחוסכים יכולים לשאת, ועל אופק החיסכון שעוד יש לפניכם - ולעקוב אקטיבית אחרי הפנסיה

ישנם רבים שירוויחו מלסטות ממסלול ברירת המחדל / צילום: Shutterstock, lovelyday12
ישנם רבים שירוויחו מלסטות ממסלול ברירת המחדל / צילום: Shutterstock, lovelyday12

החיסכון הפנסיוני שלנו מתנהל רובו ככולו בשוק ההון, ומשכך הוא חשוף לסיכונים: ניתן להפסיד בהשקעות, וניתן גם להרוויח. רמת הסיכון תלויה במסלול ההשקעות שנבחר לחיסכון: ככל שהוא יהיה אגרסיבי יותר, פוטנציאל הרווח גבוה יותר, אך גם פוטנציאל ההפסד. אז איך מחליטים מהי רמת הסיכון הנכונה לנו?

1. הכלל: כמה זמן עוד נשאר לכם לחסוך?

החשיבות של בחירת מסלול החיסכון הנכון היא קריטית כיוון שהחיסכון הפנסיוני מתנהל לאורך עשרות שנים - התשואות שמושגות, אשר בתורן גם הן מושקעות בשוק ההון, מגדילות את החיסכון. לאפקט זה קוראים ריבית דריבית, ובחיסכון ארוך כל כך כמו הפנסיה, התשואות ואפקט הריבית דריבית מגדילים את החיסכון באופן ניכר. זו הסיבה גם מדוע חשוב להתחיל לחסוך בגיל צעיר, כיוון שלכסף שנחסך בגיל צעיר יש הכי הרבה זמן לייצר תשואות.

כאשר אתם צעירים, גם אם תפסידו בהשקעות בשוק ההון, יש מספיק זמן להמתין להתאוששות בשווקים, לפיצוי על ההפסד ולתשואה עודפת. כאשר אתם מבוגרים, יש חשש שדווקא בשנה שבה תצאו לפנסיה, השוק יפול ותאלצו למשוך את הכסף מבלי שתוכלו להמתין לעליות בשווקים לפצות על ההפסד. לאורך שנים ארוכות, שוק המניות עולה. הוא אומנם תנודתי, אך בנטרול העליות והירידות, הגרף הוא בסימן עלייה. לכן, הסיכון העיקרי הוא למעשה התנודתיות - ובאופן ספציפי, התנודתיות בשנים הסמוכות לפרישה. לכן, ככל שיש לכם אופק ארוך יותר לחיסכון, כדאי לקחת סיכון יותר גדול, על מנת לייצר תשואה גבוהה יותר.

2. אם לא תבחרו כלום, תקבלו מסלול תלוי גיל

אם לא תבחרו מסלול השקעה בעת ההצטרפות לקרן, אתם תצורפו למסלול ברירת המחדל שהוא תלוי גיל. במסלול זה רמת הסיכון שמתבטאת בעיקר באחוז החשיפה למניות, הולכת ויורדת. מסלול זה יכול להתאים לחלק ניכר מהאנשים, אך ישנם רבים שירוויחו מלסטות ממנו, למשל צעירים מאוד אשר יכולים להשקיע את הכסף בשיעור גבוה יותר באפיק מנייתי, או אנשים שהחלו לחסוך בתחילת שנות הארבעים, שלפניהם עוד כ-25 שנות חיסכון ומעוניינים למקסם את פוטנציאל התשואה מעבר לסיכון שבמסלול תלוי הגיל שלהם. גם מבוגרים חובבי סיכון או כאלו עם נכסים רבים, שיכולים לדחות את פרישתם במקרה של משבר בשווקים, יכולים להגדיל את רמת הסיכון ביחס למסלול תלוי הגיל, כך שבסוף יש צורך לעשות בחינה פרטנית, לחשוב על רמת הסיכון שאתם כחוסכים יכולים לשאת, ועל אופק החיסכון שעוד יש לפניכם, על מנת לדעת אם מסלול ברירת המחדל מתאים לכם.

3. זיכרו שיש לעקוב אקטיבית אחרי הפנסיה

בניגוד לבחירה במסלול ברירת המחדל שבו הסיכון יורד עם הגיל, כאשר אתם בוחרים אקטיבית מסלול אחר, הכסף ימשיך להתנהל במסלול זה עד שלא תשנו את בחירתכם, ורמת הסיכון לא תרד בהתאם לגיל כמו במסלול ברירת המחדל. לכן, אם בגיל צעיר בחרתם במסלול מניות על מנת למקסם את התשואה, עליכם לעקוב אחרי החיסכון, וכאשר אתם מתקרבים לפרישה, להפחית את הסיכון באופן אקטיבי.