המפגש שחיבר בין עולם האמנות הדיגיטלית והבלוקצ'יין לאספנים המקומיים

וגם: האקתון שיהפוך את הסופר לנוח לכולם • אירועים ומינויים

רוב אנדרס ושלי הוד מויאל / צילום: אורי ברקוביץ'
רוב אנדרס ושלי הוד מויאל / צילום: אורי ברקוביץ'

שיגעון ה-NFT, שבמסגרתו נמכרות על רשת הבלוקצ'יין "את'ריום" יצירות אמנות דיגיטליות בעשרות מיליוני דולרים - ממשיך את התנועה אל תוך המיינסטרים של עולם האמנות.

עד כה, את מירב תשומת הלב תפסה מכירת של הציוץ של אלון מאסק ב-2.9 מיליון דולר, אבל עיקר הפוטנציאל והכסף הגדול נצפה דווקא בתחום האמנות הדיגיטלית. השיא אירע בפברואר האחרון, כשיצירה של האמן הדיגיטלי BEEPLE (ביפל) נמכרה תמורת 69 מיליון דולר במכירה מקוונת של בית המכירות הפומביות כריסטי'ז.

טכנולוגיית ה-NFT מאפשרת להצמיד לכל יצירה דיגיטלית "חוזה חכם", שהוא מעין חתימה דיגיטלית המתעדת את הבעלות עליו. אותן "תעודות בעלות" נסחרות בבורסות מקוונות ליצירות NFT, בדומה לאופן שבו מטבעות קריטוגרפיים נסחרים בבורסות הבלוקצ'יין השונות.

בתחילת יוני יקיים בית המכירות הפומביות סות'ביס בניו יורק, בלונדון ובהונג קונג, מכירה פומבית הכוללת יצירות של 27 אמנים דיגיטליים בטכנולוגיית ה-NFT. בין אלה ניתן יהיה למצוא גם עבודה של Kevin McCoy, שנחשב כמי שהצית את הטרנד עוד ב-2014. המרחב הפיזי, עם זאת, לא ננטש לגמרי, ולצד המכירה המקוונת, היצירות הנמכרות יוצגו פיזית בשותפות עם יצרנית המסכים סמסונג.

לקראת אירוע המכירה, שיימשך 8 ימים, נערך בתל אביב מפגש שחיבר שחקנים בעולם האמנות הדיגיטלית והבלוקצ'יין עם אספנים מקומיים. שלי הוד מויאל, שותפה מייסדת בקרן ההון סיכון iAngels, המתמחה בין השאר בטכנולוגיות בלוקצ'יין, נשאלה על ידי אחד האספנים האם לא מדובר בבועה, והשיבה כי ייתכן שכך, "אך גם לבועות יש תפקיד חשוב בכלכלה, משום שהן מאפשרות כניסה והתפתחות של טכנולוגיות חדשות".

באירוע נכח גם רוב אנדרס, מנכ"ל פלטפורמת האמנות הדיגיטלית NIIO, שהוקמה ב-2014. מדובר בפלטפורמה שמחברת בין אמנים דיגיטליים לאספנים, גלריות, מוזיאונים וכל מי שרוצה לרכוש להשכיר או להציג אמנות דיגיטלית. אם תרמו, עין ספוטיפיי או נטפליקס של אמנות דיגיטלית, שתומכת כעת גם ב-NFT. לדברי אנדרס, "פלטפורמות כמו NIIO יוכלו להוות שער כניסה לעולם הזה".

מנהלת סניף סות'ביס בתל אביב, סיגל מרדכי, העריכה כי לא מדובר בטרנד חולף. "אין ספק שכרגע NFT הוא חלק חשוב מהאג'נדה שלנו. גם מבחינת האספנים, וגם מבחינת האמנים, אנחנו צופים עולם היברידי שישלב אמנות דיגיטלית על ה-NFT, אמנות פיזית שתעבור ל-NFT ואפילו קהל רוכשים חדשים גם לאמנות הפיזית". מרדכי סיפרה עם זאת, כי "מאז המכירה הפומבית המפורסמת בכריסטי'ס בחודש מרץ, השוק מוצף. לכן, צריך לבנות את האקוסיסטם סביבו כך שיכיל גם את מנגנוני האוצרות המתאימים".

זכות קנייה נגישה לכולם

מגלשה מיוחדת שתנגיש מזון שנרכש במעדנייה לצרכנים היושבים על כיסאות גלגלים, מתקן מיוחד לנשיאת שקיות בעת הקנייה ופתרון שמיעתי שיקל על לקויי ראייה לרכוש בחנויות - אלה היו חלק מרעיונות שהעלו סטודנטים הלומדים במרכזי היזמות והחדשנות של HIT מכון טכנולוגי חולון ואפקה - המכללה האקדמית להנדסה בת"א.

במסגרת האקתון מיוחד, בשיתוף עם בשיתוף עם רשת שופרסל ועמותת נגישות לישראל, הציעו הסטודנטים פתרונות שיהפכו את חווית הקנייה של אנשים עם מוגבלות לנגישה יותר. הפוקוס היה על שלוש אוכלוסיות יעד: אנשים עם מוגבלות בתנועה, לקויי ראייה וקשישים - ביחד, מדובר במאות אלפי ישראלים.

ויש גם זוכים: שני צוותים של סטודנטים מ-HIT שהציגו רעיון דומה - הנגשת מזון שנרכש במעדניות הבשר והגבינות, באמצעות מדף מודולרי שאליו יגיעו בקלות לקוחות הישובים בכיסאות גלגלים. כל משתתף בצוות קיבל תלושים בשווי 1,000 שקל לרכישה בשופרסל.

הרעיון הזוכה בהאקתון של רשת שופרסל ועמותת נגישות לישראל / צילום: מתן שי, יקיר עזריה ומרח חליפה קטייש
 הרעיון הזוכה בהאקתון של רשת שופרסל ועמותת נגישות לישראל / צילום: מתן שי, יקיר עזריה ומרח חליפה קטייש

"קניית מזון בסופרמרקט נתפסת לרוב כמשימה פשוטה ויומיומית, אך עבור אנשים עם מוגבלות היא קשה עד בלתי אפשרית", מזכיר פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT. "לישראל כמעצמה טכנולוגית יש את כל הכלים והידע להפוך את רשתות המזון ליותר נגישות עבור כולם".

אלון ברנע, סגן נשיא אפקה לפיתוח: "אחד הערכים שהוא נר לרגלינו במכללת אפקה בבואנו להכשיר את המהנדסים הבאים של ישראל, הוא ערך האתיקה , והתיחסות אמיתית לנגישות הינה חלק ממנה. לא ייתכן שמהנדס או מהנדסת בבואם למצוא פתרון לבעיה חברתית, אנושית, או טכנולוגית - לא יקחו בחשבון את כלל החברה בתוכה הם חיים. מכאן זה אך טבעי שנקדם ונברך על שיתוף הפעולה עם עמותת נגישות ישראל, HIT ושופרסל ואני סמוך ובטוח שאנו נראה תוצרים שביכולתם להביא לשינוי אמיתי בשטח".

חדשות טובות

קבוצת מינקובסקי, המאגדת חברות החזקות, השקעות ופרסום, תהיה נותנת החסות הראשית של הפועל ירושלים - שהעפילה לליגת העל בכדורגל - בעונת המשחקים 2021-22.