גבי אשכנזי נחת בקהיר; על סדר היום: דיון על הסדרה ארוכת טווח עם חמאס

מדובר בביקור הרשמי הראשון של שר חוץ ישראלי במצרים מזה 13 שנים • לפי פרסומים זרים, ישראל מתנה את חידוש העברת הסחורות במעברים בהחזרת השבויים וגופות חללי צה"ל שבידי חמאס

שר החוץ גבי אשכנזי והשגרירה במצרים אמירה אורון בנמל התעופה בקהיר / צילום: משרד החוץ
שר החוץ גבי אשכנזי והשגרירה במצרים אמירה אורון בנמל התעופה בקהיר / צילום: משרד החוץ

שר החוץ גבי אשכנזי נחת הבוקר בקהיר והתקבל על ידי תת השר למנהל מחלקת ישראל במשרד החוץ המצרי, השגריר עלי. מדובר בביקור הרשמי הראשון של שר חוץ ישראלי בקהיר מזה 13 שנים. 

מטרת הביקור העיקרית היא דיון על הסדרה ארוכת טווח עם חמאס ברצועת עזה לאחר סבב האלימות האחרון. אשכנזי ייפגש בין השאר עם עמיתו שר החוץ המצרי סאמח שוקרי.

אשכנזי כתב בטוויטר: "בעת הביקור נקיים מספר פגישות בהן נדון בנושאים בילטראליים, בחיזוק הקשרים הכלכליים והמסחריים, ונעמיק במנגנוני ההסדרה מול עזה ושיקום הרצועה תוך אכיפה בינ"ל. במהלך הדיונים אדגיש בפניו כי ישראל מחויבת מעל הכל להשיב את חיילנו ואזרחינו המוחזקים ע"י החמאס".

בתקשורת הערבית והבינלאומית דווח כי ישראל מתנה את חידוש העברת הסחורות במעברים בסוגיית השבויים וגופות חללי צה"ל המצויות בידי חמאס. חמאס דוחה את הדרישה הישראלית ומתנה את השבת הגופות והשבויים בעסקת שחרור אסירים.

במקביל לביקורו של אשכנזי, הגיע לישראל ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל שיפגש עם כמה מבכירי מערכת הביטחון כאן לדון באותה סוגיה, ובעיקר בשאלה, איך מסייעים לחיים האזרחיים ברצועה בלי לחזק את חמאס.

נתניהו נפגש עם ראש המודיעין הכללי המצרי

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל ומשלחת בכירים בראשותו, במעון רה"מ בירושלים. רה"מ נתניהו העלה בפגישה את דרישת ישראל להשבתם בהקדם של החיילים והאזרחים המוחזקים ברצועת עזה. כמו כן, נדונו המנגנונים והתהליכים למניעת התעצמות חמאס ולמניעת הסתייעותה במשאבים שיופנו בעתיד למען האוכלוסייה האזרחית.

נתניהו בפגישה עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
 נתניהו בפגישה עם ראש המודיעין הכללי המצרי עבאס כאמל / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

לפי הודעת לשכת ראש הממשלה שני האישים דנו עוד בחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים ובסוגיות האזוריות. השניים בירכו על הקשרים, ההבנות ועל המאמץ המשותף של המדינות בסוגיות ביטחוניות ומדיניות שונות.

בפגישה השתתפו גם שר המודיעין אלי כהן וראש המל"ל מאיר בן-שבת. מוקדם יותר היום נועדו ר' המל"ל מאיר בן-שבת וראש המודיעין הכללי המצרי לפגישה ארוכה בסוגיות הללו.

הערב ייפגש כאמל גם עם שר הביטחון בני גנץ.