הפרקליטות: להחמיר בעונשו של מתעלל בכלב ולגזור עליו עונש מאסר

אלן רוס מוריסון מבת ים התעלל בכלבו כנקמה בבת זוגו שביקשה להיפרד ממנו, ובימ"ש השלום גזר עליו חודשיים עבודות שירות ומאסר על-תנאי • הפרקליטות ערערה על פסק הדין וביקשה להטיל עליו עונש מאסר • עורך דינו: "אלן הביע חרטה ולקח אחריות מלאה על מעשיו"

האמירות החשובות בבתי המשפט אודות הצורך להגן על בעלי החיים לא מתורגמות לענישה מרתיעה / צילום: אביב חופי
האמירות החשובות בבתי המשפט אודות הצורך להגן על בעלי החיים לא מתורגמות לענישה מרתיעה / צילום: אביב חופי

פרקליטות המדינה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי על עונש של חודשיים עבודות שירות שהוטל על אלן רוס מוריסון מבת ים, שהתעלל בכלבו כנקמה בבת זוגו שביקשה להיפרד ממנו. מוריסון הורשע בשתי עבירות של התעללות בכלב ובשתי עבירות של איומים. הפרקליטות מבקשת לגזור על מוריסון עונש מאסר.

כפי שפרסמנו בעבר, בתי המשפט מרבים באמירות ערכיות אודות הצורך להגן על בעלי החיים, אך האמירות החשובות לא מתורגמות לענישה מרתיעה.

במקרה הנוכחי, מוריסון, בעליו של כלב מסוג האסקי סיבירי, סירב באוקטובר 2020 לקבל את הפרידה מבת זוגו. לאחר שסירבה לבקשתו לחדש את הקשר, הוא איים עליה: "בגלל שפגעת בי, אני הולך לפגוע ככה בכלב". הוא קשר את רגליו האחוריות של כלבו באמצעות חבל, בעוד שפיו של הכלב חסום בזמם, משך אותו בחבל ומנע ממנו לזוז. אז היכה את הכלב בבטנו, בזמן שהכלב מייבב. את התעללות תיעד, שלח לבת הזוג וכתב לה: "בחרת להיות אכזרית. היית יכולה להיות נחמדה. את עשית את זה".

במקרה נוסף רוס היכה את הכלב באמצעות קרטון פעמים רבות, כשהכלב מיילל ומנסה להימלט. את ההתעללות צילם ושלח לבת זוגו לשעבר עם המשפט: "את חושבת שאת יכולה להתנהג ככה. גם אני יכול".

מוריסון נעצר לאחר שסרטון ההתעללות פורסם ברשתות החברתיות, ולמקום הגיעו כוכבי הרשת מישל טרוני ודניס צ'רקוב. השניים התעמתו איתו, ולמקום הגיע המון זועם שהתגודד מחוץ לביתו.

מקרי ההתעללות הסתכמו בחודשיים עבודות שירות ומאסר על-תנאי 

באפריל גזר עליו השופט שאול בינור מבית משפט השלום בתל אביב חודשיים עבודות שירות, מאסר על-תנאי, פיצוי בסכום של 4,000 שקלים לבת זוגו לשעבר וצו האוסר עליו להחזיק בעל חיים לתקופה של שנתיים.

בערעור טוענת הפרקליטות, באמצעות עו"ד עדי צימרמן מהמחלקה להנחיית תובעים, כי "צפייה בסרטונים שהפיק המשיב מעלים תחושה קשה וזעזוע. בעל החיים, קורבן העבירה, אומנם אינו יכול לדבר בשפת בני האדם ולהשמיע את כאבו, אך במקרה דנן צפייה והאזנה לסרטונים שתיעד המשיב בהם נשמעות בבירור יבבות הכלב מלמדות היטב על סבלו וצערו".

עוד נכתב בערעור כי "ביסוד הצורך להגן על בעל החיים - הן ההכרה האנושית והמוסרית בהגנת המשפט על החלש וחסר הישע אשר אינו מסוגל להגן על עצמו, והן החשש שמעשי התעללות בבעלי חיים יביאו להשחתת נפשו של המתעלל ויהפכוה לאטומה לכאב וסבל ואף לאכזרית".

בית המשפט הקל עם מוריסון, מאחר שהוא נעדר עבר פלילי, הודה, לקח אחריות ועבר הליך טיפולי. הדיון בערעור קבוע לחודש יולי.

עו"ד זאב לקט, המייצג את מוריסון, מסר בתגובה: "אלן הביע חרטה ולקח אחריות מלאה על מעשיו כבר למן הרגע הראשון. העונש שניתן על-ידי בית משפט השלום לוקח בחשבון תקופה בת 21 ימים ששהה במעצר מאחורי סורג ובריח, המצטברת לתקופה מאסר נוספת שתרוצה בעבודות שירות. אלן לקח חלק בהליך שיקום ארוך ואינטנסיבי אותו סיים בהצלחה רבה. אנו מקווים כי בית המשפט המחוזי ישקלל נתונים אלה בערעור שהוגש על-ידי הפרקליטות".