שיווק | דעה

הקורונה שינתה את הרגלי הצריכה שלנו, והעסקים חייבים להתאים את עצמם

הקורונה היוותה תזכורת לאי-יציבותה של השגרה כפי שאנחנו מכירים אותה • תקופות דומות לה או כאלה שמזכירות אותה עלולות להגיע בכל רגע, והלחימה שהייתה בשבועות האחרונים מוכיחה זאת • אין סיבה לפחד מזה, אבל יש היגיון רב להתכונן לזה, ללמוד את הלקח ולהכין את הקרקע

עסקים שנסגרו בבני ברק בשל הקורונה הכלכלית / צילום: כדיה לוי
עסקים שנסגרו בבני ברק בשל הקורונה הכלכלית / צילום: כדיה לוי

זה נשמע כמעט כמו בדיחה, לחשוב שפעם ביליתי שלוש שעות בסופר בשביל קניות לשבת. מצד שני, אם לפני שנה מישהו היה אומר לי ולאשתי שיותר נוח עבורנו לקנות אונליין, היינו צוחקים ומסבירים לו שלא כל מקום בארץ הוא תל אביב.

לפני הקורונה, המסחר באונליין היה רחוק מלהיות נחלת הכלל, בטח בתחומים כמו סופרמרקט, פארם ואפילו ביגוד. מגפת הקורונה הביאה את העלייה הידועה בקנייה הווירטואלית, ובצדה השני, הצד של בעלי העסקים, היא הביאה את העלייה המדהימה באיכות השירות, חוויית הקנייה, נגישות התוכן והפירוט המספק עבור קנייה בטוחה וחכמה.

כדאי להתעכב ולהבין את המנגנון: הקורונה הגבירה את האומץ בצד של הלקוח וחייבה את המוכר להתחרות באופן חדש, כזה שמנצח את הצורך "להריח" את המוצר או לראות בעיניים - בעצם, להחליף באמת את הקנייה בחנות. המענה הזה נתן תנופה אדירה למסחר הווירטואלי, ובאמת, נתוני המכירות אונליין בזמן הקורונה בלתי נתפסים וכוללים עלייה של עשרות אחוזים לעומת השנה שקדמה לה. מסתבר כי הלקוח תמיד רוצה לקנות, והמוכר שיאפשר לו את זה בצורה הנוחה ביותר ירוויח אותו ואת סביבתו.

הרשת הפכה לשחקן העיקרי. היא המגרש שבו נכתב התוכן, שבו עוברת הפרסומת ובו נוצר הקשר הבסיסי בין הצרכן למוצר ולשירות. בתקופה הקרובה סביר שהמכירות ברשת יתמתנו, לאור שובן של החנויות הפיזיות ולאור החיבה המובנת של הלקוחות להגיע לחנות ולהסתובב בין המוצרים, אבל ההתמתנות הזו לא תחזיר את המצב לנקודה בה הוא היה לפני משבר הקורונה.

החוקים השתנו. עסק מודל 2021 יהיה חייב לככב בשמיים הוירטואליים כדי למשוך אליו את זרם הלקוחות האדיר שנוצר בשנה האחרונה. כדי לבלוט, נדרשת עבודה של יצירת נכס דיגיטלי ראוי, יפה ומטופח, עשיר ונגיש, כזה שיעניק חוויית שירות וחוויית מוצר בסטנדרט של המסחר בעידן הפוסט-קורונה.

ההשקעה הזו בנכס דיגיטלי היא השקעה נדל״נית לכל דבר. את הכסף המושקע בקרנות ובדירות כדאי להשקיע כבר היום, כשהרכבת עוד לא רחוקה מהתחנה, בנכס הדיגיטלי שלכם. ואם השינוי הדרמטי באופי המסחר לא מספק מבחינתכם, חשבו על הנקודה הבאה, הבוערת לא פחות:

הקורונה היוותה תזכורת לאי-יציבותה של השגרה כפי שאנחנו מכירים אותה. תקופות דומות לה או כאלה שמזכירות אותה עלולות להגיע בכל רגע (והלחימה שהייתה בשבועות האחרונים מוכיחה זאת). אין סיבה לפחד מזה, אבל יש היגיון רב להתכונן לזה, ללמוד את הלקח ולהכין את הקרקע, כך שבפעם הבאה שהלקוחות שלכם לא יוכלו לצאת מהבית ולהגיע אל העסק שלכם, העסק יוכל להגיע אליהם בקלות המרבית.

דאגו כבר היום לנכס הדיגיטלי שלכם. אם אתם יודעים לעשות זאת בעצמכם, זה יחסוך לכם כסף רב. אם לא, מצאו את הדרך הנכונה לעשות זאת. השקיעו בנראות, בתוכן, ברלוונטיות ובפילוח הקהל, בשיווק המדויק והממוקד ובחוויית הקנייה. בין אם יגיע משבר נוסף בשנים הקרובות ובין אם לא, זהו הצעד הנכון ביותר עבורכם במציאות החדשה שהגיעה לעולמנו בעקבות הווירוס ששינה את חיינו לתמיד.

הכותב הוא מנהל חברת הדיגיטל פאסי.קראוס ויועץ אסטרטגי למפלגות ולחברות במשק הישראלי