הנפקה או מיזוג עם פז? שיכון ובינוי אנרגיה פרסמה טיוטת תשקיף

זרוע האנרגיה של קבוצת שיכון ובינוי תנסה לגייס סכום של 1.17 מיליארד שקל לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל לפני הכסף • החברה סיימה את 2020 עם הפסד של 65.5 מיליון שקל

תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שו”ב / צילום: איל יצהר
תמיר כהן, יו”ר ומנכ”ל שו”ב / צילום: איל יצהר

חברת שיכון ובינוי אנרגיה (שו"ב אנרגיה) פרסמה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של מניותיה בבורסה, על אף שמהלך למיזוגה אל תוך חברת האנרגיה פז טרם ירד מהפרק. על פי התשקיף, תנסה שיכון ובינוי אנרגיה לגייס סכום של 1.17 מיליארד שקל לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל לפני הכסף.

אם תושלם ההנפקה בהצלחה, יחזיק הציבור ב-25% משו"ב אנרגיה, ואילו שיעור ההחזקה של החברה האם, שיכון ובינוי, ידולל ל-75%. תמורת ההנפקה תשמש לפירעון הלוואות מוסדיות בהיקף של 178 מיליון שקל, למימון רכישה והקמה של פרויקטים בארה"ב ב-220 מיליון שקל, ולפירעון הלוואות בעלים בהיקף של 540 מיליון שקל במהלך השנתיים שלאחר ההנפקה.

מימון השקעות והרחבת הפעילות

סכום נוסף של כ-300 מיליון שקל מתוך תמורת ההנפקה ישמש את שו"ב אנרגיה לפי צרכיה, כולל מימון השקעות הוניות והוצאות הדרושות להרחבת הפעילות. במקביל מקיימת כאמור שיכון ובינוי מגעים בלתי מחייבים עם דירקטוריון חברת פז, באשר לאפשרות למזג את שו"ב אנרגיה לתוך פז, כנגד הקצאת מניות.

את הצעת המיזוג הגישה שיכון ובינוי לפני כשבועיים, מתוך מטרה לקבל במסגרת העסקה לפחות 58% ממניות פז, שיקנו לה את השליטה בה. מאז מתקיימים כאמור מגעים בין הצדדים, אולם אלו טרם הבשילו לכדי הסכם ובמקביל מתקדמת שיכון ובינוי במסלול השני של הנפקת שו"ב אנרגיה.

שו"ב אנרגיה עוסקת בייזום, הקמה ותפעול של פרויקטים לייצור אנרגיה ולאגירת אנרגיה ממקורות מתחדשים וממקורות קונבנציונליים בישראל ובארה"ב. בישראל הקימה החברה ומתפעלת את פרויקט פוטו-וולטאי בהספק של 120 מגוואט ליד קיבוץ צאלים ואת הפרויקט התרמו-סולארי בהספק של 121 מגוואט ליד היישוב אשלים, ש-50% ממנו נמצא בבעלותה.

כמו כן, מחזיקה החברה בפרויקטים פוטו-וולטאיים נוספים בהיקף של 98 מגוואט בישראל, ובנוסף אמורה לעבור אליה ההחזקה של שיכון ובינוי (25.3%) בפרויקט האגירה השאובה בגלבוע, בעל הספק של 300 מגוואט חשמל. בנוסף, מקימה החברה תחנת כוח בהספק של 186 מגוואט לייצור חשמל המוסקת בגז ליד נמל אשדוד, ואליה אמורים לעבור 50% ממניות תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, ברמת חובב, שפעולת בגז טבעי, ולה הספק של 1,200 מגוואט.

בארה"ב מחזיקה שו"ב אנרגיה, בין היתר, ב-49.5% משני פרויקטים פוטו-וולטאיים בקליפורניה בהספק של 108 מגוואט, וכן ב-49% מפרויקט לאגירת אנרגיה באמצעות סוללות באותה מדינה. 

מדוחות החברה, בניהולו של אלון רווה, עולה כי בשנת 2020 הסתכמו הכנסותיה ב-55.6 מיליון שקל לעומת כ-182 מיליון שקל ב-2019 ואילו ההפסד השנתי שלה עמד על 65.5 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-29 מיליון שקל ב-2019. 

שו"ב: ההכנסות התכווצו ב-12%

במקביל, פרסמה החברה האם, שיכון ובינוי (שו"ב), שבשליטת נתי סיידוף ובניהול תמיר כהן, את דוחותיה הכספיים ולפיהם התכווצו הכנסותיה ברבעון הראשון של 2021 ב-12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו ב-1.45 מיליארד שקל. לדברי החברה, אירועים עיקריים שהשפיעו על תוצאות הרבעון הם: סיום מספר פרויקטי תשתית באפריקה, ארה"ב וקולומביה; דחייה בהתחלת הקמה של פרויקטים זכייניים ואחרים בפעילות הביצוע בישראל; ודחייה באכלוס דירות בפעילות של יזמות הנדל"ן בחו"ל גם כתוצאה מהשפעות הקורונה וגם מסיבות עיתוי.

הרווח הגולמי של שיכון ובינוי ירד ברבעון הראשון ב-20% ל-228 מיליון שקל והיווה כ-15.8% מההכנסות (לעומת כ-17.4% מההכנסות ברבעון המקביל). הירידה ברווח הגולמי ביחס לתקופה המקבילה אשתקד נבעה בעיקר בזכות רווח שנרשם אשתקד בגין סגירת חשבונות עם מזמיני עבודה בפעילות הביצוע בישראל, וכן מהעובדה שחלק מהפרויקטים המבוצעים בפעילות זו נמצאים בשלביהם הראשונים.

ה-EBITDA של שיכון ובינוי ירד ברבעון הראשון ב-26% ל-230 מיליון שקל ואילו הרווח הנקי לבעלי המניות צנח ל-20 מיליון שקל בלבד, לעומת 110 מיליון שקל ברבעון המקביל. לדברי החברה, צבר ההזמנות של עבודות קבלניות גדל ל-12.6 מיליארד שקל בסוף מרץ 2021, לעומת 12.1 מיליארד שקל בסוף 2020. מניית שיכון ובינוי, הנסחרת בשווי של 9.5 מיליארד שקל, הגיבה לדוחות בירידה.