עמותה לחופש דת מציעה דרך מקורית לעקוף את כשרות הרבנות

וגם: דובי פרנסס מחפש עובדי הייטק חדשים • אירועים ומינויים

בית הקפה קדוש בירושלים. בחרו בכשרות של צהר במקום של הרבנות הראשית / צילום: איל יצהר
בית הקפה קדוש בירושלים. בחרו בכשרות של צהר במקום של הרבנות הראשית / צילום: איל יצהר

איך אומרים על מקום שהוא כשר מבלי לכתוב את המילה כשר? החוק בישראל מתיר לבית עסק להצהיר על עצמו ככשר רק אם קיבל תעודת הכשר מהרבנות. בג"ץ אף נתן חיזוק לעמדה זו וקבע כי בתי עסק שאין ברשותם תעודת כשרות של הרבנות לא רשאים להציג בכתב כי הם כשרים.

לפיכך בתי עסק שקיבלו הכשר אלטרנטיבי כך למשל של צהר, יכולים להצהיר כי הם נמצאים תחת פיקוח מזון אולם לא להזכיר את המילה כשר. בכתבה שפורסמה בגלובס בתחילת חודש מאי סיפרו מסעדנים על הקשיים שהם חווים מול הרבנות, עם זאת רק כ-2% מהמסעדות בישראל עברו לכשרות של צהר. ברבנות אף הגיבו כי "בישראל אין כל חובה לבית עסק להיות כשר, וכי עסק המעוניין להיות כשר מחויב לעמוד בנהלי הכשרות של הרבנות".

האם פתרון שיאפשר להשתמש במילה כשר בדרכים אחרות יקל על בתי עסק שמעוניינים לבחון אלטרנטיבת כשרות? עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון מציעה פתרון משפטי אפשרי להתמודדות עם איסור השימוש במילה הנחשקת 'כשר'. במכתב שנשלח מטעם איגוד המסעדות והברים ולבתי אוכל שהוציאו את משגיחי הרבנות הראשית מציעה להם חדו"ש להשתמש באמצעים קוליים על פני אמצעים כתובים.

"להערכתנו תוכלו ליידע את לקוחותיכם כי המזון המוגש בבית האוכל שלכם כשר וזאת ללא צורך באקרובטיקה הלשונית והמשפטית... אין החוק והפסיקה הקיימת אוסרים על שימוש באמצעים קוליים המפרסמים את בית העסק בהם נאמר מפורשות כי המזון כשר", מכאן מציעה חדו"ש לבעלי העסקים לשקול פרסום עסקיהם ככשרים (בהנחה שהם אכן מקפידים על דיני הכשרות) באופן שלא יכלול פרסום בכתב, אלא באמצעים חליפיים כגון הכרזה קולית בכניסה לעסק, פרסום ברדיו וברשתות החברתיות.

חדו"ש מדגישה כי סעיף 3(א) לחוק הכשרות קובע כי "בעל בית אוכל לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר". על פי עצת חדו"ש, "הגם שנאסר עליכם לתלות בעסקיכם או לכלול בפרסומיכם שבכתב [לרבות ברשתות החברתיות] תעודה או הצהרה כי המזון המוגש 'כשר', הרי איסור זה חל אך ורק על פרסום כתוב, ואינו חל על פרסום הנעשה בדרכים שאינן בכתב דוגמת הכרזה קולית, בין בבית העסק עצמו או בחזיתו באמצעות מערכת ההגברה המצויה בבית האוכל ומשמיעה מוסיקה, ובין בפרסום קולי ברדיו, טלוויזיה או הרשתות החברתיות, שאינו כולל כיתוב המצהיר במפורש או בעקיפין על כשרות המזון. להערכתנו אין החוק והפסיקה הקיימת אוסרים על שימוש באמצעים קוליים המפרסמים את בית העסק או מוסרים מידע לסועדים והלקוחות הפוטנציאליים, ובהם נאמר מפורשות כי המזון כשר".

הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל חדו"ש: "רוב גדול בציבור תומך בביטול המונופול של הרבנות הראשית על אישורי הכשרות. מונופול זה מייקר את המזון במדינה ועלותו המיותרת, מעבר לעלות ההשגחה עצמה, מאות מיליוני שקלים בשנה. חשוב לאפשר לציבור הרוצה בכך לצרוך מזון כשר, אבל חשוב לא פחות שהדבר ייעשה תוך בחירה חופשית וללא כפייה דתית וללא המונופול שניתן לרבנות הראשית משיקולים פוליטיים בלבד, ומביא לשחיתות ולפגיעה בכשרות עצמה".

אזור התעשייה

על רקע המחסור בעובדים המחריף בהייטק, המשקיע דובי פרנסס יוצא בקמפיין גיוס עובדים לחברות ההייטק בהן הוא מושקע. הקמפיין כלל שילוט חוצות בתל אביב, הרצליה, חולון, בנימינה, פתח תקווה, בני ברק ופרסום דיגיטלי באונליין, הקורא להייטקיסטים להצטרף לחברות בפורטפוליו של קרן Group 11 אותה הוא הקים ומנהל.

השילוט של Group 11 באיילון / צילום: Group 11
 השילוט של Group 11 באיילון / צילום: Group 11

"מחסור בעובדים היא הבעיה הגדולה ביותר של ההייטק כיום ולצערנו היא גם מחריפה. המצב טוב מבחינת הכסף בשווקים, אנחנו בדיוק גייסנו את הקרן החמישית שלנו לגיבוי החברות. אנחנו בתקופה מעולה גם מבחינת המכירות של החברות, כי במהלך הקורונה העולם למד לסגור עסקאות במהירות דרך האונליין", אומר פרנסס. "אבל האתגר המרכזי שיש כיום לענף ההייטק הוא כח האדם. אני משקיע פעיל שעובד עם החברות, בשיחות עם יזמים עלה מצד כל החברות צורך משותף בכח אדם וזה הניע את היציאה לקמפיין משאבי אנוש. בפורטפוליו של Group 11 נמצאות חברות בשלבים שונים, מ-5 חברות יוניקורן בשווי מיליארדי דולרים כל אחת, עד חברות בשלבי צמיחה ובשלב סיד התחלתי. כך שכל אחד יכול למצוא אצלנו את מקום העבודה המועדף עליו".

אזור התעשייה 2

לומניס, חברת המכשור הרפואי מבוסס-אנרגיה, זכתה בתואר "חברת המכשור הרפואי הטובה ביותר לשנת 2021" של ארגון פריצות הדרך הטכנו-רפואיות העולמי MedTech Breakthrough.

ארגון עצמאי זה בוחן את הפעילות של מגוון חברות, טכנולוגיות ומוצרים בענף הבריאות והרפואה העולמי, ומכריז על הטובים ביותר בהם. השנה בחן הארגון כ-3,850 מתמודדים מ-17 מדינות שונות ב-97 קטגוריות רפואיות שונות.

לומניס המעסיקה בישראל כ-450 עובדים, רובם במרכז הפיתוח שלה ביקנעם.

ציפי עוזר-ערמון, מנכ"לית לומניס, מסרה כי "כל מאמצי הצוותים שלנו בלומניס הם חלק ממחויבותנו הבלתי מתפשרת לשיפור הבריאות ואיכות החיים של מטופלים ברחבי העולם, בכדי לענות על כל צרכיהם הרפואיים המשתנים ולהציע להם פתרונות רפואיים חדשניים וייחודיים".

חדשות טובות

חברת Swiss System, המתמחה במערכות שינה מתקדמות, חתמה השבוע על הסכם שיתוף פעולה וחסות עם הוועד האולימפי בישראל ל-4 השנים הבאות ועד לאחר המשחקים האולימפיים שיערכו בפריז 2024. שווי החסות כמיליון וחצי שקל.

סוויס סיסטם תסייע לוועד האולימפי בישראל לקדם ולפתח את תרבות הספורט בישראל ואת הישגיות הספורטאים האולימפיים בפרט. כמו כן, במסגרת שיתוף הפעולה יהפוך המתעמל האולימפי אלכס שטילוב לפנים החדשות של המותג.