רוצות להיות למונייד? חברות הביטוח הדיגיטלי שמקבלות שווי גבוה בתל אביב

ליברה, בראשות אתי אלישקוב, הגישה טיוטת תשקיף להנפקה לפי שווי של 400 מיליון שקל, לאחר שהציגה רווח של 4.4 מיליון שקל ברבעון הראשון • מצטרפת בכך לווישור שהונפקה לאחרונה ונסחרת בשווי גבוה אף יותר

אתי אלישקוב - מנכל ליברה / צילום: אבי מועלם
אתי אלישקוב - מנכל ליברה / צילום: אבי מועלם

שתי חברות ביטוח דיגיטליות, ליברה ו-ווישור, שהתחילו לפעול לפני שנתיים-שלוש, הציגו השבוע את הדוחות הכספיים שלהן לרבעון הראשון של 2021. ווישור הנפיקה לאחרונה את מניותיה בבורסה בת"א, וליברה מתכוונת לעשות זאת בקרוב, לאחר שפרסמה טיוטת תשקיף. אם ההנפקה המתוכננת תושלם בהצלחה, ייסחרו השתיים בשווי הגבוה פי 10 לערך מההון העצמי שלהן - פערים ניכרים בין ההווה לפוטנציאל העתידי.

ליברה, שבשליטת אתי אלישקוב, מתכוונת לגייס 22 מיליון שקל לפי שווי של 400 מיליון שקל לפני הכסף. זאת בשעה שההון העצמי של החברה מסתכם בכ-40 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון הראשון ב-2021.

חברת הביטוח הדיגיטלית השנייה הפועלת בישראל, ווישור, יצאה בחודש פברואר האחרון להנפקה משל עצמה, בה הצליחה לגייס 85 מיליון שקל לפי שווי של 300 מיליון שקל לפני הכסף. מאז עלתה המניה בכ-20%, והחברה נסחרת בשווי של כ-470 מיליון שקל, הרבה מעבר להון העצמי של החברה, שהסתכם בסוף הרבעון הראשון  בכ-54 מיליון שקל.

שתי החברות פועלות בתחומים דומים - ביטוחי רכב חובה ורכב רכוש וכן ביטוחי דירה, אך נכון להיום ליברה משווקת גם ביטוחי עסק, מה שווישור לא עושה. בנוסף, לפי תשקיף ההנפקה, בשנה הקרובה צפויה ליברה להרחיב את הרישיון גם לביטוח חיים, וכן להקים תשתית להרחבת הפעילות העסקית בחו"ל.

פעילות מעבר לים היא גם אחד היעדים של ווישור, וגיוס ההון אליו יצאה החברה לפני שלושה חודשים נועד לממן את ההתרחבות הצפויה של הקבוצה לשוק הביטוח האלמנטרי בארה"ב. בשוק האמריקאי פועלות חברות ביטוח דיגיטליות נוספות עם זיקה ישראלית, דוגמת למונייד (הנסחרת בוול סטריט בשווי של 5.5 מיליארד דולר), היפו ונקסט אינשורנס.

הצליחו לצמוח בתחום התחרותי של ביטוחי רכב

ווישור וליברה רוכבות על גל ההנפקות של חברות טכנולוגיה, הן בישראל והן בעולם, וכמותן הן מוכרות את פוטנציאל הצמיחה שלהן הרבה יותר מאשר את התוצאות בשטח. כאשר בוחנים את תוצאות הרבעון הראשון השנה של ליברה ו-ווישור, שתיהן הציגו גידול בפעילות העסקית וברווח לעומת הרבעון המקביל אשתקד, הישג לא מבוטל כיוון שהן פועלות בעיקר בתחומים התחרותיים ביותר בעולם הביטוח הישראלי - ביטוחי הרכב.

הרווח הנקי של ליברה הסתכם בכ-4.4 מיליון שקל, לעומת 1.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 271%. סך הפרמיות ברוטו, שמלמד על הגידול בהיקף הפעילות, הגיע לכ-83.9 מיליון שקל, גידול של 81%.

בווישור רשמו ברבעון הנוכחי רווח של 1.7 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של כ-4.3 מיליון שקל במקביל, בנוסף הציגו גידול של 7% בפרמיות ברוטו לכ-93.5 מיליון שקל.

בשתי החברות, המייסדים מנהלים ומחזיקים בשליטה בחברה. בליברה, אתי אלישקוב המנכ"לית מחזיקה כ-47%. עלות שכרה כמנכ"לית אשתקד עמדה על 2.4 מיליון שקל, עיקרה מענק. בווישור אמיל וינשל (היו"ר) וניצן צעיר-הרים (המנכ"ל) מחזיקים יחד ב-68.8% ממניות החברה, ועלות שכרם ב-2020 עמדה על 230 אלף שקל ו-858 אלף שקל בהתאמה.

יחס שווי להון שמשאיר מאחור את המסורתיות

כאשר משווים את היקף הפעילות של שתי החברות ואת שווי השוק שלהן לחברות הביטוח המסורתיות הפועלות בישראל, מתגלים פערים עצומים. כך הפניקס, חברת הביטוח בעלת שווי השוק הגדול ביותר בארץ, נסחרת ביחס הון לשווי של 1 בדיוק, כאשר בשני הפרמטרים - שווי שוק והון עצמי, היא מציגה 8 מיליארד שקל.

כלל ביטוח, שהציגה את הרווח הגדול בענף ברבעון הראשון של השנה - 402 מיליון שקל, נסחרת בשווי שוק של 4.29 מיליארד שקל, הגוזר יחס שווי להון של 0.64. בווישור, לשם השוואה היחס עומד על 9.

 
  

בהתייחס לדוחות הרבעון של ליברה, אמרה אלישקו כי הפרמיות הוכפלו בהשוואה לרבעון המקביל וכי הפרמטרים התפעוליים משתפרים בעקביות. מנכ"ל ווישור, ניצן צעיר-הרים, אמר עם פרסום דוחות החברה כי כבר השנה מקווים שם לעשות את הצעדים הראשונים  בעולם הביטוח האמריקאי.

ההנפקה של ליברה, אם תצא לפועל, וההתרחבות לארה"ב של ווישור, ילמדו עד כמה השווקים נותנים רוח גבית לחברות הביטוח הדיגיטליות, שהתחילו את דרכן דווקא בשוק המקומי, ולא מעבר לים.