האינפלציה בגוש האירו עלתה במאי ל-2%; שיא חודשי של קרוב לשלוש שנים

לפי ההודעה של לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד, מחירי האנרגיה המטפסים בשנה האחרונה הם הגורם העיקרי לעלייה • הפעם האחרונה שבה עמדה האינפלציה החודשית על שיעור גבוה יותר הייתה באוקטובר 2018

צעירים גרמנים נהנים מהשמש על הגשר האקר־בריקה במינכן, בחודש מרץ / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
צעירים גרמנים נהנים מהשמש על הגשר האקר־בריקה במינכן, בחודש מרץ / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

אינפלציה בגוש האירו עלתה בחודש מאי ל-2% במאי (בהשוואה למאי אשתקד), כשהיא עוברת את תחזיות ומטרות הבנק האירופי המרכזי (ECB) ורושמת שיא של קרוב לשלוש שנים; כך עולה מנתונים שפורסמו היום (ג') בצהריים על ידי לשכת הסטטיסטיקה של האיחוד ("אירוסטאט").

לפי ההודעה, מחירי האנרגיה המטפסים בשנה האחרונה הם הגורם העיקרי לעלייה, ומומחים ציינו כי ה-ECB העריך שהאינפלציה תעמוד במאי על 1.9%. הפעם האחרונה שבה עמדה האינפלציה החודשית על שיעור גבוה יותר הייתה באוקטובר 2018 (2.3%).

נשיאת הבנק האירופי כריסטין לגארד העריכה בעבר כי עלייה באינפלציה אפשרית במהלך השנה, אך כי מדובר ב"תופעה חולפת" הנובעת מהשלכות מגפת הקורונה והמאבק בה. הנתונים ימלאו תפקיד בהחלטת הבנק המרכזי האירופי בשבוע הבא לגבי המדיניות שלו - ובפרט אם להמשיך בהאצת תוכנית רכישת האג"חים שאותה הרחיב לאחרונה. אירופה יוצאת בהדרגה ממגפת הקורונה, ובמדינות רבות הדבר מלווה ב"בום כלכלי" ובחשש מהתחממות יתר של הכלכלה. בגרמניה זינקה האינפלציה במאי ב-2.4%, לעומת מאי אשתקד, השיעור הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2018.

כאמור, שיעור האינפלציה בגוש האירו המונה 19 מדינות עלה בחדות במאי לעומת 1.6% באפריל. הודעת ה"אירוסטאט" מפרטת כי לרוב העלייה אחראי הזינוק במחירי האנרגיה, שעומד במבט שנתי על עלייה של 13.1%. "ליבת האינפלציה" עלתה בשיעור דומה מ-0.7% באפריל ל-0.9% במאי.