יורו 2020 | פיצ'ר

החבילות, מבצעי הדקה ה-90 והספסרים: מה צריך לדעת לפני שטסים ליורו 2020

מגפת הקורונה לא רק דחתה את אליפות אירופה בשנה, אלא גם צמצמה משמעותית את מספר האוהדים במגרשים • ההגבלות והתחלואה במדינות השונות הולידו אי ודאות שמרחיקה את הנוסעים, מתסכלת את ספקי הכרטיסים ומשאירה את כולם לחכות לדקה ה–90

אוהדי צרפת במוקדמות יורו 2020 / צילום: Associated Press, Matt Rourke
אוהדי צרפת במוקדמות יורו 2020 / צילום: Associated Press, Matt Rourke

אם אתם לא מוגדרים כלקוחות יוקרה, תואר שאולי יזכה אתכם בצ’ופר בדמות כרטיס לגמר או לחצי גמר טורניר היורו, יש לנו חדשות טובות וחדשות פחות טובות: החדשות הטובות הן שעדיין יש כרטיסים למשחקים שיתחילו ביום שישי הבא ויסתיימו ב-11 ביולי. החדשות הפחות טובות הן שלנוכח הקורונה, הרבה אי ודאות אופף את חווית הטיסה: ממצב התחלואה במדינת היעד ועד תפוסת הקהל במגרשים. מי ששואף לצרף ילד יצטרך גם לקחת בחשבון את סוגיית הבידוד כשיחזור לארץ. הערפל שאופף את כל המשתנים הללו מוביל לכך שרבים יחכו לרגע האחרון.

האוהדים: חוששים

יוסי אלפסי, מנכ"ל אתר הכרטיסים "לייב טיקטס", מעריך כי המצב יצמצם את הישראלים במגרשים. "במצב רגיל היינו עומדים על לפחות 8,000 אוהדים מישראל, השנה אני מעריך שנהיה חצי מכך". גבריאל מזרחי, מנכ"ל "טיקטיק" המשווקת כרטיסים וחבילות לאירועי ספורט מקווה שהקלות יגדילו את מספר האוהדים כחול לבן. "אם יפתחו את המגרשים ליותר קהל, המספר יזנק. וגם, יש הרבה חשש באוויר אז אנשים מחכים.

"החבר הראשון שיעלה סטורי מהמגרש יעורר חשק אצל האחרים", הוא אומר. "נכון להיום, הביקוש הממוצע לכל משחק מכיוון הקהל הישראלי עומד על כ-2%. יש משחק אחד בלבד שיש אליו ביקוש גבוה שמגיע ל-40% מהמתעניינים והוא משחק הבתים בין צרפת לפורטוגל שייערך בבודפשט".

הסיבה לביקוש שמזהה גם אלפסי היא לא רק הנבחרות, אלא העובדה שבאצטדיון פושקש ארנה שבבודפשט תותר תפוסה מלאה של כ-68 אלף מקומות, כך שמקבלים גם אווירה וגם כוכבים גדולים. למרות שישראל צפויה להיכנס לרשימת המדינות הירוקות של הונגריה, נכון להיום ישראלים חייבים בידוד בכניסה אליה, אולם תיירים שיציגו כרטיסים למשחקי היורו יזכו בפטור.

משחקי אליפות אירופה בכדורגל ייערכו במדינות שונות וההגעה לחלקן מותנת באישור ועדת חריגים, נוכח נתוני התחלואה בהן. העיניים נשואות לא רק לבודפשט, אלא גם ללונדון, שם יתקיימו משחקי הגמר וחצאי הגמר. שיעורי ההתחסנות והתחלואה מעודדים שם וייתכן שמגבלת התפוסה שהוכרזה מראש (22.5 אלף האוהדים) תבוטל, ותותר כניסה של 45-60 אלף אוהדים ואולי אף 90 אלף.

ההגבלות: משתנות

משחקים נוספים ייערכו בבאקו, אמסטרדם, בוקרשט, מינכן, סביליה, רומא, גלאזגו וקופנהגן. בכל אחת מהערים הללו חלות הגבלות קורונה ממשלתיות על תפוסת הקהל באיצטדיונים.

המגבלה על מקומות הישיבה לא רק מנווטת את הביקוש למשחקים מסוימים, אלא גם הובילה לביטול אלפי כרטיסים שנרכשו לאליפות שנדחתה בשנה שעברה נוכח המגפה. אופ"א ביטלה את הכרטיסים לאוהדים רבים בשנת 2020 ומנגד, יש גם נוסעים שבחרו בעצמם לבטל את הכרטיס שרכשו אשתקד, ולוותר על החוויה.

באתר אופ"א מתעדכנות ההנחיות לאוהדי היורו, ועטיית מסכה ושמירת מרחק הן רק קומץ מהן. לכל אוהד יוקצה חלון של 30 דקות במהלכו יוכל להיכנס למגרש. באופ"א ממליצים לעקוב אחר לוח הזמנים שיוקצה לכל אדם לטובת "כניסה נטולת לחץ". צוין גם כי יתכן שהנכנסים למגרשים יידרשו להציג בדיקת קורונה עדכנית.

לצד מצב התחלואה בכל מדינה, על הנוסע לבדוק את מדיניות האירוח בבתי מלון. באזורים מסוימים בגרמניה למשל מותר האירוח רק לתיירים עסקיים, אך לאחרונה מלונות מינכן נפתחו לכלל התיירים. גם הנוסעים לאיטליה יכולים להסיר דאגה מליבם, אבל בכל המדינות יש לקחת בחשבון אפשרות לשינוי, גם מהיום למחר.

הכרטיסים: דיגיטליים

בחסות המגפה, אופן קבלת הכרטיס הפך דיגיטלי, דרך הנייד. כרטיסי המובייל לא רק מייתרים את השימוש בנייר, אלא מקלים על ההעברה מאוהד לאוהד ועל הדרך מקשים על הזייפנים.

"יש המון מסחר בשוק החופשי סביב הכרטיסים", אומר אלפסי. "ככל שהיצע הכרטיסים קטן בגלל ההגבלות, המחיר עולה. בעבר אופ"א הציעה חבילות שמאפשרות לאוהדים לעקוב אחר הקבוצה שלהם, היום יש פחות כאלה.

אופ"א לא אוהבת שסוחרים בכרטיסים אבל מבינה שהשנה יש בעיה אמיתית. יש סוכן נסיעות במזרח הרחוק שקנה ממני עשרות כרטיסים. כעת תושבים מהמזרח לא מורשים להיכנס לאירופה והוא חסר אונים".

"הרבה ספקים שמשווקים אירועי ספורט לא מציעים כרטיסים ליורו בגלל חוסר הוודאות והחשש משינויים במגבלות. אנחנו החלטנו שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו שלא למכור, יש גם לחץ של עובדים שרק רוצים לחזור לעבוד אחרי שנה לא פשוטה".

עדו ווג מנכ"ל "איסתא ספורט" מספר כי בחברה החליטו להתמקד ביעדים הבטוחים יותר ולכן היא משווקת חבילות רק למשחקים בבודפשט ובלונדון. "מצד אחד אנחנו מזהים ביקוש כי ישראלים אחרי יותר משנה בלי כדורגל ותיירות מחפשים לחזור לנסוע", הוא מסביר. "מצד שני, למרות הביקוש החבילות לא התייקרו". הסיבה לכך נעוצה ברכיבי החבילה ובדגש על מחירי המלונות שצנחו באירופה. "הטיסות עשויות להיות מורכבות. לבודפשט למשל נפעיל מטוס משלנו, אבל הלינה זולה ביחס לטורנירים קודמים", אומר ווג.

חבילה של איסתא ספורט למשחק של צרפת-פורטוגל בבודפשט תעלה 650 אירו לשלושה לילות, ולמשחק שמינית גמר ב-900 אירו. מחיר ארבעה לילות בלונדון ושני חצאי הגמר הוא 2,500 ליש"ט וזהו גם המחיר של חבילת הגמר. בלייב טיקט, כרטיס לחצי הגמר יעלה 731 ליש"ט ולגמר - 1,360 ליש"ט.

המכירות: יזנקו?

"אנחנו מעריכים שלקראת הרגע האחרון המכירות יזנקו. גם כי אנשים ידעו מי הנבחרות שהעפילו לשלבים הגבוהים, ובעיקר כי מצב התחלואה במדינות השונות יתבהר", אומר גבריאל מזרחי. "לפיינל פור למשל, עשרות אלפי אוהדים קנו תוך 24 שעות כרטיסים. זה יכול לחזור על עצמו ביורו".

ומה לגבי ביטולים? מזרחי ממליץ לכל נוסע לרכוש ביטוח ביטול נסיעה. "הטיפול בביטולים נעשה לגופו של כל מקרה. זו הסיבה שמראש ננתב את הקונים ליעדים בטוחים יותר". לנוכח הסוגיות המקיפות כיום את הנסיעה לחו"ל יתכן שתעדיפו לרכוש דרך סוכן נסיעות שיוכל לסגור את פערי המידע עד כמה שניתן. סוכן ישראלי גם כפוף לחוק הגנת הצרכן שיאפשר לבטל את עסקת המכר מרחוק, בטווח של 14 יום ומינימום 7 ימים לפני הטיסה.

גם ממוצע הגילאים במגרשים השתנה בעקבות הקורונה. "במקום לראות אב ובנו אנחנו רואים אב ואביו". מספר מזרחי. נכון להיום, ילדים יכולים להיכנס ללא בידוד ללונדון ולבודפשט, שני היעדים החמים של היורו. אלפסי מבין את ההורים המסתייגים "יש חשש מוצדק מלהכניס ילד לא מחוסן למקום הומה, מה שכנראה ישאיר את הילדים בבית".