ביהמ"ש ידון בבקשת גלובס לחשוף שמו של איש עסקים שהורשע במרמה

המחוזי אסר את פרסום שמו של איש העסקים, שהורשע במרמה, כמעט עד כניסתו לכלא בעוד כ-4 חודשים - זאת למרות ששמו פורסם כבר בעת הגשת כתב האישום

השופט בני שגיא. יכריע ביום שני / צילום: שלומי יוסף
השופט בני שגיא. יכריע ביום שני / צילום: שלומי יוסף

ביום שני הקרוב יכריע סגן נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, בני שגיא, בבקשה שהגיש גלובס, באמצעות עו"ד יורם מושקט, לבטל את צו איסור הפרסום על הרשעתו של איש עסקים שהורשע במסגרת הסדר טיעון. במסגרת ההסדר הוסכם כי הוא ירצה 34 חודשי מאסר וישלם קנס.

בתיק התקיים גישור בפני השופט שגיא, שבסיומו הודה הנאשם לפני כחודש בעבירות לפי  חוק ני"ע, מרמה, גניבה ועבירות נוספות. במעמד הדיון, לאחר הרשעתו של איש העסקים, ביקש סנגורו לאסור את פרסום דבר הרשעתו עד למועד כניסתו לכלא שעליו הוסכם - באוקטובר השנה.

זאת, למרות שבעת הגשת כתב האישום פורסמו השם ופרטי האישום. עורך הדין לא נימק את בקשתו. הפרקליטות התנגדה לאיסור הפרסום וביקשה לקיים דיון בעניין, אך הסכימה כי עד הדיון יינתן צו שיאסור את הפרסום. לאור עמדתה הראשונית, ההערכה היא שפרקליטות מיסוי וכלכלה המטפלת בתיק, לא תתנגד לבקשה.

פגיעה בפומביות הדיון

השופט שגיא החליט לקיים את הדיון הבא בנוגע לטיעונים מאוחר יותר, ובינתיים הורה על
איסור פרסום ההרשעה עד ספטמבר 2021. זאת, ללא כל נימוק, ובעת שמדובר בהחלטה חריגה ביותר בשל העיתוי - לאחר ההרשעה.

שמו של איש עסקים בכיר נוסף שהורשע במסגרת אותה פרשה, נאסר לפרסום עד  אוגוסט 2021, בהסכמת הפרקליטות. זאת, לאחר הליך גישור והסדר טיעון שבמס
גרתו הודה והורשע איש העסקים וכן הוסכם על מאסר. בכוונת גלובס לעתור גם לפרסום שמו.

החוק מתיר לביהמ"ש לאסור פרסום בשל פגיעה בביטחון או פגיעה חמורה בפרטיות, כאשר בתי המשפט מפרשים את הפגיעה באופן מצמצם. זאת, כדי להימנע מפגיעה בעקרון פומביות הדיון המעוגן ב"חוק יסוד: השפיטה".

לפי פסיקת העליון, עקרון זה "חושף את פועלה של מערכת המשפט לעיניו של הציבור הרחב ויש בה כדי לחזק את אמון הציבור במערכת. על דרך הכלל ינוהל ההליך המשפטי בפומבי". עוד נקבע בפסיקה כי לאחר שהורשע אדם, גובר עוד יותר האינטרס הציבורי הקיים בפרסום פרטי המקרה ושמו.

מקרים חריגים ביותר

לדברי גורמים במערכת אכיפת החוק, המקרים שבהם נאסר פרסום בשלב ההרשעה הם חריגים ביותר. שם החשוד מותר לפרסום לאחר 48 שעות ממועד חקירתו או לאחר הבאתו בפני שופט - המוקדם מביניהם. אם נאסר שם החשוד לפרסום במהלך החקירה, לרוב יותר הפרסום עם הגשת אישום.