יש עתיד וימינה: ההסכמים הקואליציוניים יפורסמו "לאחר שייחתמו"

יש עתיד וימינה קראו ללוין להודיע לכנסת בהקדם על כך שעלה בידם של חברי הכנסת לפיד ובנט להקים ממשלה, ולכנס את המליאה כדי להשביע את הממשלה

לפיד ובנט. המו"מ נמשך כמעט עד להכרזה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לפיד ובנט. המו"מ נמשך כמעט עד להכרזה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יש עתיד וימינה הודיעו כי יפרסמו את ההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד לאחר שייחתמו, זאת בעקבות פנייה הבוקר של יו" ר הכנסת יריב לוין. יש עתיד וימינה גם קראו ללוין להודיע לכנסת בהקדם על כך שעלה בידם של חברי הכנסת לפיד ובנט להקים ממשלה, ולכנס את המליאה כדי להשביע את הממשלה. "מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות מתפקדת שתחלץ את אותנו מהכאוס", מסרו המפלגות.

ההודעה המשותפת הגיעה על רקע טענות מהליכוד על כך שבנט ולפיד מסתירים בכוונת מכוון את ההסכמים מאזרחי ישראל ונמנעים מהנחתם על שולחן הכנסת מחשש שיובאו לידיעת הציבור. "אין לקבל מצב בו ההסכמים הקואליציוניים מוסתרים מעיני חברי הכנסת ומעיני הציבור. ראוי שההסכמים יוגשו למזכירות הכנסת באופן מיידי עם חתימתם, כדי לאפשר את הדיון הציבורי בהם וכדי שחברי הכנסת יידעו על איזו ממשלה הם נדרשים להצביע", אמר לוין.

עוד הוסיף כי "אי הגשת ההסכמים וההימנעות מפרסום כל ההסדרים הנלווים להם מעוררים יותר מחשש, שהסתדרתם נעשית במכוון כדי למנוע את התגובה הציבורית ואת תגובת חברי הכנסת כאשר פרטיהם ייחשפו". ברקע חילופי ההאשמות הללו, מתגברים המאמצים בליכוד להוביל להתנגדות חברי כנסת מהממשלה המיועדת בהשבעת הממשלה על ידי לחץ ציבורי.

בתוך כך נדחתה יוזמת יש עתיד להחלפת יו"ר הכנסת כבר ביום שני הקרוב. בימינה התנגדו לכוונתו של לפיד להיעזר בתמיכת הרשימה המשותפת במהלך והודיעו כי לא יתנו יד להחלפת יו"ר הכנסת במעמד השבעת הממשלה החדשה. המשמעות היא שעד ליום שני הבא (14.6), יום השבעת הממשלה המיועדת, הליכוד ימשיך להחזיק בכנסת.

גילוי מלא: כותרת הידיעה שונתה לאחר פרסומה בעקבות הערה שקיבלנו מקוראת. הכותרת המקורית ממנה השתמע בטעות כאילו ההסכמה לפרסום הגיעה רק בעקבות לחץ פוליטי - הוסרה.