"ב-2019 אי אפשר היה לקנות חדר במלון. המשבר פתח הזדמנויות"

דווקא בשנה הקשה ביותר לתיירות העולמית נכנסה חברת ישראל-קנדה בתנופה לעולם המלונאות • ראובן אלקס, מנהל פעילות התיירות בחברה, אומר בראיון לגלובס: "אנחנו מאמינים שבנובמבר 2021 התיירות הנכנסת תתחיל לחזור בממדים משמעותיים"

ראובן אלקס, מנכל זרוע המלונאות של ישראל קנדה / צילום: איל יצהר
ראובן אלקס, מנכל זרוע המלונאות של ישראל קנדה / צילום: איל יצהר

נדמה שבחברת ישראל-קנדה לא שמעו על עצירת התיירות העולמית בחסות מגפת הקורונה, דווקא בשנה הקשה ביותר לתיירות, החברה נמצאת בתנופה של רכישה ושל בנייה ושיפוץ.

זרוע המלונאות של ישראל-קנדה, בניהולו של ראובן אלקס (שמחזיק ב-20% מהפעילות), רכשה בנובמבר האחרון שלושה מלונות מהרשת טמרס מידי איש העסקים פויו זבלודוביץ’ ב-155 מיליון שקל. מדובר במלונות דניאל ים המלח, ווסט אשדוד ווסט תל אביב.

"בזכות הקורונה הצלחנו לעשות את עסקת טמרס", אומר אלקס בראיון לגלובס, "ובמסגרת העסקה להקים תשתית לרשת". הכוונה היא לרכישת המותג ווסט כחלק מהעסקה.

"ב-2019 לא אפשר היה לקנות חדר בארץ כי המחירים היו בשמיים. נכסים מלונאיים היו בלתי נגישים והמשבר פתח הזדמנויות. אנחנו מאמינים שבנובמבר 2021 התיירות הנכנסת תתחיל לחזור בממדים משמעותיים".

מלון PLAY  בתל אביב. ייפתח סניף גם בירושלים / צילום: AZ.Design
 מלון PLAY בתל אביב. ייפתח סניף גם בירושלים / צילום: AZ.Design

עד שיבואו התיירים אלקס נמצא על הקו הוד השרון (שבה הוא מתגורר), תל אביב (שבה ממוקמים משרד החברה) וטבריה, שבה ייפתח במהלך אוגוסט הקרוב ה"בייבי" שלו, מלון גלי כנרת המיתולוגי שעבר שיפוץ מקיף בהשקעה של 50 מיליון שקל.

"זה מלון ברמה של מצפה הימים ובדיוק לקהל הזה אנחנו מכוונים. זה מלון שפונה להיי אנד, ונאפשר כניסת ילדים מגיל 10 ומעלה". כדי למשוך את תיירי השמנת הצטייד אלקס בשף אסף גרניט, השותף בכל תחום המזון והמשקאות. גרניט יפתח במלון מסעדה כשרה ושמה לוטה.

"מקווים שטבריה תתקדם ותסביר פנים לתיירים"

זרוע המלונאות של ישראל-קנדה קמה לפני שנתיים בלבד והיא מונה כבר תשעה בתי מלון, שלושה מהם בבעלות ושישה בניהול.

מלון נוסף של החברה בטבריה הוא לייק האוס, המונה 250 חדרים. בתוך המתחם, המשתרע על שטח של 240 דונם, בית ספר לבישול שבבעלות החברה.
הנוכחות בצפון כוללת גם את מלון נופי גונן, המונה 71 חדרים בשטח של 30 דונם בשותפות עם קיבוץ גונן, המחזיק ב-76%. התוכנית היא להגדיל את מספר החדרים ל-93 ולהקים ספא ומועדון ילדים.

מלון גלי כנרת בטבריה. שודרג / צילום: AZ.Design
 מלון גלי כנרת בטבריה. שודרג / צילום: AZ.Design

נדמה שאתה מאמין בפוטנציאל התיירותי של טבריה בשעה שהשיח העיקרי הוא על הפוטנציאל המבוזבז של העיר הזו בכל הנוגע לתיירים. מקרב תיירי החוץ באים בעיקר צליינים שמחפשים לינה זולה, ותיירי הפנים יעדיפו את אילת וים המלח.

"גלי כנרת הוא מלון מיוחד והוא פחות תלוי בתיירות נכנסת. הלייק האוס עבד ב-65% עם תיירות נכנסת וכרגע אנחנו מצליחים לעמוד על הרגליים עם תיירי הפנים. המלון היה סגור כמעט לאורך כל תקופת הקורונה. למזלנו המכללה עבדה ועם מעט ההקלות שנתנו הצלחנו להתאזן. אנחנו מאמינים שכל התיירות בעוטף כנרת תלך ותגדל. כבר היום חלק מתיירות הפנים חוזר לכנרת".

וברגע שיוכלו לטוס הם יחזרו ליוון או לקפריסין.
"נכון אבל כשהם יוכלו לטוס גם התיירות הנכנסת תחזור ותפצה על זה. 2019 הייתה שנה מצוינת למלונות בכנרת ולמלונאות בכלל ואני מעריך שהריבאונד של אחרי הקורונה יהיה חזק כי ישראלים שהגיעו לכנרת מכורח המצב והם לא היו מגיעים אליה אחרת - יחזרו. אנחנו מצפים ומקווים שגם העיר טבריה תתקדם ותהיה יותר מסבירת פנים לתיירים. כרגע לצערנו היא לא נמצאת במקום שבו היא אמורה להיות".

"הבעיה לא בהיצע החדרים אלא בבירוקרטיה"

הפריסה בתל אביב כוללת את מלון ווסט שמונה 35 חדרים ואת Play, מותג המלונות שהקימה ישראל-קנדה ושייפתח במהלך הקיץ במידטאון. המלון ימנה 118 חדרים והוא חלק ממתחם המשלב גם משרדים ומגורים. ווסט אחר נמצא באשדוד ודרומה משם ממוקם מלון הרלינגטון (לשעבר הולידיי אין), ששימש כמלונית קורונה וכעת עובר שיפוץ. תנופת השיפוצים כללה גם את מלון דניאל ים המלח שנפתח מחדש ב-1 במאי "וכבר הספיק לעבור מלחמה".

בירושלים החברה עוד לא נוכחת, אבל אלקס מציג בגאווה את ההדמיות לפרויקט שערי צדק בירושלים, שם ייבנו שני מלונות: האחד על המבנה הישן של בית החולים שערי צדק, שימנה 50 חדרים, והשני שייקרא Play ייבנה בסמוך, בתוך שני מגדלים שעתידים לקום. הבנייה תתחיל בעוד כשנתיים, אבל אסף גרניט כבר גויס לשיתוף פעולה גם פה. את Playמתכנן אלקס גם להעתיק לניו יורק.

הישראלים אולי גילו את החופשה בישראל כשהם לא יכלו לטוס, אבל השנה הזו חידדה עוד יותר את המחירים הגבוהים לחופשה בארץ.

"שימשתי בעבר כיו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות המלונות וניהלתי את רשת פתאל והתמודדתי עם הנושא של המחירים בישראל. יש פה עלויות מטורפות ובירוקרטיה לא הגיונית. לפתאל יש מלונות בגרמניה ושם הם משלמים ארנונה בשיעור של 0.8% מהמחזור - בארץ זה 4%, ויש גם עלויות לרבנות. תוסיפי לזה את המחסור בעובדים ובכללם המחסור בעובדים הירדנים שהמכסה שלהם הוגבלה, מה שהקפיץ את עלות המעסיק בעיקר בים המלח ובאילת. למעשה, המחירים עלולים לעלות עוד יותר.

"אם רוצים להוריד מחירים נדרשת עבודת רוחב שתכלול את הרשויות המקומיות, הבאת עובדים זרים והפחתת עלויות הבירוקרטיה. אפשר לקבוע ארנונה משתנה ביחס לתפוסה, להטיל מס תייר פרוגרסיבי ולעשות הרבה דברים".

אולי הבעיה בהיצע. בישראל יש כ־55 אלף חדרים, זה מספיק?
"הבעיה היא לא בהיצע החדרים, הבעיה היא בבירוקרטיות ובעלויות של רשויות ושכר עבודה. הכול נורא מסורבל. כשנגיע לתקופה שיהיה רלוונטי לחשוב על התייר ה-5 מיליון, נהיה מוכנים עם מספר חדרים ועם רמת מלונאות גבוהה ונגישה".

כולם בונים מלונות ברמה גבוהה ואין מלונות עממיים.
"גם זה קשור לעלויות. הפרש ההשקעה בין הקמת של מלון יוקרה למלון עממי הוא לא משמעותי, כך שלא שווה לנו ללכת לזולים. ובכלל, ברגע שיש מחסור בעובדים, גם מלון 3 כוכבים יקר לתחזק והמודל של החל"ת סיבך לגמרי את העסק. יש לזה השפעה מנטלית על החבר’ה הצעירים שלא רוצים לעבוד, ובכלל הנכונות לחזור לעבוד במלונאות היא לא גבוהה. החבר’ה האלה לא מבינים כמה מעניין לעבוד במלונאות וכמה פוטנציאל יש בזה. אני בהכשרתי רואה חשבון, כסטודנט עבדתי כקב"ט בקראון פלאזה בתל אביב והתאהבתי בתחום.

"אולי צעירים חושבים שאי אפשר להגיע לתפקידים בכירים, יכול להיות שיש פה כשל הסברתי של המלונאים שלא מראים לעובדים הצעירים את החזון. גם עניין המענק לחיילים משוחררים שעובדים בענף הוא חסר משמעות כי אם אותו עובד, במקום במלון יעבוד במסעדה כמלצר, עם הטיפים הוא ירוויח כמו המענק. במלון באיטליה מלצר יכול לעבוד 30 שנה ולהיות מאוד גאה בעבודה שלו, בישראל כולם רוצים לעבוד בהייטק".

"לשלב בעתיד מלון בכל מתחם נדל"ן"

אלקס מחזיק כאמור ב-20% מהפעילות המלונאית של ישראל קנדה, ב-5% נוספים מחזיק עופר פלדמן, לשעבר מנכ"ל ישראל קנדה. ב-75% מחזיקה החברה הבורסאית ישראל קנדה שבראשה עומדים ברק רוזן ואסי טוכמאייר.

החברה, שזכתה במתחם לפיד ברחוב אילת בתל אביב, אף דיווחה לאחרונה כי במתחם יוקם מלון של הרשת היוקרתית Four Seasons. במתחם יוקמו שלושה מגדלים בני 35-40 קומות בהיקף של כ-120 אלף מ"ר, שיכללו כ-600 חדרי מלון, כ-500 דירות ושטחי מסחר וציבור. התוכנית שאושרה לאחרונה כוללת את הקמת המלון על ידי קבוצת סילברסטין נכסים.

למה לחברת נדל"ן להיכנס לעולם הלא יציב של מלונאות?
"זה שילוב של כמה דברים, ראשית, מלונאות הוא מוצר לייף סטייל וישראל קנדה משלבת לייף סטייל בכל פרויקט שלה. הכוונה היא לשלב בעתיד מלון בכל מתחם. אסי וברק הם אנשי נדל"ן ברמה הכי גבוהה שיש בארץ ויש יתרון עצום לשלב את הפן הנדל"ני בפן המלונאי. מלונאות שונה מניהול נדל"ן. לא הלכנו קדימה עד שלא היינו בטוחים ביכולת שלנו לממן מהפעילות הקיימת את התשתית המלונאית לאחר שבחנו את האפשרויות להרוויח".

מה הכיוון של מחירי הנדל"ן המלונאי כיום?
"למעט העסקה עם טמרס ששיקפה ירידה במחירים, אני לא חושב שיהיו ירידות מחירים משמעותיות. התיירות תדע להתאושש כמו שקרה אחרי משברים קודמים, כולל משבר 2008".

מלונאי ישראל, כולל פתאל, הרחיבו את פעילותם מעבר לים, בדגש על קפריסין ויוון. "בחנו אפשרויות ביוון", אומר אלקס, "אבל המחירים כבר לא כאלה נמוכים. היתרון ביוון זו הקירבה, אבל נעשה עסקה רק אם נמצא נכס ברמה מלונאית גבוהה".

ישראל קנדה מעדיפה להשאיר את הניהול של בתי המלון שהיא רוכשת בידיה. בכך אתם מוותרים על יתרונות שיש למותג של רשת מוכרת.
"בתפיסה שלי, כדי להשיג רווחיות נכונה, חברה מלונאית צריכה לשלב בין הסכמי ניהול לבין מלונות שיהיו בבעלותה. המשבר הדגיש את זה משום שברגע שחלק מהנדל"ן המלונאי שלך נמצא בבעלות, זה משמעותי לאיזון מול הבנקים. נכון שיש יתרון למותג ניהול בינלאומי ובעיקר במועדון הלקוחות שהוא מטפח בתוכניות נאמנות. עבורנו כחברה קטנה יחסית זה אתגר כי לקוחות מתמידים כמו עובד בחברת הייטק שמגיע למלון 10 פעמים בשנה, יגיע אליו גם בחופשה לממש את כל הנקודות שצבר. אבל אני מאמין שככל שיגיעו יותר תיירים הכוח שלנו יעלה".

ההתמודדות שלכם היא לא רק מול מלונות אחרים אלא גם מול דירות Airbnb.

"זה תחום שהוא פשוט שערורייה. זו כלכלה שחורה שעובדת ברישיון ובושה שעד היום הנושא הזה לא טופל. לא יכול להיות שאני אתארח במלון ואשלם מע"מ ואת בדירה ממול ולא תשלמי מע"מ. ישבתי על זה עם רשות המסים ועל הנושא של הבטיחות שלא מפוקח. מחלקים דירות לכמה יחידות דיור ואם תפרוץ שם שריפה אפילו אין בקרה על זה. הדירות הללו הן פוטנציאל לאסונות והן פוגעות באיכות החיים של אנשים".

ולסיום - איפה אתה אוהב לנפוש?
"אני אוהב הכול, עם הילדים בריזורטים, חופשה בניו יורק או בלונדון. לפני הקורונה הייתי בריביירה בצרפת וברגע שיתאפשר, לשם אני חוזר".