גורמים בשוק ההנפקות בת"א: חשים בהתקררות מסוימת

חברות חדשות ממשיכות לזרום לבורסה בת"א - ובהן גם ורידיס וגלאסבוקס, שהשלימו הנפקות שבהן שולבה הצעת מכר • עם זאת, גורמים בשוק ההנפקות מדווחים על התקררות מסוימת: הפחתה בשווי חברות מבוססות ורווחיות לצד חשש מהשתתפות בהנפקותיהן של חברות טכנולוגיה צעירות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock
הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

גל ההנפקות הראשוניות בבורסה בת"א נמשך בעוצמה לאחר שכ-50 חברות, רובן מתחומי הטכנולוגיה, נכנסו לבורסה מתחילת 2021 ועד היום, וגייסו בסך הכול כמעט 6 מיליארד שקל מהציבור. בין האחרונות שעלו על גל ההנפקות בימים האחרונים ניתן לציין כמה חברות גדולות - ורידיס, אקרשטיין וגלאסבוקס - שהנפקותיהן נוצלו למימוש רווחים על ידי בעלי השליטה.

עם זאת, גורמים בשוק מצביעים על סלקטיביות גוברת לאחרונה מצד הגופים המוסדיים. זו באה לידי ביטוי בהפחתת שווי החברות המנפיקות, ככל שאלה מבוססות ורווחיות, ועל חשש מהשתתפות בהנפקותיהן של חברות טכנולוגיה צעירות, שהיוו רוב משמעותי מקרב המנפיקות החדשות ב-2021, ואשר טיוטות התשקיפים שלהן "מציפות" את הבורסה גם היום.

אלו הן החברות שהשלימו הנפקות לאחרונה בהצלחה רבה יותר או פחות.

ורידיס: מימוש רווחים לדלק רכב ותש"י

חברת ורידיס, המתמקדת בתחומי איכות הסביבה, השלימה גיוס של 177 מיליון שקל בהנפקה שבוצעה לפי שווי של כ-3.56 מיליארד שקל (לפני הכסף), אשר כללה גם הצעת מכר מטעם בעלי השליטה בתמורה כוללת של 706 מיליון שקל. הללו רכשו את החברה לפני כשלוש שנים לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל בלבד, והתכוונו להנפיק אותה בשווי של כ-4 מיליארד שקל לפני הכסף.

בעלת השליטה ב-ורידיס, דלק רכב  של גיל אגמון, מכרה בהנפקה מניות ב-549 מיליון שקל ונותרה לאחריה עם 51.4% ממניות החברה. קרן התשתיות תש"י תרשום אף היא רווח מרשים מההשקעה, לאחר שמכרה בהנפקה מניות ב-157 מיליון שקל ומחזיקה לאחריה ב-14.7% מההון. הביקוש בהנפקה הסתכם בכ-2 מיליארד שקל - יותר מכפול מהיקפה הכולל.

ורידיס עוסקת בתחום איכות הסביבה באיסוף, מיון, הטמנה וטיפול בפסולת מעורבת (ביתית ותעשייתית), וכן בשריפה של פסולת אורגנית מסוכנת. פעילות האנרגיה של החברה כוללת החזקה ב-20% בתחנת הכוח או.פי.סי רותם שבמישור רותם, ואילו פעילות התפלת המים שלה כוללת החזקה ב-50% ממתקן ההתפלה באשקלון וב-59.5% מחברת שירותי התפעול וההחזקה של המתקן.

אקרשטיין: הפחיתה משמעותית את השווי בגיוס

קבוצת אקרשטיין, שבשליטת גיורא אקרשטיין ובני משפחתו, השלימה אף היא הנפקה ראשונית בבורסה, לאחר שהפחיתה משמעותית את היקפה ואת השווי המתוכנן, שעמד לבסוף על כמיליארד שקל לפני הכסף (לעומת כוונה ראשונית להנפיק בשווי של 1.3-1.4 מיליארד שקל).

כמו במקרה של ורידיס, גם הנפקת אקרשטיין כללה גיוס הון לחברה (בהיקף של 150 מיליון שקל) לצד הצעת מכר מצד המשפחה השולטת, בסכום זהה של 150 מיליון שקל. ההנפקה זכתה לביקוש כולל של 371 מיליון שקל, והיא משקפת לקבוצת אקרשטיין שווי של 1.15 מיליארד שקל אחרי הכסף.

גלאסבוקס: בעלי מניות קנו ומכרו בהנפקה

היקף דומה של הנפקה ראשונית בת"א השלימה גם חברת הטכנולוגיה גלאסבוקס,  במסגרתה מכרה מניות ב-179 מיליון שקל לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל לפני  הכסף.

גלאסבוקס (Glassbox) הוקמה בשנת 2010 על-ידי יואב שרייבר, ירון גואטה וחנן בלומשטיין, המחזיקים כיום בתפקידי ניהול בה, והיא עוסקת במתן שירותים מבוססי תוכנה (SaaS) "למטרת אנליזה של נתוני גלישה בערוצים דיגיטליים (אתרי אינטרנט ואפליקציות מובייל)".

ההנפקה כללה גם הצעת מכר מצידם של בעלי מניות קיימים בהיקף של 133 מיליון שקל. בד בבד, בעלי מניות קיימים אחרים בחברה רכשו בהנפקה יותר ממחצית הכמות שהוצעה במסגרת הצעת המכר - כ-71 מיליון שקל.  

את ההנפקה הובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי אשר זכתה לעמלות של 2 מיליון דולר מהחברה ומבעלי המניות המוכרים (בחלוקה שווה), וכן לעמלת ההצלחה ששולמה בדרך של הנפקת אופציות לחברת החיתום. האופציות מהוות בהנחת מימוש כ-3% מהון החברה, ומחיר המימוש שלהן זהה למחיר המניה בהנפקה.

שמיים אימפרוב: הטייסים גייסו 22 מיליון שקל 

הנפקה קטנה בהרבה השלימה חברת שמיים אימפרוב, שגייסה 22 מיליון שקל לפי שווי של 63 מיליון שקל לפני הכסף. שמיים הוקמה ומנוהלת בידי טייס חיל האוויר לשעבר אופיר פלדי. החברה פיתחה פלטפורמה טכנולוגית מבוססת בינה מלאכותית להפקת לקחים ותהליכי תדריך-תחקיר, לשיפור מתמיד של הארגון.

באמצעות התחקיר, המשתמש מנתח את פעולתו האחרונה ומפיק ממנה לקחים מיידים לעצמו ולארגון, בעוד שבאמצעות התדריך מפיק המשתמש תועלת מהלקחים שלו ושל הארגון שנצברו, על מנת להפחית טעויות חוזרות ברמה האישית והארגונית ולאפשר מצב של שיפור מתמיד. בכך, מבקשת החברה ליישם את עקרונות נוהג התחקירים הקיים בחיל האוויר בארגונים אזרחיים.

אי.טי.ג'י.איי: DBSI הכניסה עוד חברה לת"א 

לקראת סוף השבוע שעבר השלימה חברת ההשקעות הפרטית DBSI שבשליטת ברק דותן ויוסי בן שלום, האחראית למספר הצלחות בבורסה המקומית (טלדור, דנאל, ראדא,  שגריר ועוד), את הנפקת חברת ETGA (אי.טי.ג'י.איי).

אי.טי.ג'י.איי גייסה בהנפקה כ-130 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-270 מיליון שקל לפני הכסף. את ההנפקה הובילה ברק קפיטל חיתום.

החברה פועלת בעיקר בתחום הלוגיסטיקה בישראל, במסגרתו היא מספקת שירותי ניהול כולל של שרשרת האספקה ליבוא וליצוא סחורות, באוויר ובים, המותאמים באופן פרטני לצורכי לקוחותיה. כמו כן, היא מספקת ללקוחותיה שירותי עמילות מכס וביטוח מטענים.