3 חודשים לבחירות הכלליות בגרמניה: ניצחון מפתיע למפלגת השלטון במדינת מחוז במזרח לשעבר

מפלגתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קיבלה לפי המדגמים יותר מ-36% מהקולות, אף שהסקרים חזו שתקבל 28% בלבד • המפלגה השנייה בגודלה במדינת המחוז היא "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) הימנית, המתנגדת להגירה

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

מפלגת השלטון הגרמנית, האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU), ניצחה באופן מרשים בבחירות המקומיות שהתקיימו היום במדינת המחוז סקסוניה-אנהלט שבמזרח לשעבר, כך עולה ממדגמים שפורסמו היום בשבע (שעון ישראל), אחרי סגירת הקלפיות.

אף שהסקרים בימים האחרונים חזו למפלגה כ-28% בלבד, המדגם מצא כי היא קיבלה יותר מ-36% מקולות הבוחרים. המפלגה השנייה בגודלה במדינת המחוז היא "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) הימנית, המתנגדת להגירה, שקיבלה 22.7% מהקולות. המפלגה מוחרמת על ידי יתר המפלגות הפוליטית ואינה שותפה לשלטון באף מדינת מחוז.

חלקים ממפלגת ה-AfD, בעיקר במזרח גרמניה לשעבר, נמצאים תחת פיקוח של המשרד להגנת החוקה - הגוף האחראי בין השאר למנוע פעילות ניאו-נאצית וימנית קיצונית אחרת.

המפלגה היא מתנגדת חריפה להגירה לגרמניה ולאיסלאם והצליחה לסחוף קולות מהימין באמצעות מצע זה. מנהיגיה קראו בעבר לשואה "לשלשלת ציפורים" בלבד על ההיסטוריה המפוארת של גרמניה וקראו גם לשים קץ "לתרבות האשמה הגרמנית".

בתחום הקורונה, המפלגה הפגינה עמדות המכחישות את הנגיף ואת המגיפה, וביקרה את ההגבלות הציבוריות של הממשלה במסגרת מאבקה בקורונה.

עדיין, חוסר שביעות הרצון מהדרך שבה הממשלה הגרמנית התמודדה עם המגפה, כולל שיעור גבוה של תחלואה בחורף והגבלות על החיים הציבוריים, נחשבים לגורמים מרכזיים בירידת כוחה של ה-CDU בחודשים האחרונים ברמה הלאומית.

הבחירות הנוכחיות עשויות לסמן מפנה בתחום זה. ה-CDU התחזקה ב-6% לעומת הבחירות האחרונות ב-2016. מי שנחלשו מבחינה פוליטית הם מפלגת ה"לינקה" השמאלית, שקיבלה לפי המדגמים 11% (לעומת 16% בבחירות הקודמות) והסוציאל-דמוקרטית (SPD), שקיבלו רק 8.3% (לעומת 10.6%).

התוצאות האמתיות יתחילו להתקבל בשעות הקרובות. בניגוד למגמה בסקרים בחודשים האחרונים ביתר גרמניה, "הירוקים" התחזקו בסקסוניה-אנהלט ב-1% בלבד, וקיבלו 6.5% מהקולות. הליברלים (FDP) עברו את אחוז החסימה, אחרי כישלון בסיבוב הבחירות הקודם, וקיבלו 6.4% מהקולות.

שיעור הצבעה נמוך

אם תוצאות המדגם יתאמתו, הרי שמדובר בהישג נחוץ מאוד לארמין לאשט, מנהיג ה-CDU והמועמד שלה לתפקיד הקאנצלר בבחירות הכלליות שיתקיימו ב-26 בספטמבר.

לאשט נאבק עם סקרים לא מחמיאים, עם תחרות מצד "הירוקים" במערב גרמניה ותחרות לכאורה מצד "אלטרנטיבה לגרמניה" במזרחה. מנהיגי המפלגה שיבחו בדקות האחרונות את החתירה של לאשט "למרכז הפוליטי" ואת מי שהוביל את ה-CDU לניצחון המסתמן - ראש הממשלה המכהן ריינר הסלוף.

כיום שולטת במדינת המחוז קואליציה משולשת של ה-CDU, ה-SPD ו"הירוקים". שיעור ההצבעה בבחירות היום היה נמוך בהשוואה לבחירות הקודמות, ועד השעה 16:00 הצביעו 41% מיותר משני מיליון בעלי זכות הבחירה, לעומת כ-47% לפני חמש שנים.