הוותיקן מעדכן  את כללי הכנסייה לגבי פשיעה כלכלית והטרדה מינית

עדכונים לכללי הענישה של הכנסייה הקתולית כוללים גם חוק נגד הסמכת נשים לכמורה ואיסור על הקלטת וידויים

האפיפיור / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
האפיפיור / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הוותיקן חשף גרסה מעודכנת של כללי העונשין של הכנסייה הקתולית, באופן המשקף את השערוריות שנגעו להטרדה מינית מצד כמרים ושחיתות כלכלית שפגעו בכנסייה בשנים האחרונות. החוק החדש מרחיב את סוגי העבירות עליהן נענשים וגם את הגדרת התוקפים והקורבנות.

כללי הענישה החדשים מרחיבים את הקטגוריות של אנשים שניתן להעניש על הטרדה מינית, כולל נזירות ועובדים שאינם כמרים, אבל לא כוללים ביטול אוטומטי של ההסמכה לכמרים שהטרידו מינית, כפי שדרשו כמה פעילים.

אם כי רוב הכללים הם אוסף של חוקים שנקבעו על ידי האפיפיורים בשלושה העשורים האחרונים, הם שמים דגש יותר חזק מהכללים הקודמים, שפורסמו ב־1983, לגבי המחויבות לאכוף עונשים, וכוללים הצהרה שבישופים צריכים לנקוט פעולות ענישה כשאזהרות וצעדים אחרים אינם מספקים על מנת לעשות צדק או לשקם את האשמים.

בצו שמכונן את השינויים, האפיפיור פרנציסקוס כתב שחסד ומשמעת קשורים זה בזה באופן אינטימי ושהתרופה הנכונה להתנהגות לא מוסרית "אינה מסתכמת בנזיפות או הצעות לתיקון".

"פשע נגד החיים, הכבוד וחירות האדם"

כללי העונשין המתוקנים מסווגים מחדש את ההתעללות המינית בקטינים בידי כמרים כ"פשע נגד החיים, הכבוד וחירות האדם", ולא כהפרה של "מחויבויות מיוחדות" של הכמורה, כפי שהיה כתוב בניסוח מ־1983.

משמעות הסיווג החדש היא שהחוק יכסה גם התעללות שנעשתה על ידי עובדי כנסייה זוטרים וחברי מסדרים דתיים שאינם כמרים.

הסיווג כולל לא רק התעללות בקטינים אלא גם במבוגרים פגיעים. חידוש נוסף בכללי העונשין אוסר על טיפוח קטינים או מבוגרים פגיעים להשתתפות בסרטים פורנוגרפיים.

פעילים למען קורבנות ההתעללות המינית דרשו מזה זמן רב שהכנסייה תגדיר את ההטרדה כפשע נגד ילדים ולא כהפרה של שבועת ההתנזרות של הכמרים. אבל לא סביר להניח שדעת המבקרים תנוח מהניסוח החדש, שעדיין מתאר התעללות כ"עבירה נגד הציווי השישי" האוסר על ניאוף.

"תיאור התעללות מינית בילדים כפשע הקנוני של 'ניאוף' הוא שגוי ומצמצם את האופי הפלילי של ההתעללות שסובלים הקורבנות. פשע קנוני המתייחס להתעללות מינית בילדים צריך באופן ברור להיות מוגדר כפשע נגד הילד", נכתב בדוח שפורסם בנובמבר על ידי גוף הנתמך בידי ממשלת בריטניה.

במרץ, וועידת הבישופים הקתוליים באנגליה ווויילס ביקשה מהוותיקן לכתוב מחדש את החוק ולהסיר את ההתייחסות לציווי השישי.

הבישוף חואן איגנסיו אריאטה, מזכיר מועצת הכמרים לטקסטים חוקקים, אמר לעיתונאים ביום שלישי שהסרת ההתייחסות הזו הייתה חורגת מהמסורת ויכלה לגרום לבלבול לגבי משמעות החוק.

שערוריות הקשורות להתעללות מינית על ידי כמרים היו משבר בכנסייה הקתולית כבר שני עשורים. ב־2019, האפיפיור פרנציסקוס כונן חוקים חדשים על מנת שבישופים יהיו נתונים יותר לדין וחשבון לגבי התעללות והסתרתה, על ידי זה שהקל את תהליך הגשת התלונות על ידי הציבור. אבל מבקרי המהלך אומרים שחסר לו המרכיב הקריטי של ביקורת חיצונית וחילונית.

בכללי העונשין החדשים אין פיטורין מיידים של מתעללים מהכמורה, עוד דרישה של פעילים נגד התעללות, ופיטורין כאלה קורים רק "כשבנסיבות המקרה הדבר נחוץ".

כמה שינויים אחרים שפורסמו ביום שלישי מתייחסים לפשיעה כלכלית, ספציפית לאיסור על המכירה של נכסי כנסייה "בלי התייעצות, הסכמה או רשות מראש".

ההשקעה היקרה של הוותיקן בבניין ברובע צ'לסי בלונדון הביאה לפתיחה של כמה חקירות וב־2019 הובילה להשעיית כמה עובדים בוותיקן, כולל יועץ פיננסי בכיר.

הקרדינל ג'ובני בצ'יו, שפיקח על ההשקעה המקורית, התפטר מהמשרה שלו בוותיקן וויתר על זכויותיו כקרדינל לבקשה האפיפיור פרנציסקוס בספטמבר האחרון. הוותיקן לא הודיע אם ההתפטרות הייתה קשורה לעסקה בלונדון. קרדינל בצ'יו הכחיש שעשה משהו לא כשורה.

בכללים המעודכנים ישנם גם סעיפים האוסרים על הסמכת נשים, וקובעים אקסקומוניקציה (סילוק מהכנסייה) באופן אוטומטי לכל מי "שינסה להכניס אישה למסדר קדוש, ולאשה שמבקשת לעבור את הטקס". עדכון נוסף אוסר באופן מפורש על הקלטת ווידויים.