מודעות, פרסומות וביקורי בית: לובי הנשק בארה"ב משקיע מיליוני דולרים בהתנגדות לרגולטור שביידן רוצה למנות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מתכוון למנות את דיוויד צ'יפמן, שתומך בהקשחת הכללים להחזקת נשק בארה"ב, לעמוד בראש לשכת האלכוהול, הטבק, כלי הנשק וחומרי הנפץ (ATF) • חברות הנשק מתנגדות למהלך, ומתכוונת להפנות נגדו משאבים רבים

הפגנת תלמידים בארה"ב בעד הגבלות על נשיאת נשק / צילום: Shutterstock, Jeffrey J Snyder
הפגנת תלמידים בארה"ב בעד הגבלות על נשיאת נשק / צילום: Shutterstock, Jeffrey J Snyder

לובי של נשאי-הנשקים בארה"ב מתנגד בתוקף למינויו של דיוויד צ'יפמן לעמוד בראש לשכת האלכוהול, הטבק, כלי הנשק וחומרי הנפץ (ATF).

צ'יפמן היה חוקר של ב־ATF במשך 25 שנים. אבל ארגונים שתומכים בהחזקת כלי נשק בידיים פרטיות מתנגדים למינויו בגלל שהוא תומך בהקשחת הכללים להחזקת נשק ובעבר עבד כיועץ מדיניות ב־Giffords, אחת הקבוצות הפועלות להקשחת חוקי החזקת הנשק בארה"ב.

לאחר קמפיין נגד מינויו, שכלל רכישת מודעות פרסום לפני השימוע שלו בסוף מאי, פונים כעת הארגונים למסדרונות וושינגטון ולסנאטורים רפובליקאים אך גם דמוקרטים שעשויים להשפיע על התוצאה.

הלוביטסטים בעיקר חוששים שצ'יפמן יפרש מחדש את החוקים הקיימים על מנת לפקח יותר מקרוב על יצרניות הנשק. בשימוע שלו בסנאט הוא הביע תמיכה באיסור מכירת רובים אוטומטיים מסוימים.

בכל הנוגע לציר הפוליטי, המשימה של הלוביסטים מורכבת מאוד. כדי להטות את הכף לטובתן, יצטרכו קבוצות הלובי לשנות את דעתו של לפחות דמוקרט אחד בסנאט שנחלק היום 50־50 ( לא כולל את הקול של סגנית הנשיא קמלה האריס שיש לה קול נוסף).

"זה ייצור תקדים רע מאוד ל־ATF כארגון, בגלל שזה יעלה את הסבירות שממשל רפובליקאי ימנה לתפקיד הזה בעתיד מישהו מתוך תעשיית הנשק או ארגון הרובאים הלאומי (NRA)", אמר לארי קין, סגן נשיא ויועץ בקרן ספורט הירי הלאומית (NSSF). "הדמוקרטים היו צורחים מהגגות אם זה היה קורה והם היו צודקים".

מאז שראשות ה־ATF הפכה למשרה באישור הסנאט, קרן NSSF עדיין לא הביעה התנגדות לאף מינוי.

ב־NRA נקטו גישה שונה, ושילמו מיליוני דולרים על פרסומות במדינות של כמה סנאטורים בחודשים האחרונים. ב־NRA אומרים שהיד עוד נטויה והם מתכננים להוציא עוד כחצי מיליון דולר נוספים בשבועות הקרובים על פרסומות, פליירים בדואר ופגישות עם הציבור על מנת ללחוץ על סנאטורים בנושא.

קבוצות התומכות בהגברת הפיקוח על כלי נשק הגדילו את השפעתן בוושינגטון בעשור האחרון עקב מקרים רבים של טבח המוני. אבל קבוצות התומכים בהחזקת נשק והתעשייה עדיין הוציאו כמעט פי חמישה ויותר על לוביסטים בשנה שעברה.

בסופו של דבר, הציפייה היא שמחוקקים יצביעו בעיקר לפי קווים מפלגתיים, ולכן המאמצים של שני הצדדים מתמקדים בסנאטורים הבודדים המתנדנדים.