עובדי הבנקים החליטו להתאגד נגד ההנהלות. מה קרה בפועל?

בפגישה שנחשפה בגלובס לפני כחודש, נציגי העובדים של הבנקים העלו שני נושאים לקידום: עבודה היברידית והכנסת נציג מטעם העובדים לדירקטוריונים • מאז, לא הרבה השתנה

פגישת ראשי ועדי הבנקים במאי השנה / צילום: ישיל שלמה
פגישת ראשי ועדי הבנקים במאי השנה / צילום: ישיל שלמה

בתחילת חודש מאי הוצגה תמונה היסטורית: נציגי חמישה ועדי בנקים התאספו יחד והכריזו על שיתוף פעולה לטובת עובדי הבנקים. בפגישה סיכמו הנציגים של לאומי, הפועלים, דיסקונט, מרכנתיל והבינלאומי להיפגש שוב, אך בינתיים זה לא קרה ובינתיים התקשורת היא בעיקר טלפונית ונראה כי כל ועד פועל לבדו מול הבנק שלו.

בפגישה שנערכה לפני כחודש במשרדי ועד העובדים של בנק לאומי הועלו שני נושאים מרכזיים לטיפול. הראשון הוא ייצור מודל של עבודה היברידית עבור העובדים, שיוכלו לעבוד לפחות בחלק מהשבוע מביתם וביתר ימות השבוע ממשרדי הבנק. הנושא השני היה צירוף של דירקטור מטעם העובדים לדירקטוריונים של הבנקים.

ההסתדרות עוד לא במשחק

לפי שעה נדמה כי רק לאחד משני הנושאים שעלו בפגישה הראשונה ישנה היתכנות לקרום עור וגידים, והוא העבודה ההיברידית. לגלובס נודע כי ועד העובדים של בנק לאומי הגיש בימים האחרונים מסמך להנהלת הבנק, בו הוא מציע מודל לעבודה מהבית בחלק מהימים. תשובת ההנהלה טרם התקבלה.

בוועדים מנסים מזה זמן רב לצרף את ההסתדרות למאבק. למרות זאת, עדיין לא נראתה התערבות של ההסתדרות במאבק או רצון שלה לפרוס את חסותה עליו. אם בסופו של דבר תחליט להיכנס למאבק, זה יהיה כחלק מצעד שיהיה תקף לכל המשק ולא למגזר הבנקאי לבדו.

עבודה היברידית בחודשים הקרובים?

במקביל, אחת המסקנות שהותירה אחריה מגפת הקורונה היא ההבנה שמודלים של עבודה השתנו בכל העולם. הבנקים, כמו מקומות עבודה אחרים, אפשרו לעובדים רבים ולעיתים אף למחצית מכוח העבודה, לעבוד מרחוק ולכן בחלק מהבנקים כבר בוחנים מודלים של עבודה היברידית, בתהליך שעשוי לצאת לפועל כבר בחודשים הקרובים.

הנקודה הנוספת שביקשו בוועדי העובדים לקדם, הכנסת נציג מטעמם לדירקטוריונים, היא בעייתית יותר. בחלק מהוועדים מקווים כי יצליחו לעשות זאת באמצעות חקיקה לאחר שתקום ממשלה חדשה. לגלובס נודע כי עלתה האפשרות לצרף סקטור כלכלי נוסף ליוזמה, שזהותו עדיין לא גובשה, במטרה להגדיל את מנופי הלחץ על ההנהלות מצד אחד ועל הפולטיקאים מן הצד השני, אך גם כאן הסבירות שתהיה חקיקה רלוונטית רק למגזר הבנקאי או למגזר אחד נוסף נראית נמוכה.

בנוסף, לא נראה כי בעתיד הקרוב יעלה בכוחם של ראשי הוועדים, שגם הם עצמם לא נחושים במידה שווה, לקדם את המהלך. במיוחד כשהוא דורש שיכנוע של חברי הכנסת להיכנס למאבק עם המגזר הפיננסי, במשק שרק עתה יוצא ממשבר שנמשך שנה וספק אם נגמר. לגייס אותם לשינויים דרמטיים כעת זו משימה לא פשוטה.