האם משביעים ממשלה גם מחוץ לימי העבודה של מליאת הכנסת?

מירב בן-ארי טוענת שניתן להשביע את הממשלה שלא בימי עבודת המליאה • זה נכון, בתנאי אחד • המשרוקית של גלובס

מירב בן־ארי, יש עתיד בוקר טוב ישראל,  גלי צה”ל, 06.06.21 / צילום: שלומי יוסף
מירב בן־ארי, יש עתיד בוקר טוב ישראל, גלי צה”ל, 06.06.21 / צילום: שלומי יוסף

האם חוסר הבהירות סביב מועד השבעת הממשלה ה-36 לא מחויב המציאות? כבר בשבוע שעבר יאיר לפיד הודיע לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה, אך יו"ר הכנסת יריב לוין אמר שיודיע על כך ועל מועד השבעת הממשלה רק ביום העבודה הבא של הכנסת: יום שני. ח"כ מירב בן-ארי מיש עתיד לא חשבה שזה רק בגלל סידור העבודה של הכנסת: "היו בעבר ממשלות שהושבעו גם בראשון וגם בחמישי, לא רק בימים של מליאת הכנסת", היא אמרה בגלי צה"ל. "אבל הליכוד לא מרגיש כמונו את הצורך להחליף את הממשלה ולהעמיד כבר ממשלה לאזרחי ישראל, אז הוא מושך עד הרגע האחרון".

סעיף 13(ב) לחוק יסוד: הממשלה נותן ליו"ר הכנסת לקבוע את מועד השבעת הממשלה שבוע מרגע שהודיע לכנסת על הרכבת הממשלה. בן-ארי למעשה טוענת שלוין ישתמש בכל הזמן שעומד לרשותו, למרות שטכנית יוכל לעשות זאת בחמישי או ראשון אם יחפוץ בכך.

 
  

האמנם? ימי העבודה הקבועים של מליאת הכנסת הם בימים שני-רביעי. התכנסות בימי ראשון או חמישי אפשרית, אבל נעשית בנסיבות מיוחדות. האם השבעת ממשלה מביאה למקרים כאלה?

בדיקת מועדי השבעת הממשלה מגלה שכן: מתוך 35 הממשלות שהושבעו, 11 מהן הושבעו בימים ראשון או חמישי. למעשה, יום חמישי הוא מהימים היותר פופולריים בשבוע להשביע בהם ממשלות, כשרק ביום שני השביעו יותר ממשלות.

בחלק מהמקרים, כמו עם הממשלה הראשונה, השביעית והתשיעית, הצגת הממשלה החלה ביום שלישי או רביעי, אבל הדיון נגרר לחמישי. ממשלת גולדה מאיר האחרונה הושבעה ביום ראשון אחרי שמאיר עדכנה את הכנסת על הרכבת הממשלה במוצאי שבת. ממשלת הרוטציה של שמעון פרס ויצחק שמיר הושבעה גם היא ביום חמישי. בכינוס המיוחד הזה גם הספיקו לדחוף הצבעה על שינוי לחוק יסוד הממשלה, כדי ליצור את תפקיד מ"מ רה"מ. גם הממשלה היוצאת הושבעה ביום ראשון, לאחר שההסכם הקואליציוני לכינון הממשלה הונח על שולחן הכנסת ביום שישי שלפני כן.

וכאן קבור הכלב: סעיף 1(א) לחוק הממשלה דורש שהסכמים קואליציוניים יימסרו למזכיר הכנסת לפחות 24 שעות לפני השבעת הממשלה. ההסכמים טרם נמסרו, כך שנכון לעכשיו לוין יצטרך לקבוע את המועד כך שייתן זמן מספיק להגשת ההסכמים.

בשורה התחתונה: דבריה של בן-ארי דורשים הקשר. היו ממשלות שהושבעו שלא בימי העבודה הקבועים של מליאת הכנסת. אך חוק הממשלה דורש שהסכמים קואליציוניים יימסרו לכנסת לפחות 24 שעות לפני ההשבעה, וההסכמים של הממשלה ה-36 טרם הוגשו.

לקריאה נוספת:

עבודת המליאה - אתר הכנסת
חוק הממשלה
כל ממשלות ישראל - אתר הכנסת
השבעת הממשלה הראשונה ביום חמישי ה-10 במרץ 1949
השבעת הממשלה ה-35 ביום ראשון ה-17 במאי 2020

תחקיר: אוריה בר-מאיר