ישראל כ"ץ | בלעדי

מתנת הפרידה של כ"ץ לגופי השידור: שחרור 35 מיליון שקל שהוחזקו חמש שנים

רגע לפני שהוא מפנה את משרד האוצר, השר ישראל כ"ץ חתם על שחרור 35 מיליון שקל (כספי הביד) לקשת, רשת, הוט ו-yes, בחלוקה שווה • מדובר בכסף ששילמו הערוצים המסחריים ב-2017 תמורת אפיקי השידור שלהם, סכום שאמור עפ"י החוק לשוב לשוק כדי שישקיעו אותו בהפקות מקור

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

מתנת הפרידה של ישראל כ"ץ לקשת רשת הוט ו-yes: לגלובס נודע כי אחרי חודשים של עיכוב ורגע לפני עזיבת משרד האוצר, חתם שר האוצר ישראל כ"ץ על שחרור 35 מיליון שקל (כספי הביד) לקשת, רשת, הוט ו-yes בחלוקה שווה.

הביד הוא סכום של 35 מיליון שקל ששילמו הערוצים המסחריים ב-2017 תמורת אפיקי השידור שלהם, סכום שאמור על-פי החוק לחזור לשוק כדי שישקיעו אותו בהפקות מקור.

סאגת החזרת כספי הביד לגופים המשדרים נמשכת כבר למעלה מחמש שנים, וגם בחודשים האחרונים, כשנראה היה כי הסוגיה נמצאת בדרך לפתרון, צצו עיכובים בגלל כיפופי ידיים בין-משרדיים, משפטיזציה וניסיון של הדרג הפקידותי לוודא שלא תהיה התערבות פוליטית בתכנים של גופי השידור.

פלונטר בין-משרדי

נזכיר כי בחודש יוני לפני שנה הודיע שר התקשורת דאז יועז הנדל כי החליט לחלק את הכסף בחלקים שווים בין קשת, רשת, הוט ו-yes . אולם עם "הגזר" הניף הנדל גם "מקל", כשהציב תנאים הנוגעים לסוג ההפקות לו יועד הכסף, וקבע כי "על הכספים להיות מושקעים בתכנים בעלי זיקה להוויה הישראלית, כגון ממלכתיות, התיישבות, קליטת עלייה, גיוון החברה הישראלית, ציונות, שילוב מיעוטים בחברה הישראלית, יהדות התפוצות, היסטוריה של עם ישראל ומדינת ישראל".

לאחר ההחלטה של הנדל עבר הכדור למגרש של משרד האוצר - הגוף שאמור להעביר את הכסף למועצת הרשות השנייה ולמועצת הכבלים והלוויין, שהם הרגולטורים המופקדים בפועל על חלוקתו. אלא שהיועץ המשפטי של משרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, סבר כי הנדל חרג מסמכותו בכך שקבע פרמטרים תוכניים לחלוקת הכסף, ולכן משרד האוצר לא יכול לשלם אותו לפי מתווה השר.

למרות שבמשרד התקשורת טענו כי קיבלו אישור מראש למהלך, עו"ד מסינג פנה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין, כדי לקבל חוות-דעת כתובה. במשך שבועות ארוכים המתינו במשרד המשפטים לחוות-הדעת, שהועברה רק השבוע למשרדי האוצר והתקשורת. בהמשך קבע לוין בחוות-דעתו כי יש קושי משפטי במנגנון שיצר שר התקשורת דאז הנדל לחלוקת הכסף, אך ניתן לאשר אותו. כעת הוחלט במשרד התקשורת לוותר על הסעיף לחלוטין, מה שסולל שוב את הדרך להעברת הכספים לגופי השידור.

הפלונטר אמור היה להשתחרר כאשר בני גנץ, בכובעו כשר התקשורת (לפני מינויו של איתן גינזבורג) חתם בפברואר על ההוראה לשחרר את הכספים, מה שהחזיר את הכדור חזרה למגרש של וכ"ץ, שחתימתו היא האחרונה שנדרשת לשחרור הכסף.

החתימה של גנץ התאפשרה לאחר שבשיחות בין משרדי האוצר לתקשורת הוחלט על הורדת סעיף ה"ישראליות" שקבע שר התקשורת הקודם יועז הנדל כחלק מהתנאים לחלוקת הכסף. אולם שינוי התנאים וחתימתו של גנץ לא הועילו: מאז פברואר נמנה כ"ץ מלחתום על האישור, שאמור כאמור להיות טכני בלבד אך חיוני לשחרור הכסף.

עתה כשנראה שכ"ץ בדרכו החוצה ממשרד האוצר אל מציאות פוליטית חדשה הוא עושה מחווה אחרונה, ולמרות שבגופי השידור למודי הניסיון מסרבים עדיין לשחרר אנחת רווחה עד שהכסף יועבר אליהם פיזית, נראה כי הפעם הסאגה באמת הסתיימה.