היום הגורלי של ממשלת השינוי: כיצד תעבוד ההשבעה?

היום ב-16:00 תתכנס מליאת הכנסת לישיבה שבסופה אמורה לקום ממשלה חדשה בישראל • איך זה יעבוד, מתי ההשבעה עצמה, והאם זה עוד יכול ליפול? • גלובס עושה סדר

יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר שלפיד הודיע כי עלה בידו להרכיב ממשלה / צילום: Reuters, dpa
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר שלפיד הודיע כי עלה בידו להרכיב ממשלה / צילום: Reuters, dpa

היום (א') בשעה 16:00 תתכנס מליאת הכנסת לישיבה מיוחדת, שבסופה, אם לא יתרחש משהו חריג, תושבע הממשלה ה-36 של ישראל בראשות יו"ר ימינה נפתלי בנט. הטקס צפוי להמשך מספר שעות במעמד נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ונשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, ורק בסופו תתקיים ההצבעה הגורלית לקיומה של הממשלה.

תחילה יו"ר הכנסת יריב לוין יזמין אל דוכן הכנסת את ראש הממשלה המיועד בנט על מנת שיציג את ממשלתו, פירוט קווי היסוד שלה, הרכבה וחלוקת התפקידים בין השרים. לאחר נאומו של בנט יעלה לנאום גם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וכן ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, שהוא ראש הסיעה הגדולה שאיננה חלק מהממשלה שתושבע. בתום נאומי השלושה, יתקיים דיון סיעתי שבו יוקצו לכל סיעה בכנסת, אופוזיציה וקואליציה, 9 דקות לשאת דברים. השלב הזה צפוי להימשך כשלוש שעות.

אחרי הנאומים, לפני ההשבעה: בחירות ליו"ר הכנסת

רק אז, סמוך לשעה שבע בערב יחל שלב ההצבעות ויתקיים דיון לבחירת יו"ר הכנסת. חברי הכנסת יצביעו על מועמדותו של ח"כ מיקי לוי מיש עתיד ולאחר שייבחר הוא יעלה לנהל את המשך הישיבה שבה תיערך הצבעת הבעת אמון בממשלת החילופים והצהרות האמונים של ראש הממשלה, ראש הממשלה החלופי והשרים.

כדי שהממשלה תאושר נדרש רוב רגיל, אך במקרה הזה - 61 הצבעות, שכן יתר החברים בכנסת (59 ח"כים) הם חברי גוש הימין והרשימה המשותפת - שבה אנשי תקווה חדשה הודיעו כי לא יתמכו. לכן, במידה שאפילו חבר כנסת אחד מהקואליציה המיועדת לא ירים את האצבע בעד הממשלה: ההצבעה לא תעבור. במקרה אחר, חברי הכנסת מהמשותפת יכולים להחליט להיעדר מההצבעה, וההחלטה הזו תספק ספק רשת ביטחון לממשלה שבדרך.

לאחר ההצבעה, יעלו בנט, יאיר לפיד ושרי הממשלה המיועדים בזה אחר זה ויצהירו אמונים: "אני מתחייב כראש ממשלה/חבר הממשלה לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה, למלא באמונה את תפקידי כחבר הממשלה ולקיים את החלטות הכנסת". למחרת היום ייכנסו השרים למשרדים לטקסי החילופים ומשם לעבודה שמצפה להם.

סדר ההשבעה:

1. נאום ראש הממשלה המיועד וראש הממשלה החליפי
2. נאום ראש הממשלה היוצא - נתניהו
3. נאומים של חברי הכנסת (כל סיעה מקבלת 9 דקות לנאום בסך הכל)
4. הצבעה על החלפת יו"ר הכנסת 
5. הצבעת אמון בממשלה ה-36
6. שבועות ראשי הממשלה הנכנסים
7. שבועות השרים