הותר לפרסום: אביהו איבשיץ, סמנכ"ל הכספים לשעבר בקבוצת נגב, ייכנס לכלא לשנתיים וחצי

אביהו איבשיץ הורשע בפרשת "שיפוץ" הדוחות הכספיים באפריקה תעשיות וצפוי לרצות עונש מאסר למשך 31 חודשים • הרשעתו של סמנכ"ל הכספים נאסרה לפרסום ע"י השופט בני שגיא בשל חתונת בתו בהסכמת התביעה באופן חריג

אביהו איבשיץ, סמנכ"ל הכספים לשעבר של קבוצת נגב / צילום: כדיה לוי
אביהו איבשיץ, סמנכ"ל הכספים לשעבר של קבוצת נגב / צילום: כדיה לוי

הותר לפרסום: סמנכ"ל הכספים לשעבר של קבוצת נגב, אביהו איבשיץ, הורשע בפרשת "שיפוץ" הדוחות הכספיים באפריקה תעשיות וצפוי לרצות עונש מאסר למשך 31 חודשים.

הרשעתו של איבשיץ נאסרה לפרסום על-ידי סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט בני שגיא, בהסכמת התביעה באופן חריג, זאת לאחר שהורשע בינואר 2021. הבקשה התבקשה מטעמים הומניים, בשל חתונת בתו הצפויה, ואושרה למרות השלב המתקדם של ההליך.

גם הרשעתו של מנכ"ל אפריקה תעשיות לשעבר, אבי מוטולה, נאסרה לפרסום, ובעקבות דיון שהתקיים בשבוע שעבר לבקשת גלובס, כלכליסט ודה מרקר, בוטלו צווי איסור הפרסום. הצו בעניינו של מוטולה בוטל בשבוע שעבר, והצו בעניינו של איבשיץ בוטל היום (א'). 

אביהו איבשיץ הוא רואה חשבון במקצועו ששימש כסמנכ"ל כספים בקבוצת נגב שבבעלות אפריקה תעשיות הציבורית עד לשנת 2015. מתוקף תפקידו הוא חתם על דוחותיה הכספיים של נגב, ושכרו הושפע מביצועי קבוצת נגב.

איבשיץ הודה במסגרת הסדר טיעון בעבירות של הכללת פרטים מטעים בדוחות הכספיים, ריבוי עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט וסיוע לקבלת דבר במרמה. בנוסף הוא הורשע במתן שוחד לעובד רשות המסים. כל העבירות בוצעו במהלך השנים 2011-2014. במסגרת הסדר הטיעון הסכים איבשיץ לרצות 31 חודשי מאסר.

הליך הגישור שהוביל להרשעתם של איבשיץ ושל מוטולה התנהל בפני סגן הנשיא שגיא. איסורי הפרסום ניתנו לאחר הרשעתם של השניים ונותרו חסויים מעיני הציבור. בדיון בבקשה להסרת צווי איסור הפרסום ניסה השופט שגיא לשכנע להותיר את צווי האיסור באופן זמני: "האם דחייה של חודשיים מטעמים הומניים זה משהו שהאינטרס הציבורי לא יכול לספוג?" אמר. "עומד נאשם שרוצה לקחת אחריות, נניח שאיסור הפרסום הוא עניין מבחינתו, הנאשם מוכן לקחת אחריות עכשיו, ובקשתו היא לאסור פרסום למספר חודשים. זו דחייה לחודשיים שלושה".

גלובס, שיוצג בהליך על-ידי עו"ד יורם מושקט, ויתר גופי התקשורת עמדו על הבקשה, ולאחר שמיעת הטיעונים קיבל שגיא את הבקשה וביטל את צווי איסור הפרסום.

השופט בני שגיא / צילום: שלומי יוסף
 השופט בני שגיא / צילום: שלומי יוסף

לפי כתב האישום המתוקן בו הודו מוטולה ואיבשיץ, השניים ניצלו את מעמדם באפריקה תעשיות על-מנת להורות לכפופים להם לבצע פעולות שיציגו מצגים משופרים ביחס לנתונים הכספיים של הקבוצה. מוטולה הנחה את עובדיו, ובראשם איבשיץ, לנקוט לשם כך את כל האמצעים, לרבות ביצוע עבירות פליליות.

בהוראת מוטולה ואיבשיץ בוצעו רישומים כוזבים במסמכי קבוצת נגב. איבשיץ מתואר כמנהל דומיננטי ובכיר בקבוצה, אשר פעל כיד-ימינו של מוטולה וניצל את מומחיותו החשבונאית לשם ביצוע העבירות. בעקבות הפעולות שהובילו מוטולה ואיבשיץ, שעיקרן הכללת פרטים מטעים בדוחות של החברה הציבורית, נאלצה אפריקה תעשיות להציג מחדש את דוחותיה וגרעה 73 מיליון שקל מהונה העצמי.

איבשיץ הורשע גם במתן שוחד לעובד רשות המסים משה שועה בין השנים 2011-2014. לפי כתב האישום המתוקן, איבשיץ איפשר לשועה לקבל סחורה של קבוצת נגב בשווי של 78 אלף מבלי לשלם, מאחר שסבר כי שועה יסייע לקבוצת נגב. שועה שידרג מוצרי קרמיקה וסניטציה שקיבל מקבלן כאשר רכש דירה חדשה, בסיועו של איבשיץ. התמורה שולמה לאחר פיטוריו של איבשיץ, ולאחר שנערכה ביקורת בחברה לחובות פתוחים.

כתב האישום הוגש גם נגד חברת אפריקה ישראל תעשיות, קבוצת נגב קרמיקה ועשרה עובדים נוספים בדרגות שונות, שהועסקו בקבוצה בשנים 2014-2011. הסדרי טיעון נוספים נוספים בפרשה נערכו עם גלית דורי, מנהלת שירות לקוחות ואחראית מחלקת חשבוניות בקבוצת נגב, עליה נגזרו 4 חודשי מאסר בפועל; יעקב ראוכרגר, מנהל מערכות המידע בקבוצת נגב; דוד משיח, מנהל בקרת איכות בקבוצת נגב; ותומר כובאני, מנהל מחלקת סוחרים בקבוצת נגב; עליהם נגזרו עונשים של עבודות שירות בין 4-7 חודשים.

אבי מוטולה / צילום: שלומי יוסף
 אבי מוטולה / צילום: שלומי יוסף

התיק נוהל על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר על-ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך. איבשיץ מיוצג על-ידי עו"ד אלון רון, ומוטולה מיוצג על-ידי עו"ד עודד ברגר.

מעורבותו של איבשיץ בפרשה נחשפה בין היתר בעקבות חקירה פנימית שביצע משרד המודיעין העסקי ויצמן-יער.

ת.פ. 59453-07-19, ת.פ. 43832-08-18