גם יפעת גליק ואוהד חמו ברשימה: כל הזוכים בפרס סוקולוב 2021

עוד בין הזוכים: העיתונאי גדעון לוי מ"הארץ"; קרינה שטוטלנד, עורכת מגזין "לאישה"; והקריקטוריסט גיא מורד

אוהד חמו, כתב השטחים של חדשות 12. פרשנות מעמיקה / צילום: ראובן קסטרו
אוהד חמו, כתב השטחים של חדשות 12. פרשנות מעמיקה / צילום: ראובן קסטרו

פרס סוקולוב של עיריית תל אביב עבור תקשורת אלקטרונית יינתן השנה לעיתונאית יפעת גליק, כתבת התחקירים של תאגיד השידור הציבורי, ולאוהד חמו, כתב שטחים ופלסטינים של חדשות 12.

בנימוקים למתן הפרס נכתב כי גליק עוסקת זה 20 שנה במלחמה עיתונאית עיקשת לחשיפת עבירות, כשלים ומחדלים במערכות ציבוריות. בין השאר, היא מעלה באופן שיטתי לסדר היום הציבורי פגיעות חמורות באיכות הסביבה ע-לידי קרטלים ותאגידי ענק, נושאים שכלי תקשורת מסחריים ממעטים לעסוק בהם. תחקיריה תרמו לחיזוק המודעות הציבורית למנגנונים המסואבים שמאחורי מערכות אלה. כעיתונאית חוקרת בתאגיד השידור היא מהווה דוגמה לתקשורת נושכת, משפיעה וחסרת מורא.

לגבי אוהד חמו נכתב כי הוא כתב שטחים ופרשן של חדשות 12 שמסקר את הזירה הפלסטינית במקצועיות ובאומץ. בכתבותיו הוא מנגיש לצופים את המציאות המורכבת ואת חיי היומיום של העם הפלסטיני. חרף העובדה שעבודתו העיתונאית כרוכה בסיכונים, הוא נוכח לעתים קרובות במקומות ובמצבים שמעטים העיתונאים הישראליים המגיעים אליהם. דיווחיו מביאים לצופים אירועים ותהליכים המתרחשים בשטחים, לצד פרשנות מעמיקה אך שווה לכל נפש.

בנוסף, הפרס לעיתונות כתובה מטעם עיריית תל אביב-יפו יוענק לגדעון לוי מעיתון "הארץ" ולקרינה שטוטלנד, עורכת מגזין "לאישה".

באשר לגדעון לוי, חברי ועדת הפרס כתבו כי הוא מאתגר בקביעות את הקונצנזוס הישראלי בעבודת שטח אמיצה המביאה את עדויותיהם וסיפוריהם של מי שאינם זוכים לחשיפה מספקת בשיח התקשורתי המקומי - קולותיהם של פלסטינים ביהודה ושומרון ובעבר ברצועת עזה. כפובליציסט, לוי מציג עמדות מקוריות ועצמאיות שאינן נכנעות למוסכמות או לסביבה חברתית מסוימת, ובכך הוא מעשיר את השיח הציבורי ללא מורא.

לגבי קרינה שטוטלנד, נכתב כי היא הרחיבה את תחומי עיסוקו של השבועון "לאישה" לדיון בחסמים המקשים על נשים בהשתלבות ובהתקדמות בחברה הישראלית ובביתן. בכך היא תורמת תרומה מהותית להתפתחות העיתון שהוגדר בעבר כייעודי לנשים, אל שיח מעצים ודיון במכשולים הניצבים בעיקר בפני נשים. שילוב תכנים אלה בשבועון הפונה לנשים מכל שכבות האוכלוסייה הוא אמירה צלולה ופורצת דרך בסוגה המגזינית בעברית.

עם חברי ועדת השופטים עבור פרס העיתונות הכתובה נמנו נורית קנטי נדב-איל, בינה לוז, שלום קיטל ופרופ' נעמה שפי. עם חברי ועדת השופטים לתקשורת דיגיטלית נמנו ליסה פרץ, מוטי גילת, רוני לינדר, פרופ' רפי מן ועינת פישביין.

עיריית תל-אביב-יפו מעניקה את הפרס ע"ש נחום סוקולוב כדי לעודד עיתונאים שהצטיינו בעבודתם העיתונאית והטביעו את חותמם על העיתונות הכתובה, וכדי לציין תחקירים וכתבות עומק שנעשו בשנתיים שקדמו להענקת הפרס, התאפיינו בחשיבות ציבורית מיוחדת וביטאו מצוינות עיתונאית.

בנוסף יוענק פרס דוש לקריקטורה לגיא מורד. בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי מורד הוא קריקטוריסט בעל רגישות גבוהה ומבט אישי על מורכבותה של החברה בישראל. הוא מצליח לשקף בעבודתו את המציאות הישראלית וחיי היום-יום מנקודת מבט כנה, תוך שהוא מוצא אנושיות גם במצבים טעונים. מורד מתאר את המרחב הישראלי בפורמט של קריקטורה פוליטית ומצליח לספר סיפור רב-שכבתי בדימוי אחד. הוא נע מבחינה סגנונית בין קריקטורה קלאסית למבט קולנועי עכשווי ומעורר הזדהות. מורד חידש והרחיב את פורמט הקריקטורה הפוליטית ומצליח לצקת לתוכו אמירה משמעותית לאורך שנים.

עם חברי ועדת השופטים של פרס דוש לקריקטורה נמנו גלית גאון, ד"ר מיקי גרדוש, דניאלה גרדוש-סנטו, אסף חנוכה ונמרוד רשף. עיריית תל-אביב-יפו מעניקה את הפרס ע"ש דוש (קריאל גרדוש) ליוצרים מצטיינים אשר תחום עיסוקם המרכזי הוא הקריקטורה הפוליטית והחברתית, ובכלל זה קומיקס וספרות גרפית, שעבודותיהם מתפרסמות בעיתונות, בספרות ובגופי המדיה האלקטרונית בישראל.