עסק ביום | פיצ'ר

"אני אומרת תודה על כל מה שקיבלתי כסיוע מהמדינה, אבל הסתדרנו כי לקחתי הלוואות"

מאיה בן ציוני מורד, בת 48 מחיפה, נשואה + 3 • הבעלים של "דה-שלי", מרכז יופי וטיפוח בראשון לציון • "90% מהעובדים שלי הן עובדות. אלו נשים שלא היה להן קל בקורונה, ולכן היה לנו חשוב להביא אותן בחזרה" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

מאיה בן ציוני מורד, הבעלים של "דה–שלי" מרכז יופי וטיפוח / צילום: גיא הכט
מאיה בן ציוני מורד, הבעלים של "דה–שלי" מרכז יופי וטיפוח / צילום: גיא הכט

סגר אחר סגר, מאיה בן ציוני מורד לחצה על דוושת הגז והחזירה את העסק שלה לפעילות מלאה לחלוטין בתוך פחות מיממה. "החזרנו כמעט 100% מהעובדות שלנו, גם אם לא הייתה לי עבודה לתת להן. אני צריכה לדאוג ל-120 משפחות. אז חזרנו, בתקווה שלא יהיה סגר נוסף, ועבדנו בין סגר לסגר. היומנים שלנו התמלאו והלקוחות רק חיכו להגיע", היא אומרת. "הסגר הראשון נפל עלינו כרעם ביום בהיר. כשראו אחרי הסגר השני שהמקום נפתח באופן חלק, נעלם החשש של מה יהיה ולאן נחזור. ישראל למודת ניסיונות של מלחמות ומבצעים. אנחנו מסתגלים לדברים מהר".

בן ציוני מורד הקימה את העסק שלה לפני כמעט עשור. לאחר קריירה כמעצבת חלונות ראווה, היא החליטה לפתוח בישראל סניף של חברת הקוסמטיקה הבינלאומית דה-שלי, והיום היא מתפעלת עסק שוקק בן שלוש קומות בראשון לציון. "יש לנו כ-150 טיפולים ביום בסניף שלנו", היא מספרת. "אנחנו משרתים קרוב ל-3,000 לקוחות בחודש וזו אופרציה ענקית. זה אומר מהיום למחר להרים סניף שסגור חודש. עם כל סגר למדנו שאתה מסתדר, אין ברירה.

"90% מהעובדים שלי הן עובדות. אנחנו מעסיקים המון נשים מעל גיל 40. אלו נשים עם ילדים, גרושות, חד-הוריות. אלו נשים שלא היה להן קל בקורונה. לכן היה לנו חשוב להביא אותן בחזרה, ומצד שני לתת ללקוחה תחושה ששום דבר לא השתנה. הלקוחות לא ראו את קשיי ההתמודדות הכלכליים שלנו".

איך התמודדתם כלכלית?
"בסגר הראשון קיבלנו החזר לפי כמה עובדים החזרנו, וגם את זה לא קיבלנו בהתחלה. הבאתי בחשבון שיכול להיות שאני לא אקבל מהמדינה כלום. קיבלתי מהמדינה בסופו של דבר סכום די זעום, הוא לא מה שהחזיק אותי מעל המים. אני אומרת תודה על כל מה שקיבלתי, אבל הסתדרנו כי לקחתי הלוואות. הבנקים יודעים שאנחנו עסק שמסתדר כמו שצריך, ומצד שני צמצמתי איפה שיכולתי. זו עבודת נמלים. כל דבר קטן שהצלחנו לצמצם היה משמעותי. ההפסדים של השנה האלו כבדים. מכוני הקוסמטיקה נסגרו מהיום הראשון ונפתחו כמעט אחרונים. קשה להחזיר הפסדים של כזה עסק גדול, אבל אני רואה את האור בקצה המנהרה".

"זה היה משבר שנגע בכל אחד ללא תלות במצבו המשפחתי, ובסוף העמיד במבחן את חוזקו של אדם. לחיות בשנת קורונה שני עצמאים בבית אחד, זה לא פשוט. בן הזוג שלי עוסק בטקסטיל, במיוחד לענף האירועים. זו הייתה שנה עם הרבה אורך רוח, הרבה הכלה. אנחנו 25 שנה ביחד, יש לנו 3 ילדות. צמצמנו הוצאות בבית, אבל הסתדרנו. גילינו שאפשר לחיות בלי ללכת למסעדות. גילינו דברים נהדרים בשנה הזו, גם הילדות שלנו. חזרנו לחיות בצמצום, חזרנו לתא המשפחתי. הילדות שלנו חושבות שזו הייתה שנה נפלאה למשפחה שלנו, למרות הקשיים. זה גיבש אותנו".

איך תיראה ההתאוששות של העסק שלך מהקורונה?
"אנחנו בתהליך של התפתחות. יש דרישה של הלקוחות שלנו לטיפולי גוף. אנחנו רוצים לתת ללקוחה את כל מה שהיא רוצה אצלנו, את כל המעטפת. הקורונה עצרה לנו את זה. אבל אנחנו לא פוחדים מכלום, ואנחנו נגדיל את העסק בקרוב".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il