יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית בהתאחדות הקבלנים: "אנחנו צפינו עליית מחירים ומה שקרה זה שהיא כפולה ממה שדמיינו"

הדברים נאמרו ברקע ביקורת קשה של אנשי התאחדות הקבלנים על אי חידוש תוקף תמ"א 38 • אלעזר במברגר, ראש הרשות להתחדשות עירונית: "הקונספט שראשי רשויות לא רוצים בנייה והתחדשות עירונית הוא לא נכון. מי שהיה צריך, קיבל תזכורת במבצע 'שומר החומות'"

עו"ד אלעזר במברגר / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון
עו"ד אלעזר במברגר / צילום: דוברות משרד הבינוי והשיכון

בדיון שנערך היום בוועידת התאחדות הקבלנים בנושא הארכת תוקף תוכנית המתאר הארצית תמ"א 38 הביע ראש הרשות להתחדשות עירונית אלעזר במברגר תיקווה שהארכת חוק הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) ע"י הממשלה החדשה תסייע גם בתחום ההתחדשות העירונית. הדברים נאמרו לאור ביקורת קשה של אנשי התאחדות הקבלנים על אי חידוש תוקף תמ"א 38.

עמית גוטליב, יו"ר הוועדה להתחדשות עירונית, התאחדות הקבלנים בוני הארץ מביע את מחאתו על כך שממשלת ישראל החליטה על הפסקת תמ"א 38: "לפני כשלוש וחצי שנים ישבנו אצל השר כחלון ואמרנו לו שאנחנו צופים בעלייה דרמטית במחירי הדיור. אמרנו לו שתמ"א 38 היא פתרון טוב לערים צפופות שבהן לא ניתן להרים בנייה לגובה. תמ"א 38 היא סל להתחדשות הדיור והגדלת הצפיפות. המדינה בחרה ללכת על מחיר למשתכן ולעצור את התמ"א. אנחנו צפינו עליית מחירים ומה שקרה זה שהיא כפולה ממה שדמיינו. הטרוף של הציבור לקנות דירות בגלל חוסר האמון בממשלה גדול. בתחילת בקדנציה של רן קוניק מכרנו ב-20,000 שקל למטר, היום אנחנו מוכרים ב-40,000 שקל וכשהוא יסיים, ימכרו ב-60,000 שקל".

אלעזר במברגר, ראש הרשות להתחדשות עירונית, משרד הבינוי והשיכון: "הקונספט שראשי רשויות לא רוצים בנייה והתחדשות עירונית הוא לא נכון. כל הווקטורים מובילים לשם. ראשי הערים קשובים לתושבים שלהם. מי שהיה צריך, קיבל תזכורת במבצע 'שומר החומות'. אנחנו רוצים לעשות את זה בדרך נכונה, של תכנון מודרני, שלא משאיר אותנו עם הבניין הבודד, שהביאה לרווחה נקודתית ולא לרשות. זה מייצר סביבה אורבנית לא טובה. המפתח הוא לייצר התחדשות עירונית באמצעות תוכניות מפורטות לפינוי בינוי. הדרך הקצרה, המוכרת כתמ"א היא לא מסלול שאנחנו פוסלים. האפשרות לחדש בניין צריכה לעמוד על הפרק גם לאחר פקיעת התמ"א. הדבר הנכון הוא שכל רשות מקומית תערוך תוכנית התחדשות בניינית, שתתרכז בשכונות הוותיקות שמתאימות לתמ"א 38. אחרי שהתוכנית הזאת מאושרת ברמת העיר, הרשויות יכולות לעוף על התוכניות האלה".

"אין כלי אחד. יש הצדקה לתב"עות של פינוי בינוי. וגם בעיר כמו גבעתיים יש מקום להתחדשות עירונית נקודתית. בעיניי הממשלה צריכה ללכת על כל הכלים. לגבי לוחות הזמנים: אם יש דבר אחד שהממשלה הנכנסת שמה על סדר היום זה הנושא של ותמ"ל. חידוש עבודת הותמ"ל הינה קריטית לעמידה ביעדי התכנון הנדרשים".

רן קוניק, ראש העיר גבעתיים הבהיר שהתחדשות עירונית צריכה להשתלם גם לעיר. קוניק תקף את ראשי התאחדות הקבלנים בטענה שהם רוצים לבנות ולא באמת מעוניינים בהתחדשות עירונית: "אנחנו העיר עם הכי הרבה תוכניות מקודמות בפועל. אי אפשר לדבר על כל המדינה כאילו היא אזור אחד. אז כל האמירות הכלליות בנוגע לתמ"א והתחדשות עירונית לא רלוונטיות. לא מעניין אותי מה קורה בהרצליה וכ"ס. יש במשחק הזה שלושה שחקנים: היזמים, בעלי הדירות והעירייה. עד שלא יהיה מצב שהשחקן השלישי לא יהיה זה שירוויח מהבנייה, שום דבר לא יזוז. הגיע הזמן שהמדינה תגרום לראשי ערים לרצות להיות אלה שדוחפים את היזמים. אנחנו צריכים את הכסף בשביל לפתח את העיר. אף אחד לא יגור בעיר שיש בה רק דירות ולא איכות חיים. בעיר צפופה כמו גבעתיים תמ"א 38 היא לא התחדשות עירונית".