"מעל לכל שיקול פוליטי": גנץ פנה לנתניהו בבקשה שיפעל למען הארכת האיסור על איחוד משפחות

ברקע ההתנגדות של ח"כים מהעבודה ומרצ, שר הביטחון גנץ אמר כי הוא מצפה גם מהקואליציה "לפעול באחריות להעברת הצעת החוק" • הפעם האחרונה שהוארך תוקפה של הוראת השעה הייתה בשנה שעברה, ומועד ההארכה הנוכחי נדחה ל-6 ביולי 

בני גנץ / צילום: יוסי זמיר
בני גנץ / צילום: יוסי זמיר

שר הביטחון בני גנץ פנה ליושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו בבקשה כי מפלגות האופוזיציה מימין יצטרפו לתמיכה בהארכת הוראת השעה בעניין איחוד משפחות. גנץ אמר כי "מדובר בחוק הכרחי לשמירה על ביטחון המדינה ואופייה היהודי והדמוקרטי, וכי יש לשים את השיקול הביטחוני מעל לכל שיקול פוליטי. גם ברגעים קשים פוליטית שמנו את ישראל לפני הכל. אני מצפה גם מהקואליציה לפעול באחריות להעברת הצעת החוק".

הוראת השעה שנחקקה ב-2003 אחרי האינתיפאדה השנייה מגבילה את הבקשות לאיחוד משפחות פלסטיניות וערביות ישראליות. מטרתה היא שלילת מתן אזרחות או תושבות בישראל לפלסטינים תושבי יו"ש או עזה, המתחתנים עם ערבים ישראלים.

במסגרת החוק, נכתבו הוראות המגבילות את שר הפנים במתן אזרחות ורישיונות לישיבה בישראל במקרים של איחוד משפחות, וכן מגבלות על מתן היתרי שהייה בישראל במקרים של איחוד משפחות והיתרים הניתנים בסמכות המפקד הצבאי. אלו נכתבו נוכח עמדת גורמי הביטחון, לפיה בעשרות פיגועי התאבדות שהתרחשו באותם ימים הסתמנה מעורבות גוברת והולכת של פלסטינים שהם במקור תושבי איו"ש ועזה, הנושאים, בעקבות הליכי איחוד משפחות, תעודות זהות ישראליות המאפשרות להם תנועה חופשית בין שטחי הרשות לישראל.

מאז נחקק, הוא מתחדש בכל שנה מחדש היות ונחקק כהוראת שעה. הפעם האחרונה שהוארך תוקפו של החוק הייתה בשנה שעברה, ומועד ההארכה נדחה ל-6 ביולי.

שר הביטחון, בני גנץ, הנחה בנוסף את יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג לפעול מול יו"ר הקואליציה עידית סילמן, לגיוס מלא של כלל המרכיבים הציוניים, בכדי לוודא שישנו רוב לחוק איחוד המשפחות. מרצ הודיעה כי תקיים ישיבת סיעה בנושא, וצפוי שח"כ מוסי רז יתנגד. גם בעבודה יש מתנגדים לחוק וסיעת רע"ם השותפה לקואליציה מתנגדת כולה. לקואליציה אין רוב כעת והניסיונות הם להשיג את הרוב בסיוע האופוזיציה, שתומכת אידאולוגית בהוראת השעה אך מבקשת להביך ולהביס את הקואליציה.