מהומה פוליטית בפרו לאחר תוצאות בחירות שנויות במחלוקת

על ההובלה הזעומה של מועמד השמאל מערערת היריבה קייקו פוחימורי, שזכתה לתמיכתם של כמה קציני צבא בדימוס

מפגן תמיכה במועמד פדרו קסטיו בלימה, מוקדם יותר השבוע / צילום: Associated Press, Martin Mejia
מפגן תמיכה במועמד פדרו קסטיו בלימה, מוקדם יותר השבוע / צילום: Associated Press, Martin Mejia

תשעה ימים אחרי בחירות מפלגות לנשיאות, המדינה שפעם הייתה הכוכב הכלכלי של דרום אמריקה, פרו, מתמודדת עם תהפוכות פוליטיות בזמן שהמתמודדת שלא ניצחה טוענת שהבחירות נגנבו ותומכיה בממסד דורשים בחירות חדשות.

מועמדת הימין קייקו פוחימורי, שקיבלה 49.9% מהקולות לעומת 50.1% מהקולות שקיבל מועמד השמאל פדרו קסטיו לאחר ספירת כל הקלפיות, קוראת לספירה מחודשת לאחר שהיא טוענת שהיו בבחירות "אי סדרים חמורים". בינתיים משקיפי הבחירות דחו את טענתה ומשקיפים בינלאומיים אומרים שההצבעה הייתה שקופה ונקייה.

התוצאה הרשמית לא תוכרז עד שמועצת הבחירות תחליט אם לקבל או לדחות את עתירותיה של פוחימורי, המבקשות לבטל קולות מאזורים בהם קסטיו נהנה ממעמד מוביל. אך בזמן שפרו מחכה להחלטה, המדינה עומדת מול תקופה של אי שקט פוליטי, כשהמתח גואה בין קסטיו - אאוטסיידר מבחינה פוליטית - ויריביו בממסד הפוליטי והעסקי במדינה.

אי הסדר מבליט את הקיטוב המעמיק בפרו לאחר קיטון בכלכלתה בשיעור של 11% בשנה שעברה ומניין המתים לנפש מקורונה הגבוה ביותר בעולם. העימות בין שני הקצוות הפוליטיים מאיים על מאמצי הממשלה להתמודד עם המשבר הבריאותי והמשבר הכלכלי ועשוי להוביל לאלימות, כך אומרים חוקרים פוליטיים.

במכתב פתוח מיום שני, כמה מפקדים בדימוס בצבא, כולל שר הגנה לשעבר ודיקטטור צבאי לשעבר בן 99, אמרו שישנם ספקות סבירים לגבי זיוף קולות והזהירו מ"חוסר יציבות חמור". קצין ימי בפנסיה ופוליטיקאי מהימין שנבחר לקונגרס, חורחה מונטויה, דורשים לבטל את הבחירות ולקיימן מחדש. בתוכנית ערב שמרנית פופולרית, אמר המנחה שתומכי פוחימורי צריכים להשתלט על הארמון הנשיאותי, והדהד את קריאותיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ לתומכיו לצעוד על גבעת הקפיטול על מנת למנוע מהמחוקקים לאשר את בחירתו של הנשיא ג'ו ביידן.

במשרד הביטחון אמרו שדברים שאומרים מפקדי צבא בדימוס לא משקפים את עמדת הצבא והמשרד יכבד את הסדר החוקתי.

ביום שלישי, תומכי פוחימורי, שהפסידה בבחירות ב-2016 בהפסד צמוד באופן דומה, הפגינו מחוץ למשרדי מועצת הבחירות בלימה, היכן שהיא זוכה לתמיכה רבה. מאות קילומטרים משם בדרום האנדים, איפה שקסטיו סחף מצביעים, תומכיו חסמו כבישים עם בריקדות בוערות, ואמרו שפוחימורי מנסה לגנוב את הבחירות.

"הרטוריקה הזו לוקחת דברים לקיצוניות" אמר אדוארדו דרג'נט, מדען פוליטי היושב בלימה. "אני רואה הרבה סכנה שהמתחים יסלימו".

קסטיו אמר ביום שלישי ש"עידן חדש החל" ושהממשלה שלו תייצג את כל אזרחי פרו.

פוחימורי מבקשת לפסול כמה קלפיות שהצוות שלה אומר שהיו בהם אי-סדרים.

בהתחשב במספר הקלפיות המדובר, אפשר שתוצאת הבחירות תתהפך, אם כי הסבירות לכך נמוכה בהיעדר עדויות לתרמיות בסדר גודל נרחב, כך אמר אלפרדו טורס, ראש סוכנות המדגמים איפסוס בפרו וסוקר ידוע במדינה.

"מה שלא הוכח הוא שזה היה מאמץ שיטתי, משהו מתוזמר", אמר טורס.

חברת הסקרים איפסוס עשתה מדגם של הבחירות בליל ההצבעה - בו חברי חברת הסקרים סופרים דגימה גדולה של קולות אמיתיים - והגיעו לתוצאה ששיקפה במידה גבוהה את התוצאה כפי שדווחה בידי מועצת הבחירות.

מנהל הקמפיין של פוחימורי, ננו גרה, אמר שהיא תקבל את נצחונו של קסטיו אם יאושר בידי בכירי מועצת הבחירות. אבל גרה גם לא פסל אפשרות שתנסה להפוך את התוצאה בבתי המשפט.

"מרגע שיוכרז המנצח, אפילו אם זה יהיה בקול בודד, אנו נכבד זאת מפני שכל פעולה אחרת משמעותה לאתגר את המוסדות", אמר גרה בראיון. "נצטרך לנסות למנוע מהממשלה שלו להפוך לממשלה של השמאל הקיצוני".

לקריאות של התומכים הימניים של פוחימורי לבחירות חדשות סיכוי קלוש בגלל שהחוקה בפרו מרשה בחירות חוזרות רק במקרה בו יותר משני שליש מהקולות נפסלים. טורס אמר שיש לבחון את עתירתה של פוחימורי כדי לשמור על יציבות דמוקרטית, אפילו בזמן שקסטיו צפוי להיות המנצח.

עם זאת, כמה חוקרים אומרים שההאשמות של פוחימורי לגבי זיופים לא נועדו להציג דרישה לגיטימית לגבי ספירת הקולות, אלא מהוות צעד שמטרתו לעכב את ההכרזה על קסטיו כנשיא ובכך לחתור תחת הלגיטימיות של ממשלתו עוד לפני שנכנס לתפקיד. למפלגה שלה אחריות ישירה לסילוק שני נשיאים, אם כי פוחימורי התנצלה על תפקידה בקמפיין.

"זה היה מאוד מאכזב לראות את התגובות של הרבה מאזרחי פרו שמצד אחד מדברים על דמוקרטיה וכיבוד ההצבעה אבל מצד שני לא מוכנים לקבל את רצון האנשים בפרו", אמר מייקל שיפטר, העוקב אחר פרו בקבוצת המדיניות מוושינגטון Inter-American Dialogue.

פוחימורי אמרה בסרטון שהעלתה מוקדם יותר השבוע לרשתות החברתיות שהיא מטילה ספק בתוצאת הבחירות "בגלל הגנת הדמוקרטיה, החירות ושלטון החוק".

רבים מאזרחי פרו חוששים שקסטיו, ראש המפלגה המרקסיסטית שהציעה הלאמה גורפת של הכלכלה, יכניס שלטון קומוניסטי שייקח מאנשים רכוש פרטי וישלול זכויות דמוקרטיות, במידה רבה כמו ששלטונות שמאל רודניים אחרים עשו בדרום אמריקה.

למרות שקסטיו אמר שישמור על שלטון החוק ולאחרונה מיתן את הצעותיו הכלכליות, אזרחים עשירים שולחים את הכסף שלהם לחו"ל, ומשפחות ממעמד הביניים ממירות חסכונות לדולרים בתוך כך שהמטבע המקומי, הסול, צנח בגלל חששות המשקיעים.

קסטיו אמר בגלוי שהוא רוצה לכנס אסיפה מכוננת שתכתוב מחדש את החוקה, צעד שעשו משטרי שמאל רבים מוונצואלה ועד בוליביה כדי לחזק אחיזתם בשלטון.

"אין ספק שאם קסטיו ישיג את הנשיאות, האסון לאזרחי פרו יהיה בלתי נתפס", אמר הסופר מריו ורגאס יוסה, זוכה פרס נובל שתמך בפוחימורי אחרי שבמשך זמן רב היה מבקר חריף שלה ושל אביה, הנשיא לשעבר אלברטו פוחימורי, הנמצא בכלא.

ורגאס יוסה, שהתנגד לרודנים דרום אמריקאים מהשמאל ומהימין וקולו במדינה רב השפעה, אמר ביום שני שיכיר בניצחונו של קסטיו אם רשויות הבחירות יאשרו אותו.